انتظارات جدید برای «فولاد»

از منظر تحلیل بنیادی کاهش هیجانات فروش در نماد فولاد مبارکه انتظار میرود.

به گزارش صدای بورس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به‌واسطه تداوم رشد سودآوری طی سال‌های اخیر از جمله شرکت‌های مورد توجه تحلیلگران بوده است. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع ورق‌های فولادی در خاورمیانه است. گروه فولاد مبارکه با تولید حدود ۱۰ میلیون تن در سال نزدیک به نیمی از فولاد خام کشور را تولید می‌کند. این شرکت با ارزش بازاری در حدود ۳۵۶ هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین شرکت گروه آهن و فولاد است که نزدیک به ۱۳ هزار نفر را به‌طور دائم یا قراردادی در استخدام خود دارد.

بتای ۳۶ ماهه سهم ۲۶/ ۱ واحد بوده که به این معنی است که نوسان‌پذیری فولاد ۲۶ درصد بیش از متوسط نوسان‌پذیری بازار طی دوره مزبور بوده است. بازده یکساله سهم ۵۰۵ درصد بوده اما طی یک و سه ماه اخیر به ترتیب ۸/ ۹ و ۷/ ۲۵ درصد بازدهی منفی داشته است. فولاد مبارکه تولیدکننده انواع ورق، کویل و کلاف فولادی است که در سه بخش اصلی محصولات گرم، سرد و پوشش‌دار تقسیم می‌شوند.

عبور دلار نیمایی از مرز ۲۶ هزار تومانی عامل مهمی در تداوم رشد نرخ‌های فروش شرکت قلمداد می‌شود. فروش سلف محصولات گرم به‌عنوان محصول اصلی شرکت به مرز ۱۳ هزار تومانی رسیده که بیشترین سطح تاریخی آن است. با در نظر گرفتن نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی و قیمت جهانی ۵۰۰ دلاری ورق گرم نرخ فروش محصولات گرم به بالای ۱۳ هزار تومان می‌رسد که می‌تواند جهش محسوسی بر سودآوری شرکت داشته باشد.

براساس آخرین گزارش متال بولتن، قیمت CIS دریای سیاه برای اسلب فولادی و ورق گرم به ترتیب در محدوده‌های ۴۴۵ و ۴۸۰ دلاری بوده که طی یک ماه اخیر روند نسبتا نزولی داشته است. به هر نحو، در ابتدای سال جاری نرخ دلار نیمایی مبنای محاسبه قیمت محصولات زیر ۲۰ هزار تومان قرار داشته که با تداوم رشد نرخ دلار در بازار آزاد تقویت شده است. 

از این رو با در نظر گرفتن تداوم رشد نرخ دلار طی ادامه سال، نرخ ۲۴ هزار تومان را می‌توان برای میانگین نرخ نیمایی در نظر گرفت. با در نظر گرفتن نرخ مذکور و قیمت جهانی به‌صورت spot، متوسط نرخ محصولات گرم برای سال جاری حدود ۱۲.۶۰۰ تومان (در بازار داخلی با محاسبه تعرفه گمرگی) برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن نرخ ۵۶۰ دلاری برای قیمت جهانی ورق سرد نیز نرخ محصولات سرد فولاد حدود ۱۳.۴۴۰ تومان به‌دست می‌آید.

با اعمال تاثیر سایر پارامترهای مهم و همچنین بدون تغییر محسوس در مقادیر فروش شرکت برای سال جاری در مقایسه با سال قبل، سود کارشناسی هر سهم فولاد حدود ۱۹۷ تومان برآورد می‌شود که با در نظر گرفتن محدوده قیمتی ۱۶۹۱ تومانی فعلی سهم،P/ E کارشناسی فولاد در حدود ۵/ ۸ واحد به دست می‌آید که به نظر می‌رسد در محدوده متوسط بازار است.

در بحبوحه کاهش محسوس قیمت‌ها طی سه ماه اخیر برخی کارشناسان نقطه تعادل بازار را با رسیدن P/ E بازار به محدوده ۸ واحدی می‌پنداشتند اما تداوم جهش دلار و عبور دلار نیمایی از مرز ۲۶ هزار تومانی می‌تواند انتظارات آتی را دستخوش تغییرات اساسی کند.

در نهایت می‌توان از منظر دیدگاه بنیادی و تخمین سود کارشناسی، ارزش فعلی فولاد مبارکه را در محدوده ارزش ذاتی آن در نظر گرفت و از این رو دادوستدهای اخیر سهم در محدوده منفی را ناشی از هیجانات بازار تلقی کرد. از طرفی، تداوم کاهش ارزش ریال می‌تواند به رشد بیشتر قیمت محصولات فولادی بینجامد که با توجه به ترکیب بهای تمام شده این شرکت، منجر به متورم شدن درآمد و سود عملیاتی می‌شود.

با متورم شدن سودآوری شرکت، نسبت قیمت به سود (P/ E) آینده‌نگر سهم افت می‌کند و به این ترتیب موقعیت تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد که در زمان تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری باید مدنظر قرار داد.

منبع: دنیای بورس

کد خبر 419142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =