۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
حمایت چین از بازار نفت

چین نقش مهمی در احیای تقاضای جهانی نفت در ماه‌های اخیر داشته است.

به گزارش صدای بورس، از ماه می تاکنون بازار جهانی نفت، همچون دیگر بخش‌های اقتصاد جهان تحت تاثیر بیماری کرونا با افت قابل توجهی روبه‌رو شده است. در این مدت، تقاضای نفت چین یکی از عوامل بهبود این بازار بوده است. آمارهای گمرک چین نشان می‌دهند که در این مدت، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان همچنان به خرید و ترخیص نفت خام از بنادر خود ادامه داده است.
با این حال، با توجه به ضعف تقاضا در آسیا و افت فعالیت‌های پالایشی، تحلیلگران بازار نفت نگران این هستند که این حمایت ادامه پیدا نکند. آنها می‌پرسند: با توجه به اینکه میزان تقاضای نفت در سایر نقاط جهان همچنان ضعیف است و پیش‌بینی می‌شود که با هجوم موج دوم ویروس کووید۱۹ میزان تقاضا در اقتصادهای پیشرفته بیش از پیش کاهش یابد، چین تا کجا از بازار شکننده نفت حمایت خواهد کرد؟
طی ۵ ماه گذشته، حجم واردات نفت خام چین هرگز کمتر از ۱۱ میلیون بشکه در روز نبوده است. حتی در ماه ژوئن این رقم به ۱۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید. یکی از دلایل اصلی حفظ سطح واردات نفت چین، کاهش چشمگیر قیمت این کالای استراتژیک در ماه‌های گذشته بوده است. در این مدت، پالایشگاه‌های دولتی و غیردولتی انبارهای خود را با نفت بسیار ارزان پر کردند.
در حال حاضر بازار جهانی نفت با مازاد عرضه مواجه است و تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس تلاش می‌کنند با محدود کردن حجم عرضه، از سقوط قیمت‌ها جلوگیری کنند. با این حال، تمایل کشورهایی مثل لیبی به افزایش تولید ممکن است بهبود بازار نفت و رشد قیمت‌ها را به تاخیر اندازد.
منبع: اویل پرایس

کد خبر 419273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =