۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
بازار بورس به چه معنا است؟

بازار مکانی هست که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد. هرگاه شرایطی برقرار شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله‌ای صورت بگیرد بازار تشکیل شده است.

بازار مکانی هست که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد. هرگاه شرایطی برقرار شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله‌ای صورت بگیرد بازار تشکیل شده است. در بازار به‌طور کلی ۲ نوع دارایی مورد معامله قرار می‌گیرد:
۱-فیزیکی: مثل زمین و ساختمان و انواع کالا.
۲- مالی : مثل سهام و اوراق مشارکت.

بازار بورس به چه معنا است؟
بازار بورس بازاری است که در آن دارایی های مالی معامله می شوند و افراد می توانند به نسبت سرمایه های خرد و کلان شان در شرکت هایی که سهامی عام هستند شریک شوند و از سود یا زیان آن شرکت مذکور به نسبت سرمایه شان بهره مند شوند و در هر زمان دلخواه این دارایی را در کوتاه ترین زمان ممکن به افراد دیگر واگذار کنند.

انواع بازار بورس کدام اند؟
۱.بورس اوراق بهادار:
در این نوع بورس دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق مشارکت و . مورد معامله قرار می‌گیرد.

۲.بورس ارزهای خارجی:
خرید و فروش ارزهای خارجی نظیر دلار، پوند، یورو و... در این بازار انجام می‌شود که به آن فارکس می گویند.

۳.بورس کالا:
بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از فروشندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران ارائه می‌شود. در این بورس معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرند. در بورس کالای تهران مواردی نظیر خوراک دام، ذرت، فولاد، زعفران و غیره معامله می شوند. بورس کالا خود به بازار فیزیکی و بازار آتی (ابزار مشتقه) تقسیم می‌شود.

بازار آتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
قرارداد آتی یعنی الان ما اقدام به خرید کالایی می‌کنیم اما تصمیم نداریم که همین الان کالا را تحویل بگیریم. در واقع می‌خواهیم چند ماه بعد کالا را تحویل گرفته و پول آن را بپردازیم، بنابراین به  قراردادی که طی آن کالایی را اکنون و با قیمت مشخصی خریداری ‌کنیم اما تحویل و پرداخت وجه آن در آینده صورت می‌گیرد، قرارداد آتی می‌گویند.
در این قرارداد طرفین متعهد به تحویل کالا و پرداخت وجه آن در تاریخ مشخصی در آینده هستند و برای تضمین انجام تعهد باید خریدار و فروشنده هر کدام مبلغی را نزد شخص امینی (سازمان بورس کالا) قرار دهند.
جالب است بدانید که قرارداد آتی قراردادی دو طرفه است و می‌توانیم بدون در اختیار داشتن کالا همین الان کالا با مشخصات معین را بفروشیم و در آینده (پس از چند ماه) آن را تهیه کنیم و با قیمتی که اکنون توافق کردیم تحویل بدیم و پول آن را دریافت کنیم.
این نوع معامله برای کسانی که قصد دارند ریسک خود را کم کنند بسیار مناسب است مثل کشاورزان و تولیدکنندگان موادغذایی. کشاورز می‌خواهد مطمئن شود در فصل برداشت محصول از نوسان قیمت در امان باشد و کارخانه هم برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی نیاز دارد مقدار و قیمت خریدهای آینده خود را از قبل مشخص کند. نوسان گیران نیز می توانند از این بازار سود کنند مثلا شما اگر پیشبینی می کنید قیمت چیزی قرار هست در آینده کاهش پیدا کند، می توانید آن را اکنون به قیمت روز که بالاتر هست بفروشید و در آینده وقتی قیمت کاهش یافت، با قیمت ارزان تری آن را تهیه کنید و تحویل دهید و اینطوری عملا شما یک چیز را ارزان خریدید و گران تر فروختید و از این اختلاف قیمت سود کرده اید.
قرارداد آتی سکه طلا یکی از انواع قراردادهای آتی هست که به شدت در بورس ایران پرطرفدار است./آموزش بورس

کد خبر 419422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =