انتخابات آمریکا بازارهای مالی را تکان خواهد داد، اما اقتصاد را نه!

بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی، ضمن اشاره به دلایل سقوط بازار سهام، تصریح کرد: نتایج انتخابات آمریکا بر بازارهای مالی ایران تاثیرگذار خواهد بود، اما بر تحولات اساسی در اقتصاد ایران اثر بخشی بلند مدت نخواهد داشت، چراکه اقتصاد ما از سیاست‌ های داخلی دولت، مجلس، قوه قضاییه، رسانه های موثر و سایر نهادهای قدرت نشات می گیرد.

به گزارش صدای بورس، بهنام ملکی گفت: با پیشی گرفتن بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کوتاه مدت قیمت دلار، ارز، سکه و…کاهش پیدا می کند و در صورت انتخاب ترامپ احتمالا برعکس این روند اتفاق می افتد، اما وضعیت بازار بورس اندکی متفاوت است.

ملکی دلایل ریزش بازار بورس را عدم شفافیت، اطلاعات و اطلاع رسانی نادرست، پنهان کاری در ساختار حسابرسی برخی شرکت ها و عدم پاسخگویی و عدم محاکمه متخلفان، آدرس های غلط و… عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در نظرسنجی‌ های اخیر احتمال پیشی گرفتن بایدن مطرح شده شاهد روند نزولی قیمت ها در بازار ارز طلا و…(تا حدودی مشابه قطعنامه ۵۹۸) هستیم. بازار بورس هم متاثر از مولفه نرخ ارز به نظر می رسد می تواند با روند بازار معاملات بازاری همسو باشد. اما به طور کلی وضعیت امروز بازار بورس با برنامه‌ریزی قبلی با اهداف خاص حاصل شده و مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا مردم را تشویق کردند زندگی خود را در این بازار پر ریسک وارد کنند و بعد از دست بدهند.

وی بیان کرد: برای مثال در مواردی شاهدیم که سهام شرکتی با ای پی اس (نرخ بازگشت سرمایه یا سوددهی) مناسب، سقوط می کند در مقابل سهام شرکتی با سوددهی نامطلوب که ده ها سال طول می‌کشد بازگشت اصل سرمایه داشته باشد رشد می‌کند. این نشان‌دهنده وجود زد و بند، رشوه خواری، حساب سازی، غیر واقعی بودن بخشی از اسناد و… در شفافترین حوزه اقتصاد ایران یعنی بازار سهام است. تشکیل دادگاه مستقل رسیدگی به دو نماد پترول و شصدف می تواند این ادعا را اثبات یا رد کند.

ملکی در ادامه با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران بدون رانت زدایی، فسادزدایی، اصلاحات ساختاری و شفافیت در مسیر درست قرار نمی گیرد، تصریح کرد: البته طی سال‌ های اخیر تحریم‌ها هم اثر مخرب و مضاعفی بر تاریک تر شدن اقتصاد ایران داشته است به طوری که ضعفا و دهک های پایین جامعه در حال خرد شدن زیر این فشار سنگین هستند. همفکران

کد خبر 419450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =