مجمع سهامداران حقیقی، رانت حقوقی‌ها را از بین می برد!

با توجه به اینکه سهامداران کلان با در اختیار داشتن رانت اطلاعاتی و قدرت تاثیری‌گذاری که بر شاخص‌ بورس می‌توانند داشته باشند، با ایجاد صف‌فروش و خرید در زمان‌های خاص موجب ضرر و زیان سهامداران خرد می‌شوند.

به گزارش صدای بورس، علی‌اصغر عنابستانی؛ نماینده مردم در خانه ملت گفت: با توجه به اینکه سهامداران کلان با در اختیار داشتن رانت اطلاعاتی و قدرت تاثیری‌گذاری که بر شاخص‌ بورس می‌توانند داشته باشند، با ایجاد صف‌فروش و خرید در زمان‌های خاص موجب ضرر و زیان سهامداران خرد می‌شوند.
عنابستانی افزود: با توجه به افزایش سهامداران خرد، این موضوع بخش زیادی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا هم حق آن‌ها ضایع می‌شود. بر این اساس تصمیم گرفته شد تا ساختاری با عنوان مجمع سهامداران حقیقی ایجاد شود که بتواند از حقوق سهامداران خرد حمایت کند و بازار سرمایه را به سمت عادلانه، رقابتی و کارآمد شدن پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه این مجمع درصدد بهبود وضعیت اعضای خود در بازار است، بیان کرد: با تشکیل این مجمع رانت اطلاعاتی که در اختیار حقوقی‌ها قرار دارد از بین می‌برد و اطلاعات را در بین همه سهامداران تقسیم می‌کند و حتی به سمت دانش تخصصی بازار سرمایه برای عموم مردم پیش می‌رود.

عنابستانی ادامه داد: به دلیل اینکه انسجام سهامداران حقیقی می‌تواند منافع برخی افراد را به خطر بیندازد پیش‌بینی می‌شود با مقاومت‌هایی روبه رو شود. در ماه‌های اخیر برخی از شرکت‌ها که اصل سهام آن‌ها در بورس قرار دارد موفق شدند با مانورهای رسانه‌ای قیمت سهام را به صورت حبابی افزایش داده و در قیمت بالا سهام را به مردم فروختند. پس از این اتفاق، جنگ زرگری که بین دو وزیر اقتصاد و نفت بر سر دارای دوم صورت گرفت موجب بروز تنش در بورس شد و این تنش ادامه یافت و بازار را در شیب سقوط قرار داد و سهامی که با قیمت بالا عرضه شد در کف قیمتی خریداری شد.این بازی از سوی سهامداران حقوقی صورت گرفت و بخش زیادی از سرمایه مردم را از بین بردند و پول آن به جیب افرادی رفت که جیب آن‌ها پر پول‌تر شد بنابراین وجود ساختاری برای حمایت از سهامداران حقیقی ضرورت پیدا کرده است./بورس

کد خبر 419381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =