ریزش بازار به پایان می‌رسد/ تداوم افت شاخص وخروج پول

شاخص کل بورس تهران، از هفته سوم مهرماه تا چهارشنبه هفته گذشته، شاهد افت ۱۴۸۸۹۳ واحدی بود و در پایان ۳۰مهرماه، روی عدد ۱,۴۱۲,۳۰۰ایستاد. ارزش معاملات نیز به رقم ۹۲۳۰ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز ۱۰.۷ هزار میلیون سهم بود.

به گزارش صدای بورس، در بازار فرابورس، آیفکس ۱۱۰۴ واحد عقب‌گرد داشت و در ارتفاع  ۱۸۰۷۴ واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات نیز رقم ۴۰۱۳ میلیارد تومان را لمس کرد. ازسوی دیگر حجم معاملات در چهار شنبه گذشته  به ۱۹۴۳ میلیون سهم رسید.

بیشترین عرضه توسط حقیقی ها
معاملات هفته  گذشته با ۴ روز کاری سپری شد. در ابتدای هفته، بیشترین ارزش معاملات را شیمیایی ها و فعالیت های کمکی از آن، خود کردند. صنایع معدنی و واسطه گری مالی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در نقطه مقابل بانکی ها و پالایشی ها بیشترین عرضه را توسط سهامداران حقیقی تجربه کردند. گفتنی است از این میزان خروج پول، در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به گروه بانکی بود. حقوقی ها بیشترین تحرک را در نمادهای شبندر، شپنا و وسپهر داشتند.

رکوردزنی و افزایش نگرانی
در معاملات روز یکشنبه، خالص ارزش معاملات ۷۵۰۰ میلیارد تومان شد و خروج پول ۱,۳۵۱میلیارد تومانی در بازار صورت پذیرفت.
عرضه ها در روز دوشنبه افزایش یافت و حقیقی ها در ۷۲ درصد معاملات خود فروشنده بودند. گروه زغال سنگ ورود پول را تجربه کرد و دو گروه شیمیایی و فلزات رکوردار خروج پول حقیقی بودند.
کطبس، کاما و وملل بیشترین تحرکات و ورود پول حقیقی را داشتند. نمادهای شاخص ساز گروه فولادی و همچنین نماد فارس تحت لوای حقوقی ها بودند. خالص ارزش معاملات در رکوردی جدید، رقم ۳۶۰۰ میلیارد تومان را رقم زد که در دوماه اخیر کم سابقه بوده و نگرانی ها را افزایش داد.


منگنه قیمت گذاری دستوری
معاملات روز سه شنبه با حواشی و اخبار قیمت گذاری دستوری فولاد دنبال شد و مجددا خروج پول را شاهد بودیم. در ادامه موضع گیری های پیش آمده در قیمت گذاری فولاد و محصولات مرتبط، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در خصوص پیشنهاد وزارت صمت در زمینه نرخ گذاری دستوری، به ضرورت عدم دخالت دولت در قیمت گذاری محصولا فولادی صحه گذاشت و از منافع سهامداران حمایت کرد.گفتنی است طبق ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، کالای پذیرفته شده در بورس باید از قیمت گذاری دولتی خارج شود.

درخشش "نوری "
صنایع نیروگاهی و کاشی سرامیک پس از مدتها مورد توجه حقیقی ها قرار گرفتند. و بازار در مجموع خروچ پول ۵۵۸ میلیارد تومانی را تجربه کرد.  خالص ارزش معاملات به ۴,۷۱۷ میلیارد تومان رسید و رکورد ناامید کننده روز قبل را بالاتر آورد .در میان اخبار ناخوشایند بازار و گرفتاری بازار میان قیمت گذاری و افزایش عرضه ها در بازار، گزارش های شش ماهه خوبی روانه بازار شد. نوری توانست با گزارشی جذاب در گروه خود بدرخشد. مقایسه گزارش های فصلی این شرکت حاکی از نکات زیر است.فروش نسبت به فصل قبل ۱۸۸% ،سود خالص نسبت به فصل قبل ۳۸۲%  وحاشیه سود خالص نسبت به فصل قبل ۶۷%  افزایش داشته است. این گزارش بسیار خوب باعث صف خرید در این نماد شد.

تاکید های قابل تامل
معاملات روز چهارشنبه گرچه مثبت آغاز شد ولی در نهایت نیز به افت شاخص کل منتهی شد.کدما، نوری و پترول ورود پول حقیقی را تجربه کردند و نمادهای وتجارت، فملی و شبندر مورد حمایت حقوقی ها بودند.خالص ارزش معاملات به ۱۰,۵۵۳ میلیارد تومان رسید که تغییر محسوسی نسبت به روز قبل داشت. همچنین  جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شد. در این جلسه، بر رد هرگونه قیمت‌گذاری دستوری و مداخله در مکانیزم عرضه و تقاضا و جلوگیری از  رانت و همچنین عرضه مدون محصولات در بورس کالا تاکید شد.  


 در انتظار پایان ریزش
بازار یکی از سخت ترین روزهای خود را در هفته جاری سپری کرد. با توجه به اختلاف نظرها پیرامون قیمت گذاری دستوری محصولات و حضور دولت در این موضوع، بازار تحت تاثیر قرار گرفت و شاهد افزایش عرضه ها در بازار بودیم. تا پایان هفته افت بهای دلار، طلا و خودرو از کاهش تنش ها خبر داد. همچنین برگزاری جلسات توانست تا حدی موضع پیش رو مشخص کند. به نظر می رسد تا پایان ریزش بازار زمان زیادی باقی نمانده است.

شهلا حیدری- کارشناس معاونت اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۳

کد خبر 419653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =