پیشتازی خالص ارزش دارایی‌ و بازدهی

پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴، فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری در بستر قانونی متشکلی، تحت عنوان یک نهاد مالی، آغاز شد.

به گزارش صدای بورس،  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ هم از آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ و پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیتش را به‌عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان آغاز کرد. پس از انحلال «صندوق مشترک نیکوکاری درمان زنجیره امید»، در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند که  مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

رشد فوق‌العاده ۸۸۵ درصدی
نخستین صندوق این شرکت در فروردین‌ماه ۱۳۸۷ و با نام «مشترک کارگزاری حافظ»، فعالیت خود را در گروه صندوق‌های سهامی آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق، با رشد فوق‌العاده ۸۸۵ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون از مرز ۲۴۰۰ میلیارد ریال نیز فراتر رفته است. بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «سیمان، آهک و گچ» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» سهم ۹۰ درصدی از پرتفوی این صندوق دارند. گرچه همسو با اصلاح قیمتی سنگین بازار سهام در یکی دو ماه گذشته، بازدهی ماهانه این صندوق هم، همانند بسیاری از صندوق‌های دیگر منفی بوده اما کارنامه بازدهی محقق‌شده آن طی یک‌سال اخیر، با ثبت عدد ۳۱۳ درصد، موجب کسب رضایت سرمایه‌گذاران شده است. در افق بلندمدت و طی بیش از ۱۲ سال فعالیت، جادوی سود مرکب، بازدهی ۱۲۶۰۰ درصدی را در کارنامه صندوق به ثبت رسانده که بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

عملکرد قابل تامل
خالص ارزش دارایی‌های «صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین» که در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز آغاز به کار کرد، در یک‌سال گذشته، با رشد ۲۵ درصدی، اکنون در نزدیکی سطح ۵۰ هزار میلیارد ریال قرار دارد. گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «استخراج کانه‌های فلزی» همواره مورد اعتمادترین صنایع بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌اند،‌ اما ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا تنها حدود ۱۱ درصد از دارایی صندوق، به این صنایع و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و بیشترین دارایی صندوق، با ۴۸ و ۴۰ درصد، به ترتیب در قالب سپرده بانکی و خرید اوراق بدهی مناسب، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق با درآمد ثابت در یک‌سال اخیر حدود ۲۰ درصد بازدهی داشته که این نرخ گرچه نسبت به سود سپرده بانکی و عملکرد برخی صندوق‌های بادرآمدثابت دیگر بالاتر است، اما در مقایسه با بسیاری از صندوق‌های بادرآمدثابت دیگر، چندان رضایت‌بخش نیست. 

جهشی ۱۲۲۱ درصدی 
شهریورماه ۱۳۹۳، سومین صندوق این شرکت با نام «صندوق اختصاصی بازارگردانی افتخار حافظ»، فعالیت خود را آغاز کرده است. خالص ارزش دارایی‌های آن در یک‌سال گذشته، جهشی معادل ۱۲۲۱ درصد را تجربه کرده است. با توجه به نوع و رسالت صندوق‌های بازارگردانی، بازار سهام و به ویژه گروه‌های «صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله»، «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» و «سیمان، آهک و گچ» سهمی ۸۶ درصدی در پرتفوی صندوق آن دارد و با کسب ۴۳۴ درصد بازدهی، طی یک‌سال اخیر، عملکرد بسیار خوبی داشته است. 
در جدول زیر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت را مشاهده می‌کنید.

سجاد یزدانی، کارشناس سامانه رسام
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۲

کد خبر 419313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =