فرصت‌های جدید «گذار جهانی انرژی»

عمر سوخت‌های فسیلی رو به پایان است و جهان در آستانه تحول بزرگی قرار گرفته که کارشناسان از آن تحت عنوان «گذار انرژی» یاد می‌کنند همچون هر تحول بزرگی، این اتفاق نیز برندگان و بازندگانی دارد.

به گزارش صدای بورس، اویل پرایس در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و نوشته است: در صورت بی‌توجهی به واقعیت‌ها و فرصت‌های موجود، غول‌های نفتی و بانک‌های بزرگ جهان، بازندگان اصلی گذار انرژی خواهند بود.
بانک جی‌پی مورگان متعهد شده به مشتریانش کمک کند تا فعالیت‌هایشان را در راستای اهداف معاهده پاریس تنظیم کنند. بانک HSBC از تامین مالی یک تریلیون دلاری برای انرژی سبز خبر داده است. یک گروه سرمایه‌گذاری با حدود ۲۰ تریلیون دلار دارایی، از تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای خواسته تا به سمت فعالیت‌های پاک حرکت کنند. یک گروه دیگر، با ۵ تریلیون دلار دارایی، گفت که در پورتفوی سرمایه‌گذاری خود اهداف هماهنگ با انرژی سبز را مورد توجه قرار خواهد داد.
این اتفاقات مربوط به چند هفته گذشته است و به نظر می‌رسد که به یک موضوع مشترک اشاره دارند: بانک‌های و دیگر نهادهای مالی نسبت به صنعت نفت و گاز بدبین شده‌اند. اما پرسشی که کارشناسان مطرح می‌کنند این است که آیا می‌توانند این مسیر را ادامه دهند؟
این موضوع چندان هم جدید نیست. در واقع پیش از همه‌گیری کرونا و سقوط قیمت‌ها در سال جاری نیز تمایل بانک‌های آمریکایی به تامین مالی و دادن وام به شرکت‌های نفت و گاز کاهش یافته بود. ظاهرا بهره‌وری‌ها کمتر از حد انتظار بوده و به همین دلیل، بدهی شرکت‌های فعال در این حوزه به شدت افزایش یافته است. این روند امسال تشدید شده، بنابراین نظر وام‌دهندگان به سمت فرصت‌های جدید جلب شده است.
به دلیل افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی‌های سبز و نوشونده، غول‌های نفتی و بانک‌ها به تدریج به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه پیش می‌روند. البته روند «گذار انرژی» اتفاقی آنی و یکباره نیست و در صورتی که بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی به این موضوع توجه نکنند، با زیان‌های سنگینی مواجه می‌شوند.


منبع: اویل پرایس

کد خبر 419299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =