۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

احیای نقدشوندگی، ضرورت بنیادین بازار سهام است

سرگردانی اعتماد

مدیرعامل بورس تهران از وجود 35 هزار میلیارد تومان نقدینگی نزد کارگزاری‌ها خبر داد
سرگردانی اعتماد

این روزها بسیار شنیده می‌شود که اعتماد سرمایه‌گذاران و به خصوص نوسهامدارانی که در زمان رونق گرفتن بورس به بازارسرمایه هجوم آورده بودند، در حال از بین رفتن است.

به گزارش صدای بورس، برخی از کارشناسان علت چنین موضوعی را بی‌تجربه بودن نوسهامداران در مواجه با شرایط ریزشی بازار می‌دانند و معتقدند نمی‌توان به خروج این دسته از افراد به واسطه ترس و بی‌تجربه بودن لفظ «از بین رفتن اعتماد» را نسبت داد.
البته ایجاد صف‌های فروش و پیوستن لحظه به لحظه سهامداران به این صف‌ها در هفته‌های گذشته ترس و نگرانی بیشتری را در بازار سرمایه ایجاد کرد و منجر به دلسردی مردم نسبت به این بازار و جزم کردن عزمشان برای خروج از بازار شد. باید در نظر داشت مواردی نظیر افزایش نقدشوندگی سهام‌های کوچک، محدود کردن قوانین و مقررات بازدارنده و خلق‌الساعه، عرضه شرکت‌های تولیدی و دخالت نکردن در روند بازار به منظور طی مسیر طبیعی‌اش از جمله راهکارهایی است که می‌تواند اعتماد کم رنگ شده در بازار سرمایه را پر رنگ کند.
این در حالی است که علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران از وجود 35 هزار میلیارد تومان نقدینگی نزد کارگزاری‌ها خبر داد.

خط پایان رالی
ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص دور شدن شرکت‌ها از قیمت واقعیشان گفت: لازم است این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از شرکت‌ها از قیمت‌های واقعی خود دور شدند و قیمت واقعی این شرکت‌ها بسیار پایین‌تر بوده است. البته هیجان و بیش واکنشی باعث شد که قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها بی دلیل بالا برود و این سهم‌ها در حد افزایش قیمتش ارزش نداشته باشند. نادی با تاکید بر این موضوع که اگر این واقعیت را بپذیریم راه‌حل بازگشت اعتماد به بازار مشخص است، افزود: بیش واکنشی که طی ماه‌ها صورت گرفته به مرور زمان شروع به تخلیه شدن خواهد کرد. همچنین اینکه گفته شود اجازه ندهیم سهامدار ضرر ببیند یا چنین موضوعاتی در واقع آدرس غلط دادن است.
او ادامه داد: افراد بسیاری طی ماه‌ها به واسطه تبلیغات و تشویق‌های فراوان به سمت بازار سرمایه کشیده شدند البته حتی اگر چنین اتفاقی رخ نداده بود نیز مردم باز هم به سمت این بازار روانه می‌شدند چرا که در وضعیت تورمی و ناپایدار مردم با تصور این موضوع که در حال از دست رفتن قدرت خرید و پولشان هستند به سمت بازارهایی می‌روند که معتقدند در آن به سود بیشتری می‌رسند. همچنین تمایل مردم در چنین مواقعی به سمت خرید دلار،‌ طلا و سهم طبیعی است چرا که راه‌ دیگری برای مبارزه با تورم پیدا نمی‌کنند اگر این موضوعات را بپذیریم راهکارها مشخص است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این مطلب که نمی‌توان گفت اعتماد از بین رفته، اظهار داشت: اعتماد از بین نرفته و در واقع خدشه‌دار شده است، به عقیده بنده رالی بورس تمام شده است مگر اینکه در انتظار یک ابر تورم بنشینیم چرا که داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد تا 6ماهه آینده شاهد داشتن ابر تورم شدیدی نخواهیم بود. نادی بیان داشت: اگر تورم 6ماهه آینده که حدود37درصد پیش‌بینی می‌شود در همین حول و حوش باشد بعید است رشد شاخص در این مقطع مجددا به اعداد و ارقامی که در دوران اوج خود در ماه‌های قبل تجربه کرد، برسد.در واقع اگر بخواهیم رشدهای عجیب و غریب گذشته بورس را دوباره تجربه کنیم باید یک تورم بسیار بسیار شدید ایجاد شود.

توان دویدن وجود ندارد
حمزه قوچی‌فرد، مدیر سرمایه‌گذاری‌ صندوق‌های کارگزاری بانک ملی در رابطه با تحلیل شرایط گذشته بازارگفت: موضوع این است که تعداد فعال‌های آماتور به یکباره تحت تاثیر رشدی که شاخص تجربه کرد، در بازار سرمایه افزایش پیدا کردند و خوش‌بینی بیش از حدی در غیرحرفه‌ای‌ها به وجود آمد که این افراد گمان می‌کردند این سود ادامه‌دار است.
مدیر سرمایه‌گذاری‌ صندوق‌های کارگزاری بانک ملی ادامه داد: نمونه چنین حالتی را در شرایط ریزشی بازار نیز تجربه کردیم چرا که این افراد تصور می‌کنند این ریزش همچنان ادامه‌دار است و روند افت قیمت‌ها زیادتر می‌شود ولی واقعیت بازار این است که اکثر سهم‌ها در شرایط فعلی ذاتا ارزنده هستند. وی با اشاره به اینکه کلمه «اعتماد» در شرایط فعلی زیاد به کار برده می‌شود در صورتی که این اتفاقات ارتباطی به اعتماد ندارد ، گفت: اکنون بحث ارزندگی سهم‌ها مطرح بوده و راهکار خروج از این حالت تنها گذر زمان است.
قوچی‌فرد با تشبیه بازار به دونده سرعت بیان داشت: واقعیت بازار مانند دونده‌ای است که به جای حرکت پیوسته و ملایم با سرعت بسیار زیاد حرکت کرد و در ابتدای راه، نفسش بند آمد. حال ما می‌خواهیم کاری کنیم که این دونده دوباره اعتمادش را به دست بیاورد و شروع به دویدن کند حقیقت این است که این دونده دیگر توان دویدن با سرعت اول خود را ندارد. البته واقعیت بازار سرمایه هم همین است وقتی که رشد اقتصاد منفی است بازار ما نمی‌تواند به شکل دلاری بازده بدهد و در نتیجه حرکت این دونده در چنین شرایطی باید آهسته باشد.
این کارشناس بازار در پاسخ به این سوال که آیا اگر عرضه‌های اولیه بیشتر شود، اعتماد نیز بیشتر می‌شود اظهار داشت: در عرضه‌هایی که صورت گرفته اکثرا شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری عرضه شده‌اند که خودشان نقش تولیدی ندارند و با این حساب عرضه چنین شرکت‌هایی اتفاق خاصی را در ذات تأمین مالی شرکت‌ها رقم نمی‌زند. در واقع عرضه اولیه باید در شرکت‌های تولیدی افزایش یابد. زیرمجموعه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری چنین نقشی دارند به همین دلیل باید عرضه شرکت‌های تولیدی مدنظر باشد تا تأمین مالی بر این شرکت‌ها متمرکز شود.

حرکت بینابین و نبود رشد شارپی
اکبرحامدی میخوش، مدیرعامل کارگزاری بورسیران، در گفت‌وگویی کوتاه پیرامون مسئله بازگشت اعتماد به بازار، دیدگاه‌های خود را عنوان کرد.

 روند ایجاد اعتماد در بازار مانند چند وقت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
در شرایط فعلی همه به دنبال بازگشت اعتماد به بازار سرمایه هستند. دعوت کسانی که تجربه حضور در بازار سرمایه را نداشتند و به واسطه تشویق‌ها به این بازار وارد شدند از یک سو مشکلاتی را ایجاد کرد اما در واقع حرکت مثبتی بود چرا که اقتصاد بانک محوری ما را به سمت سرمایه محور شدن برد، چیزی که در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، البته ورود مردم به این بازار خیلی باعجله و بدون برنامه‌ریزی و فراهم نبودن زیرساخت‌ها صورت گرفت.حضور افراد ناآگاه که تنها با گرفتن کد بورسی به بازار سرمایه وارد شده بودند و در کنار افراد حرفه‌ای این بازار قرار گرفتند و به اندازه این اشخاص دسترسی به بازار سرمایه داشتند باعث شد این افراد به سمت فضاهای بدون تحلیل جذب شوند و اغلب به دلیل نداشتن تحلیل به فضای مجازی متوسل شوند و به دنبال سیگنال‌های ارزان و در دسترس باشند.تمامی این مسائل را باید برای بررسی اعتماد در بازار مدنظر قرار داد چرا که اگر این افراد تجربه کافی داشتند متوجه می‌شدند که شرایط فعلی بازار طبیعی است و تا این حد با ترس و نگرانی نسبت به این بازار بی اعتماد نمی‌شدند.

 چرا افراد در شرایطی که به آن‌ها تاکید می‌شود از بازار خارج نشوند، در صف‌های فروش قرارگرفته اند؟
علت صف‌های خریدی که چند ماه قبل شاهدش بودیم و صف‌های فروشی که این روزها مردم در آن قرار دارند تنها یک چیز است؛ بازی طمع و ترس! اغلب سهامداران به تنها چیزی که توجه می‌کنند قیمت سهام است و به تحلیل‌ها و ارزش واقعی سهم‌ها بی‌توجه‌اند.در واقع همان بازی که مردم در روزهای رونق به دلیل طمع وارد آن شدند اکنون به خاطر ترسشان گرفتارش شده‌اند.

 روند بازار را چطور می‌بینید؟
بازار تا مدتی حرکت بینابینی که در پیش گرفته را حفظ می‌کند. در واقع نه به شدت هفته‌های قبل ریزش خواهد کرد و نه به اندازه ماه‌ها پیش رشد شارپی از خود نشان می‌دهد.

 راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار چه مواردی هستند؟ 
به نظر می‌آید در روزهاو هفته‌های آتی ویژگی مهم بازار سرمایه که نقدشوندگی آن است به بازار بازگردد که همین امر موجب افزایش اعتماد خواهد شد. در واقع باید شاهد نقدشوندگی در تمامی سهم‌ها باشیم و اگر بخواهیم اعتماد به بازار برگردد باید نقدشوندگی بازار در سهم‌های کوچک نیز همچون سهم‌های بزرگی که از آن‌ها حمایت می‌شود، افزایش یابد. معتقدم در حال حاضر همه فعالان بازار در تلاش برای برگرداندن اعتماد به بازار هستند اما باید این نکته را در نظر گرفت که دستوری بودن برخی موضوعات و قوانین شبانه‌ای که به یکباره وضع می‌شود این کار را سخت کرده است.باید پذیرفت که اصلاح طبیعی است. 
 

گلشن بابادی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 372

کد خبر 419279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =