بازار سرمایه روند متعادل به خود می گیرد

شاخص کل بازار سرمایه در هفته گذشته، وضعیتی کاملا منفی را تجربه کرد. کماکان هیجانات بسیار شدیدی در بازار مشاهده می‌شود و صف فروش بودن بخش اعظمی از بازار در کنار ارزش معاملات بسیار پایین با وجود انتشار گزارشات بسیار جذاب منتشر شده توسط شرکت‌ها، نشان می‌دهد بازار از روند تحلیلی و منطقی خود فاصله گرفته و عمدتا هیجانات بسیار بالا در بازار باعث انجام چنین رفتاری شده است.

به گزارش صدای بورس،به علت تشدید شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، کماکان انتظار رشد قابل توجهی در تقاضا و بنابراین قیمت نفت وجود ندارد. با وجود انتشار اخبار مثبت در زمینه ساخت واکسن کرونا توسط چین، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، کماکان اقدام عملی مثبت قابل توجهی در زمینه کنترل شیوع ویروس کرونا صورت نگرفته است و شیوع هرچه بیشتر این ویروس سبب شده است چشم‌انداز اقتصاد جهانی کماکان خیلی روشن و مثبت نباشد.

انتشار اخبار مثبت در زمینه تایید بسته حمایتی محرک اقتصادی آمریکا، تنها نقطه امید افزایش قیمت‌ها (قیمت نفت و سایر کامادیتی‌ها) در کوتاه‌مدت است. در روز سه‌شنبه قیمت‌ نفت‌خام در بازارهای فیوچرز، در حدود یک درصد تقویت شد که مهم‌ترین علت این افزایش مربوط به افزایش امیدواری‌ها در خصوص تصویب بسته حمایتی-مالی محرک اقتصادی ایالات متحده بوده است. اگرچه افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، ثبت رکورد جدید از میزان مرگ و میر در سطح جهانی و در نتیجه ترس از عدم بهبود تقاضا و همچنین افزایش تولید نفت‌خام توسط لیبی به رغم رشد کند تقاضا، مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار بورس لندن برای تحویل در ماه دسامبر با افزایش ۵۴ سنتی نسبت به روز دوشنبه با قیمت ۱۶/۴۳ دلار در هر بشکه تسویه گردید. قیمت نفت‌خام سبک آمریکا در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با افزایش ۶۳ سنتی در سطح ۴۶/۴۱ دلار در هر بشکه معامله شد.
در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام WTI برای ماه دسامبر به ۴۶/۱ دلار به ازاء هر بشکه رسید. در معاملات روز گذشته نفت‌خام WTI در حدود ۵۴/۱ درصد و نفت‌خام برنت در حدود ۲۷/۱ درصد تقویت شدند. John Kilduff تحلیلگر شرکت Again Capital بیان داشت که سرمایه‌گذاران از نزدیک پیگیر مذاکرات وزیر خزانه‌داری و سخنگوی کاخ سفید در خصوص نهایی کردن تصویب بسته محرک اقتصادی هستند. وی افزود اگر این مذاکرات به نتیجه برسد و بسته حمایتی تصویب شود، ما شاهد رشد و تقویت بازارهای جهانی خواهیم بود و در غیر اینصورت بازهم بایستی منتظر سقوط قیمت‌ها و تضعیف بازارها باشیم. Nancy Pelosi سخنگوی کاخ سفید نیز در این زمینه ابراز امیدواری کرد که این بسته حمایتی تا اوایل ماه آتی نهایی شود. اگرچه همچنان نگرانی و تردیدها در خصوص عدم تصویب این بسته بر بازارهای جهانی سایه افکنده است. افزایش مجدد شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در اروپا و آمریکا سبب شده تا در برخی از کشورها مقررات قرنطینه و منع تردد اعمال شود که این امر از جمله عواملی بود که مانع از تقویت بیشتر قیمت‌ها شد. همچنین کمیته وزیران کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس روز دوشنبه در نشست آنلاین خود بر لزوم افزایش همکاری‌ها در جهت حمایت بیشتر از بازار تاکید کردند. اگرچه بر اساس توافق تاریخی کاهش سقف تولید توسط اعضای اوپک پلاس، کشورهای عضو قرار است تا از ابتدای ماه ژانویه سال آتی میزان تعهدات خود به این توافق را کاهش داده و میزان تولید خود را افزایش دهند که با توجه به شیوع گسترده ویروس و تحت تاثیر قرار گرفتن مجدد تقاضا به نظر می‌رسد این اقدام تا حدودی به تعویق افتد. از دیگر سو، لیبی از اعضای دیگر اوپک که مشمول توافق کاهش سقف تولید نبوده است، با پایان یافتن محاصره میادین نفتی خود، به مدار تولید بازگشته و همین امر به مازاد عرضه در بازار دامن خواهد زد. علاوه بر این عوامل، به رغم پیش‌بینی تحلیلگران از کاهش یک میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر نفت‌خام ایالات متحده، موسسه نفت آمریکا (API) در هفته منتهی به ۱۶ اکتبر از افزایش ۵۸۴ هزار بشکه‌ای موجودی مخازن و رسیدن آن به رقمی بالغ بر ۴۹۰ میلیون بشکه خبر داده است.

از مهم‎ترین اتفاقات مرتبط با بازار سرمایه ایران در هفته گذشته می‌توان به منفی بودن بازار در اکثریت سهم‌های شاخص‌ساز و ادامه صف فروش‌ها در بسیاری از سهم‌های غیرشاخص‌ساز بازار اشاره کرد. کماکان سهام‌داران رفتار شدیدا هیجانی و توده‌وار را از خود نشان می‌دهند و با صف فروش شدن تعدادی از سهم‌های بازار که به عنوان لیدر بازار شناخته می‌شوند کل بازار با افزایش شدید عرضه‌ها روبرو می‌شود. برای منفی شدن بازار دلایل و بهانه‌های زیادی ارائه می‌شود ولی چیزی که کاملا مشخص است اینست که با گزارشات بسیار جذابی که در حال انتشار است وجود چنین صف فروش‌هایی تنها به علت رفتار هیجانی و بدون تحلیل توسط سهام‌داران حقیقی بوده که بسیاری از حقوقی‌های بازار نیز با نوسانگیری به تشدید وضعیت هیجانی فعلی دامن می‌زنند. برای هفته جاری پیش‌بینی می‌شود با توجه به نزدیک بودن به زمان انتخابات آمریکا و اینکه هنوز اعتماد به طور کامل به بازار برنگشته است انتظار شروعی سراسر سبز را نداشته باشیم. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به ارزندگی بسیاری از سهم‌های بازار علی‌الخصوص بعد از انتشار گزارشات عالی ۶ ماهه، انتظار ریزش سنگین نیز با چنین گزارشاتی وجود ندارد. بنابراین شروعی نسبتا متعادل برای ابتدای هفته آتی معقول‌ترین سناریو قابل پیش‌بینی است. لازم به ذکر است با توجه به قیمت فعلی دلار و گزارشات فوق‌العاده منتشر شده توسط بسیاری از شرکت‌ها، بازار در میان مدت صعودی پیش‌بینی می‌شود. / کارگزاری بانک سامان

کد خبر 419710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =