۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
سرمایه‌گذاران دست به ماشه

باید منتظر نتایج انتخابات بود که اگر تحریم‌ها برداشته نشود با توجه به نقدینگی موجود که حدود ۳ هزار هزار میلیارد تومان است دلار همچنان صعودی می‌شود و نقدینگی بیشتر به سمت بازارهای موازی می‌رود.

مهسا فرشادفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس:

یکشنبه اولین روز معاملاتی هفته علیرغم رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تثبیت دلار در محدود ۳۰ تومان شاهد ریزش بورس ریزشی بودین و شاخص به ۱۵۳۳ هزار واحد رسید.
دوشنبه هم بازار ریزشی بود و شاخص به ۱۴۷۵ هزار واحد رسید.
شاخص در روز سه‌شنبه تا کانال ۱۴۱۹ واحد ریزش کرد اما در نیم ساعت پایانی معاملات به دلیل انتشار گزارش های شش ماهه شرکت‌ها از جمله نوری، شاهد جمع شدن صف‌های فروش‌ بودیم.
چهارشنبه بازار صعودی شروع شد ولی در نهایت حدود ۷ هزار واحد ریزش کرد و شاخص به محدوده ۱۴۱۲ هزار واحد رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز جمعا ۱۰.۶ میلیارد تومان بود.
خبر داغ این هفته طرح قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالا بود که حاصلی جز رانت ندارد. شرکات‌های پتروشیمی و سایر صنایع هم این فرضیه را داشتند که این اتفاق برای آنها هم رخ دهد. در روزهای اخیر اعلام شد این شیوه قیمت‌گذاری لغو می‌شود. 
از دیگر اخبار مهم این هفته ریزش دلار بود که به دلیل نزدیک شدن به انتخابات آمریکا سرمایه‌گذاران اقدام به فروش کردند. بسیاری از سهم‌ها در بورس با دلار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان معامله می‌شود. بازار سهام نسبت به سایر بازارها در واکنش به ریزش دلار پیش‌بینی می‌شود ریزشی را تجربه نکند.
از دیگر ریسک‌های موجود در بورس نرخ سود بانکی ۲۵ درصدی است. در هفته گذشته نرخ کامودیتی به ویژه در مس مناسب بود. اگر نرخ کامودیتی‌ها دستوری نباشد می‌توانند محرک رشد بازار باشند. از لحاظ تکنیکالی شاخص از هفتم مهر ماه بیشتر ریزش داشته و پیش‌بینی می‌شود اگر به روند نزولی ادامه دهد به کانال ۱۳۰۰ هزار واحد افت پیدا کند.
بنابراین باید منتظر نتایج انتخابات بود که اگر تحریم‌ها برداشته نشود با توجه به نقدینگی موجود که حدود ۳ هزار هزار میلیارد تومان است دلار همچنان صعودی می‌شود و نقدینگی بیشتر به سمت بازارهای موازی می‌رود.

کد خبر 419562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =