پیشنهادات مرکز پژوهش‌ها برای مهار بی‌ثباتی‌ اقتصاد کلان

براساس بررسی‌های انجام شده بانک مرکزی در شرایط کنونی با تأخیر و تأنی در سیاستگذاری پولی، از ابزارهای موجود برای کاهش نوسانات اقتصاد کلان استفاده نکرده است.

به گزارش صدای بورس، بانک مرکزی در این شرایط، با تأخیر و تأنی در سیاستگذاری پولی، از ابزارهای موجود برای کاهش نوسانات اقتصاد کلان استفاده نکرد و اتفاقاً کاهش شدید نرخ سود بین بانکی، خود تشدیدکننده نوسانات شد. برای مهار و جلوگیری از تشدید بی‌ثباتی اقداماتی در در افق زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این گزارش پیشنهاد شده است.

در افق کوتاه مدتراهکارهایی همانند افزایش نرخ سود بین بانکی، قرار دادن محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌ها، اجرای جدی‌تر پیمان سپاری (بازگشت ارز حاصل از صادرات) با کمک ابزارهای بانکی و مالی (ممنوعیت صدور ضمانت‌نامه یا اعطای تسهیلات و...) و پیگیری برای آزادسازی منابع ارزی کشور پیشنهاد شده است.

همچنین در میان مدت مدت پیشنهاداتی نظیر کنترل نوسانات نرخ ارز به جای تلاش برای تغییر روند، احتیاط در مصارف ارزی و خودداری از تکرار اقداماتی نظیر ارز ۴۲۰۰ و توقف برداشتهای مکرر از صندوق توسعه ملی برای مصارف بودجه‌ای ارائه شده است.

در بحث پیشنهادات بلند مدت نیز به تعیین تکلیف بانکهای ناسالم، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، تعریف چارچوب سیاست پولی و تغییر لنگر اسمی و افزایش اقتدار و اثربخشی نظارت بر بانک‌ها اشاره شده است.

کد خبر 419223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =