۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
تردید در بازار

پیش بینی فعالان بازار سهام از روند بورس حکایت از تداوم تردیدها دارد. با این اوصاف باید در انتظار ماند که صف های فروش تا چه اندازه میتوانند پایدار بمانند.

به گزارش صدای بورس، روزهای نزولی بورس با افت ۵۲ هزار واحدی شاخص‌کل در روز گذشته تداوم یافت و نماگر بازار حالا از آخرین کف خود هم پایین‌تر رفته است. اگر امروز نیز افت سنگین دیگری داشته باشد به کف کانال نزولیِ فعلی خواهد رسید.  برخی از فعالان بازار، صف فروش‌های این چند روز را غیرطبیعی می دانند، به خصوص اینکه در برخی نمادها همانند «شپنا» در دوره پیش گشایش سفارش های فروش متعددی ثبت می شود ولی قبل از بازگشایی نماد و زمانی که صف فروش سنگین تر شد، این سفارش‌هایِ‌ترس یکی پس از دیگری حذف می شوند.

با توجه به این مسئله روز گذشته بورس تهران اعلام کرد دسترسی سه کد شخص حقیقی به دلیل سفارش گذاری نامتعارف در نماد «شپنا» مسدود شده است با این حال اثرات این سفارش‌گذاری نامتعارف بر کلیت بازار همچنان باقی مانده است. حتی اگر بخواهیم سخت گیرانه تر بررسی کنیم، می توان ردپای این سفارش‌گذاری نامتعارف را در بسیاری از نمادها مشاهده کرد.

به غیر از افت ادامه دار شاخص کل، بازار سرمایه با چالش های دیگری نیز دست و پنجه نرم می کند. به گفته علی صحرایی، مدیر عامل شرکت بورس تهران، از این پس سهام عدالت در بازار عادی عرضه نخواهد شد. مسئله‌ای که بارها توسط فعالان بورس به آن اشاره شده است و بعید است دیگر تاثیر قابل توجهی بر روند بازار داشته باشد.  

بحث شیوه قیمت گذاری محصولات فولادی نیز همچنان داغ است و این در حالی است که حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعتقاد دارد  تصمیم اخیر در مورد فرآیند قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا، نتیجه‌ای جز توزیع رانت و تضییع حقوق پنجاه میلیون سهامداران نخواهد داشت.

عقب نشینی بازارها

این روزها تحلیل قیمت دلار پس از انتخابات آمریکا، اولویت اصلی فعالان اقتصادی است چرا که نمی توانند روی برنامه‌های دولت حساب باز کرده و با توجه به پیش‌بینی شخصی نسبت به تحولات سیاسی، سعی دارند نقشه راه مناسبی را ترسیم کنند.

در این حالت بالا و پایین دلار می تواند روند بازارها را دستخوش تغییر کند. روز گذشته نرخ دلار در صرافی بانک ملی افت قابل توجهی داشت اما از آخرین ساعات شب گذشته نیز اخبار غیرموثقی از افت بیشتر قیمت دلار به گوش می‌رسد و هر کانالی، یک قیمت برای دلار اعلام می‌کند.

اما آن چه تمام کانال‌ها بر آن اتفاق نظر دارند افت قیمت دلار در بازار غیررسمی تا زیر نرخ ۳۰ هزار تومان است. به دنبال این موضوع قیمت طلا نیز کاهش داشت و هر قطعه سکه بار دیگر به کانال ۱۵ میلیون تومان بازگشت.

اولین نرخ صرافی ملی برای دلار در روز جاری می تواند مشخص کند آیا دلار افت قابل توجهی داشته است یا فقط مظنه‌ در شبکه های اجتماعی افت داشته است؟! هنوز خاطره مهر ۹۷ در ذهن فعالان بازارها باقی است و هر افت قابل توجهی می تواند به خالی شدن بازار از خریدارها منجر شود. در هر حال انتظار می رود با نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا، نوسانات در بازار ارز هم تشدید شود./دنیای بورس

کد خبر 419321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =