عدم ممنوعیت صادرات سنگ آهن به تولید فولاد کشور آسیب می‌زند

صادرات سنگ آهن با کیفیت در جنوب کشور که مورد نیاز واحدهای فولادسازی است مدتی است که خبر ساز شده و در نهایت با ورود پلیس امنیت اقتصادی هرمزگان تلاش برای جلوگیری از خام فروشی ادامه دارد.

به گزارش صدای بورس، معاون خرید ذوب آهن اصفهان در این باره گفت: ما پاسخ مقام قضایی را داده و نیاز خود را از نظر کمی و کیفی اعلام کرده ایم. حال این که صادرات سنگ کیفی و مناسب در جنوب کشور انجام می شود دلیل آن عدم ممنوعیت صادرات است .

محمد جعفر صالحی افزود: اکنون با بالارفتن نرخ ارز در کشور صادرکنندگان حاضر هستند تا عوارض صادراتی را پرداخت کرده و در مقابل به درآمدهای ارزی دست پیدا کنند تا این که سنگ آهن را در داخل کشور به ریال فروخته و به دست مصرف کننده داخلی برسانند، زیرا قیمت جهانی سنگ آهن نیز بالا رفته و منجر شده تا جذابیت صادرات سنگ آهن افزایش یابد و در این زمینه نیز اقدامی نمی‌توان انجام داد و در نهایت این صادرات به ضرر فولادسازان داخلی تمام می‌شود.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از این اتفاق باید صادرات سنگ آهن ممنوع شود که آن نیز از لحاظ قانونی شرایط خاص خود را نیاز دارد و همه صادرات نیز با مجوز رسمی انجام شده و برخی نیز به صورت قاچاق بوده است که در این زمینه مسئولان بندری باید پاسخگوی این موضوع باشند که باری که مجوز صادراتی نداشته چگونه بارگیری آن در کشتی انجام و تبدیل به یک معضل برای صنعت فولاد کشور شده است.

صالحی درباره تامین مواد اولیه این شرکت از طریق طرح احیای معادن کوچک مقیاس گفت: ما به موازات بحث احیای معادن کوچک مقیاس که در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران فعال است، شرکت پویش معادن ذوب آهن را با ۱۰۰درصد مالکیت و مسئولیت در این زمینه راه اندازی کرده و در تایباد نیز روی یک معدن سنگ آهن منگنز دار فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین ۲ تا ۳ محدوده معدنی دیگر نیز ثبت شده تا در کنار طرح احیای معادن کوچک مقیاس در شرکت پویش معادن ذوب آهن بحث احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس را به صورت مشارکتی و مالکیتی انجام ‌دهیم و تا ۲ سال آینده بتوانیم بخش قابل توجه خود را از طریق شرکت پویش معادن و معادن کوچک مقیاس به نتیجه برسانیم.

تامین مواد اولیه به عنوان یکی از نیازهای مهم و اصلی در صنعت فولاد کشور به شمار می آید و شرکتی همچون ذوب آهن اصفهان نیز این روزها به دلیل نداشتن مواد اولیه برای تولید خود مجبور است بخشی از تولید خود را کاهش دهد که این امر نیز باعث از بین رفتن فرصت های شغلی در زنجیره صنعت فولاد خواهد شد.

منبع: فارس

کد خبر 419159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =