تداوم روند صعودی سود خالص «شبصیر»

نکته جذاب در مورد شبصیر اینکه سود انباشته شرکت ۱۲۹ میلیارد تومان است

به گزارش صدای بورس، شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر به عنوان اولین تولیدکننده ABS و SAN در سال ۱۳۷۶ با هدف احداث کارخانه در زمینه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و مورخ ۲۶/۰۹/۱۳۷۶ نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. 
عملیات اجرایی طرح تولید مواد ABS با انعقاد یک قرارداد EPC با شرکت تایوانی CTCI و دانش فنی شرکت KUMHO از کره جنوبی، از اواخر سال ۱۳۷۹ آغاز و در بهمن ماه سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد. در سال ۱۳۸۵ پروانه بهره برداری تولید سالانه ۳۰،۰۰۰ تن مواد ABS با سه شیفت کاری در شبانه روز از وزارت صنایع ومعادن اخذ شده است. همزمان با شروع بهره برداری از مجتمع تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، پتروشیمی تبریز نیز با ظرفیت مشابه برای تولید مواد ABS به بهره‌برداری رسید. 
از آنجا که شرکت مزبور حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را با دریافت خوراک به نرخ‌های دولتی توسط خود تولید می‌کرد، لذا قیمت تمام شده آنها به مراتب کمتر از محصولات قائد بصیر بود، زیرا شرکت قائد بصیر به ناچار بخشی از مواد اولیه خود را از طریق واردات تأمین می‌کند که هزینه‌های به مراتب بالاتری از شرکت رقیب دارد. برای جلوگیری از زیان ده شدن و توانایی رقابت با پتروشیمی تبریز، شبصیر تولید ABS رنگی را در دستور کار خود قرار داد که برای آن، تولیدکننده جدی در داخل کشور وجود ندارد. 

کاربردهای پلیمر ABS
ABS معمولا در زمینه تولید بدنه یخچال، بدنه کامپیوتر، ساخت عایق برودتی و صنایع آبکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. پتروشیمی‌های تبریز و گلپایگان تولید کننده ABS در داخل کشور هستند که پتروشیمی تبریز ABS با گرید SD۰۱۵۰ و پتروشیمی گلپایگان با گریدهای ۱۰۷۳۳- ۱۰۴۱۵ و ۱۰۷۲۰ تولید می‌کند. ABS تبریز بی‌رنگ بوده اما ABS گلپایگان سفید خود رنگ و سفید یخچالی است. لازم به ذکر است که ABS از دسته پلی استایرن‌ها است.

جایگاه «شبصیر» در صنعت
مواد ABS دارای ویژگی‌هایی است که با توجه به قیمت، کاربرد آن را در برخی از صنایع بویژه صنایع لوازم خانگی، گسترده‌تر از سایر پلاستیک‌ها نموده است. مقاومت خیلی خوب مواد پلاستیک ABS در برابر مواد شیمیایی، حلال‌ها و رطوبت و همچنین توانایی فوق‌العاده آن در شکل‌پذیری، موجب گردیده است که این مواد باتوجه به ویژگی‌های مذکور، در بسیاری موارد به ویژه در لوازم تزیینی و لوازم خانگی و اداری و قطعات خودرو، کاربرد گسترده‌ای پیدا کند. شرکت در راستای تقویت واحد R&D و توسعه کمی و کیفی محصولات ABS به جهت حضور پرقدرت و چشمگیر در بازارهای رقابتی داخل و خارج کشور، تولید مواد رنگی را در دستور کار خود قرار داد . علیرغم اینکه برای تولید محصولات رنگی دانش فنی خریداری و اخذ نشده بود، ولی شرکت با تلاش و همت متخصصین خود موفق شد مواد ABS بر پایه رنگ سفید که عمدتاً مورد نیاز صنایع لوازم خانگی برای تولید یخچال و فریزر است را تولید و به بازار عرضه کند. از آن زمان تاکنون شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر به تدریج با ارتقاء کیفیت موفق شده است که مستمراً سهم فروش خود از اینگونه محصولات را در بازار داخلی افزایش دهد. این تدبیر موجب شد تا شرکت به سوددهی بالاتری برسد. لذا این روند با ایجاد تنوع رنگ‌های بیشتر و آلیاژهای مهندسی تاکنون ادامه دارد.

سهم بیش از ۵۰ درصدی «شبصیر»
 شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر موفق شده است که بیش از ۵۰درصد سهم بازار ABS را از آن خود کند. با توجه به قیمت و شرایط تخصیص ارز در سال‌های اخیر و حضور پرقدرت محصول شرکت قائد بصیر، باعث شد که واردات محصول به نحو چشمگیری کاهش یابد و عملا یکی از مهم‌ترین رقبای شرکت به حاشیه رانده شود. رقیب دیگر این شرکت، پتروشیمی جم است. در خصوص شرکت پتروشیمی جم باید به این نکته توجه داشت که استراتژی شرکت پتروشیمی جم صادرات بخش عمده محصولات است و از طرفی با توجه به تنوع بالای گریدهای تولیدی ABSو نوع متفاوت فرآیند تولید در شرکت پتروشیمی قائد بصیر، پیش‌بینی می‌شود ورود پتروشیمی جم به بازار خللی در فروش شرکت پتروشیمی قائد بصیر ایجاد نکند.

افزایش بهای تمام شده «شبصیر»
بر اساس این گزارش، مرور آمارهای بهای تمام شده تولیدات، بهای تمام شده شبصیر در حال افزایش است و در سال ۱۳۹۸ افزایش ۵۶ درصدی نسبت به ۱۳۹۷ را تجربه کرد. علت این افزایش عمدتا به خاطر افزایش ۴۲ درصدی در هزینه مواد مستقیم مصرفی بود. لازم به ذکر است که در شبصیر، هزینه‌های 

دستمزد مستقیم تولید و سربار تولید تاثیر قابل توجهی در بهای تمام نشده ندارند و مواد مستقیم مصرفی به تنهایی بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های تولید شرکت را تشکیل داده است.

کاهش تولید و رشد فروش «شبصیر»
 همچنین مقدار تولید شرکت کاهش ۱۲ درصدی را در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ داشت. البته با وجود کاهش مقدار تولید، ولی بخاطر افزایش نرخ فروش، میزان فروش شرکت در دوره مذکور رشد ۴۸ درصدی را تجربه کرده است.
روند رو به رشد دارایی‌ و بدهی «شبصیر»
بررسی اطلاعات تراز نامه شبصیر حکایت از آن دارد که دارایی‌های شرکت به آرامی در حال افزایش هستند؛ به طوری‌که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹، دارایی‌های شرکت رشد ۲۶ درصدی را تجربه کرده است. همانند دارایی‌ها، بدهی‌های شرکت نیز روند افزایشی داشت. ولی میزان افزایش بدهی‌ها نسبت به دارایی‌ها کندتر بوده و رشد بدهی‌ها در دوره مذکور ۲۲ درصد بود. نکته جذاب در مورد شبصیر اینکه این شرکت سود انباشته ۱۲۹ میلیارد تومانی دارد؛ این سود انباشته در حالی اتفاق افتاده است که سرمایه ثبتی این شرکت تنها ۳۳ میلیارد تومان است.
 

صورت سود و زیان «شبصیر»
 مقدار فروش و بهای تمام شده شرکت در طول پنج سال گذشته همواره افزایشی بوده است ؛ سود خالص شرکت به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت نیز روند صعودی را در طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد. 

ثبات در نسبت‌های مالی «شبصیر»
همانطور که در جدول نسبت‌های مالی شبصیر نیز مشخص است نسبت‌های مالی شرکت وضعیتی نسبتا باثبات را تجربه می‌کند. هرچند که حاشیه سود و تعدادی از نسبت‌ها افت اندکی را تجربه کرده‌اند ولی وضعیت کلی شرکت تقریبا با ثبات بوده است.

پتانسیل‌های قابل توجه «شبصیر»
شبصیر یکی از شرکت‌های بازار اول فرابورس است که در گروه محصولات شیمیایی قرار داده شده است. فعالیت این شرکت عبارت است از تولید و فروش انواع محصولات پلیمری، ‌شیمیایی و پتروشیمیایی، ایجاد شعب و اخذ نمایندگی‌های مجاز از داخل و خارج از کشور، واردات و صادرات هر نوع کالا مرتبط با موضوع فعالیت شرکت، مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید، احداث و تشکیل هرگونه کارخانه در زمینه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی. سرمایه ثبتی این شرکت ۳۳ میلیارد تومان بوده و ارزش بازاری بالغ بر ۴.۰۰۰ میلیارد تومانی دارد. دو شرکت‌ گروه توسعه انرژی تدبیر و مؤسسه بنیاد پانزده خرداد در مجموع بیش از ۶۴ درصد از سهام شبصیر را در اختیار دارند. 

 داشتن سود انباشته بالا: شبصیر سود انباشته حدود ۱۳۰ میلیارد تومانی در اختیار دارد. این مقدار سود انباشته در مقایسه با سرمایه تنها ۳۳ میلیارد تومانی شرکت، یک پتانسیل بالقوه برای افزایش سرمایه حدود ۳۰۰ درصدی از سود انباشته را برای این شرکت ایجاد کرده است.

 تداوم وضعیت رو به رشد: شبصیر در سال ۱۳۹۹ نیز به وضعیت رو به رشد خود از نظر سودسازی ادامه داده است؛ به طوری که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده مربوط به عملکرد شهریورماه، شبصیر توانسته است به فروش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی (۵۰۹ میلیارد تومان) دست یابد. لازم به ذکر است که شبصیر در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته تنها ۳۴۴ میلیارد تومان فروش داشته است. کسب سود ۱۰۰ تومانی به ازای هر سهم برای سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز از دیگر شاخص‌هایی است که وضعیت رو به رشد شبصیر را نشان می‌دهد. (سود سه ماهه ابتدایی سال گذشته تنها ۶۲ تومان 
بوده است)

 ایجاد ظرفیت‌های صادراتی: تلاش برای افزایش تولید به منظور صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار شرکت قرار گرفته است. در خصوص بازارهای صادراتی همچون سال‌های گذشته بازار ترکیه بزرگ‌ترین بازار صادراتی بوده است. در سال‌های اخیر تلاش شرکت بر توسعه بازارهای هدف صادراتی بوده است تا با افزایش صادرات علاوه بر ارزآوری برای کشور، با بالا بردن ظرفیت تولید و فروش، بهای تمام شده کالا را کاهش دهد.

 نداشتن رقیب قدرتمند: مهم‌ترین رقیب شرکت محصولات مشابه وارداتی بوده که با افزایش نرخ ارز عملا رقیب اصلی شرکت به حاشیه رانده شده است. لازم به ذکر است شبصیر توانسته است بیش از ۷۰ درصد از بازار ABS را از آن خود کند. از مهم‌ترین رقبای داخلی شرکت می‌توان به پتروشیمی جم اشاره نمود که البته برنامه و هدف اصلی این شرکت بازار داخلی نبوده و صادرات بخش عمده محصولات از مهم‌ترین اهداف این شرکت است.

محسن تارتار، تحلیگر بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۲

کد خبر 419335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =