بازار سرمایه برای هر سناریویی بعد از انتخابات آمریکا آمادگی دارد.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به کسب تجاربی از دوران پسابرجام و خروج آمریکا از این معاهده تاکید کرد بازار سرمایه برای هر سناریویی بعد از انتخابات آمریکا آمادگی دارد. 

به گزارش صدای بورس،‌ بهادر بیژنی مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط بازار سرمایه با توجه به برگزاری انتخابات آمریکا گفت: با توجه به خروج آمریکا از توافق برجام طی چند وقت اخیر سخت‌ترین شرایط را از سر گذرانده‌ایم و تبعات آن را از سر گذرانده‌ایم. همین هم باعث شده است تا تجاربی کسب کنیم. 

وی با اشاره به کسب این تجارب افزود: در صورتی که هر یک از دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا (دونالد ترامپ- جو بایدن) رای بیاورند، برای شرایط پس از آن آمادگی داریم. همان طور که وقتی ایران توافقنامه برجام را امضا کرد با حضور شرکت های بین المللی در ایران شرایط متفاوتی داشتیم از وقتی که آمریکا از برجام خارج شد. 
 

فراهم کردن یکسری تمهیدات قانونی
بیژنی تاکید کرد: وقتی شرکت های بین المللی بعد از برجام در ایران حضور پیدا کردند، یکسری تمهیدات قانونی را اندیشیدیم و همچنین یکسری تسهیلات را قائل شدیم. 
مشاور رئیس سازمان بورس تصریح کرد: در بازار سرمایه برای هر دو سناریویی که در پس انتخابات ترامپ یا بایدن به وقوع می پیوندد آمادگی داریم. به عبارتی سناریویی قرار نیست بعد از انتخابات آمریکا مطرح شود که برای آن آمادگی نداشته باشیم. 

وی افزود: ترامپ اگر بر نتایج نظرسنجی‌ها مجدد انتخاب شود، قابل پیش‌بینی است که به سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران ادامه دهد. موضوعی که تاکنون دنبال کرده است، در مواردی دیده شد چندبار درباره یک موضوع تحریم وضع کرد. اما نکته ای که وجود دارد این است که وقتی تحریم‌ها زیاد می‌شود از شدت اثرگذاری آن کاسته می‌َشود. 
ترامپ بیاد اوضاع فرقی نمی کند

بیژنی ادامه داد: با انتخاب ترامپ نسبت به شرایط موجود –داخلی- تغییر خاصی نمی‌توان انتظار داشت. معتقدم انتخاب ترامپ شوکی به ما وارد نمی‌کند. 

مشاور رئیس سازمان بورس در بخش دیگری گفت:‌ بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد در بازار سرمایه تحولاتی اتفاق افتاده است که بعضی از آنها خیلی تاثیرگذار بودند. به عنوان مثال امضاء با چند نهاد ناظر دنیا که به منظور این امضا در بعضی کشورها اجازه در سطح وزارتخانه و کابینه‌های دولتی بود. 

وی افزود: بعضی از این تحولات که در بازار سرمایه رخ داده است بعد از روی کار آمدن ترامپ بوده است و بعضی حتی بعد از اینکه ترامپ از برجام کنار رفت به وقوع پیوست. 

درس هایی که از گذشته گرفتیم
بیژنی با بیان اینکه تفاوت‌مان با گذشته در این است که یکسری درس گرفته‌ایم که بعد از برجام می‌توانیم آنها را اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: یکسری بسترهای قانونی ایجاد کردیم تا افرادی که علاقمند به فعالیت در بازار سرمایه ایران هستند و نه لزوما علاقه به فعالیت سرمایه‌گذاری بتوانند به این کار اقدام کنند. به عبارتی قوانینی وضع کردیم تا میزان مشارکت اشخاص خارجی در نهادهای مالی اعم از حقیقی و حقوقی مشخص شود و این امکان وجود داشته باشد. 

مشاور رئیس سازمان بورس تاکید کرد: یکسری از بسترهای قانونی هم که در همین خصوص نیازمند بازبینی بود را در دستور کارخود قرار دادیم. برای این منظور جلساتی را هم با مخاطبان خارجی مان برگزار کردیم. 

عضویت در آیسکو اتفاقی مهم 
بیژنی تصریح کرد: بعد از ۱۳ سال تلاش طی همین چند وقت اخیر توانستیم به عضویت عادی سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) در بیاییم که بالاترین سطح از عضویت این سازمان است. این سازمان حضور جدی در عرصه بین المللی دارد و استانداردساز بازارهای سرمایه دنیاست. این تجربیاتی هم که کسب کردیم ناشی از لابی‌ها با دنیا در چهارچوب آیسکو است. 

وی ادامه داد: بازار سرمایه خیلی بین‌المللی‌تر از گذشته شده است، در حال حاضر بازار سرمایه افرادی دارد که توان مذاکرات بین‌المللی دارند. ایران هم‌اکنون عضویت در کمیته آفریقا- خاورمیانه، کشورهای با اقتصاد نوظهور و همچنین سران آیسکو را دارد. ایران در این نهاد بین المللی حق رای دارد و کشورهایی دیگر با ما لابی می کنند و جایگاه مان ارتقا پیدا کرده است. 

بین المللی شدن مساوی حضور سرمایه گذار خارجی نیست!
بیژنی با تاکید بر اینکه بحث بین المللی شدن بازار سرمایه را نباید به حضور سرمایه گذار خارجی تقلیل دهیم، اظهار داشت: بالارفتن استانداردهای بین المللی در بازار سرمایه باعث می‌شود سرمایه گذاران داخلی هم از آن تاثیر بگیرند. 

وی با اشاره به اینکه آیسکو سه هدف اصلی دارد که شامل حمایت از سرمایه گذاران، کاهش ریسک سیستماتیک و اطمینان از ایجاد بازار شفاف و کارا می‌َشود، به اهمیت پیاده سازی این اهداف در بازار برای حضور چند ۱۰ میلیونی سرمایه گذاران در داخل اشاره کرد. 

وی سپس گفت: عضویت عادی در آیسکو را با عضویت کامل تعبیر می‌کنند. کسی که عضویت کامل در این سازمان دارد باید کل دنیا با عضویتش موافق باشند و اکثریت برای حضور آن کشور اجماع کنند. این نشان می‌دهد در شرایط جو بین المللی این اجماع وجود داشته است. 

توافقنامه‌هایی که امضای مقامات ارشد دولت را دارد
در بخش دیگری بیژنی تاکید کرد: در بازار سرمایه یکسری موافقتنامه‌های دوجانبه با کشورهای مختلف داریم. کشورهایی که مهم‌ترین بازارهای سرمایه در جهان هستند و برای امضای این موافقتنامه‌ها گاهی موافقت کابینه دولت آن کشور مورد نیاز است. 

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: رئیس کنونی سازمان بورس هم پیش از قبول این مسئولیت عضو فدراسیون‌های بورس‌های آسیایی و اروپایی بود و بعد از عهده دار شدن مسئولیت به بحث بین‌المللی شدن پرداخت. 

بیژنی درباره انتخاب کشورها برای برقراری روابط دوجانبه گفت: در این بخش به جای اینکه به دنبال کشورهای مختلف با برقراری روابط کم عمق باشیم، به سراغ کشورها به صورت هدفمند و محدودتر رفتیم. به عنوان مثال آلمان که یک زمانی سرمایه گذاری بزرگی در ایران انجام داده بود. با امضای این توافق‌ دوجانبه به سرمایه گذاران آلمان این پیام را منتقل می کنیم که شرایط برای آرامش خیال‌شان از فعالیت با ایران مهیاست. 

اشاره به چند تعامل منطقه‌ای و بین المللی ایران
وی همچنین توضیحاتی درباره سطح روابط منطقه ای سازمان بورس و اوراق بهادار با نهادهای بین المللی منطقه ای دارد از جمله نهاد IFSB و هیات خدمات اسلامی و گفت: در سطح ارتباطات چندجانبه تلاش کردیم نقش مهم‌تری داشته باشیم. در سطح بین الملل هم وارد آیسکو شدیم که تعامل با کل دنیاست. 

بیژنی گفت: ورود ایران به آیسکو بزرگترین اتفاق در تاریخ بازار سرمایه ایران از ابتدا تاکنون است. 

کد خبر 419180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =