۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

تاکید سرپرست گروه صنعتی بارز:

اجازه صادرات نداشته ولی بازار بسیارخوبی داریم

در حال حاضر روی هیچ کدام از تولیدات سودآور نیستیم
اجازه صادرات نداشته ولی بازار بسیارخوبی داریم

لاستیک بارز حدود ۵۰ درصد از نیاز تایر ایران را در سایزهای مختلف تأمین می‌کند و برای ماه‌های آینده برنامه توسعه‌ای ۴۴ هزار تنی را در نظر دارد.

به گزارش صدای بورس،  در حال حاضر روزی ۸۲۰ تن تولید لاستیک در ایران داریم که در زمینه تایرهای سواری عرضه و تقاضا برابری می‌کند. همچنین در این زمینه خودکفا شده‌ایم و دیگر نیازی به واردات نداریم اما در زمنیه تایرهای رادیال سنگین، اتوبوسی و ماشین‌های سنگین نیاز به واردات داریم که الان انجام می‌شود.
موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از تولید کنندگان برجسته صنعت تایر در کشورمان به شمار می‌آید. فرصتی پیش آمد تا در گفت‌وگویی نظرات علی‌اکبرمشرفی، سرپرست گروه صنعتی بارز را پیرامون برخی مسائل صنعت تایر و این گروه صنعتی جویا شویم. 

 تولید زیر مجموعه‌های بارز در چه وضعیتی قرار دارد؟ 
روزی حدود ۴۰۰ تن تولید داریم؛ در واقع حدود ۵۰ درصد تولید تایر کشور بر عهده ما قرار دارد. اگرچه در کردستان تمام تولیدات برای ماشین‌های سواری است اما تایرهای مختلفی نظیر رادیال تایرهای اتوبوس، ماشین‌های سنگین، ماشین‌های کشاورزی و وانتی را هم در کرمان تولید می‌کنیم.

 دریافت ارز برای مواد اولیه وارداتی به چه صورتی هست؟
از بهمن ماه سال گذشته تا پایان سه ماه اول سال جاری، نتوانسته ایم ارزی را از بانک مرکزی بگیریم. اما از تیر ماه یکسری تخصیصاتی دریافت شد.در حال حاضر بیشتر از آنکه مشکل ارزی داشته باشیم، مشکل ریالی داریم زیرا قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان درتایر به ۲۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد. البته در این روند قیمت تایر چندان بالا نرفت و به همین دلیل دچار مشکل نقدینگی شدیم.

 برنامه‌ای برای وارد کردن شعبه کردستان به‌بورس دارید؟
بله. با توجه به تولیدی که در سال‌های گذشته از کردستان داشته ایم سعی می‌کنیم تا اوایل سال آینده وارد بورس شویم. 

 طرح توسعه کارخانه کرمان با چه سرمایه‌ای خواهد بود؟
برای کرمان ۴۴ هزار تن ظرفیت تولید خواهیم داشت که در حال اجراست. از این میزان ۱۰ هزار تن آن عملی می‌شود و در پایان امسال ظرفیت خودمان را اضافه می‌کنیم. ۳۴ تن را هم با تخصیص ارزی که دریافت می‌کنیم در ۱۸ ماه آینده بتوانیم به تولید برسانیم. با اضافه شدن این تولید به حجم تولیدات کشورمان می‌توانیم دو سوم تایرها 
را تولید کنیم.
 چه محصولاتی را به سبد تولیدات شرکت اضافه می‌کنید؟
در حال حاضر یک سوم تایر سنگین رادیال اتوبوسی و کامیونی در کرمان تولید می‌شود. اگرچه تنها تولید کننده این نوع لاستیک درحال حاضر هستیم. همچنین در این روند چیزی حدود ۳۰ هزار تن در سال به لاستیک «تی بی ار» اضافه می‌کنیم و حدود ۷ هزار تن به لاستیک» پی سی آر» افزوده می‌شود و ۷ هزار تن هم به سایر تایرهایی که در حال تولید هستند، اضافه خواهد شد. 

 برنامه شرکت برای افزایش سرمایه از محل‌هایی نظیر تجدید ارزیابی و سایر روش‌ها چیست؟
تجدید ارزیابی یک تیغ دو لبه است که در حال بررسی آنها هستیم. افزایش سرمایه شرکت برآورده سهامداران متمرکز بوده و امسال ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق سهامدارها افزایش سرمایه و آورده نقدی خواهیم داشت.

 برای بازارگردانی «پکرمان» چه برنامه‌ای دارید؟ 
بازارگردانی به سهامدار مربوط است. قرار شده که شرکتی از هلدینگ این کار را انجام دهد.

 سهم بازار بارز، در بخش فروش به چه صورتی است؟
۵۰ درصد از سهم تولید ایران در بخش تایر را در دست داریم و ۳۷ درصد از سهم مصرف ایران را در حال تولید هستیم. الان ۸۰ هزار تن نیاز وارداتی کشور است.

 قیمت لاستیک در سال ۹۶ و قبل از آن حدود ۳ دلار بود، ولی الان کمتر از ۲ دلار است. در این رابطه چه اتفاقی رخ داد؟ 
به این مسئله باید خیلی بین‌المللی نگاه کنیم. قیمت بازار جهانی در سال‌های گذشته و قبل از آن مقداری هم با افزایش رو به رو بود، یعنی مقداری گران شد. به طور متوسط هر کیلو لاستیک حدود ۳ دلار وارد کشور می‌شود که ما برای تولید آن ۹۰ سنت ارز نیاز داریم. به عبارت دیگر برای تولید هر کیلو لاستیک در کشور یک دهم دلار صرفه جویی می‌شود. یعنی اگر ۴۴ هزار تن ظرفیت طرح توسعه‌ای را در نظر بگیریم حدود ۹۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال داریم. حدود ۷۴ هزار دلار ارز لازم داریم که این‌ها را تولید کنیم. حالا در حدود ۱۱ ماه ارز نیاز به تولید این ۴۴ هزار تن را برمی گردانیم. این یکی از طرح‌های بسیار خوب است که توجیه اقتصادی دارد.
 در جامعه یک باوری نسبت به محصولات بارز وجود داشته که نرمی محصول مشابه خارجی را ندارد و از آن به عنوان یک ایراد یاد می‌شود. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
یک مقدار این صحبت اغراق است و بخشی هم واقعیت دارد. خواص لاستیک یک بسته‌ای است که به یکدیگر مربوط هستند. اگر لاستیک خیلی نرم تولید کنیم سایش آن خیلی بالا خواهد رفت. اگر بخواهیم عمر لاستیک را زیاد کنیم باید مقداری سفت‌تر شود اما نه در آن حدی که در جامعه گفته می‌شود. در دوماه گذشته در بخش سواری لاستیک‌های عرضه کرده ایم به بازار که نرمی بسیار پائینی دارند که مورد اقبال بازار قرار گرفته است.

 چشم انداز شرکت را در نیمه دوم سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ چگونه می‌بینید؟
در سال ۷۴ برنامه استراتژیک بلند مدت ۳۰ ساله را تدوین کردیم. آن زمان ظرفیت تولید ما ۲۵ هزار تن بود و در این استراتژی تعریف کردیم که در سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید ما ۱۰ برابر شود و به ۲۵۰ هزار تن برسد. الان که سال ۹۹ هستیم با چیزی حدود ۹۰ هزار تن در کرمان ظرفیت داریم.حدود ۵۰ هزار تن در کردستان تولید داشته که ۱۴۰ هزار تن می‌شود. ۴۴ هزار تن طرح توسعه‌ای داریم که به۱۸۴ هزار تن می‌رسد.البته چند طرح دیگر هم در حال مطالعه داریم که به نظر می‌آید تا سال ۱۴۰۴ به ۲۵۰ هزار تن هم برسیم.

 تولیداتتان در چه وضعیتی هستند؟ 
برای تمام سایزهای مورد نیاز ماشین‌های که پر تردد هستند تولید می‌کنیم. در حال تلاش هستیم تایرهای ماشین‌های معدنی را هم به تولید برسانیم. همچنین در حال تولید تایرهای ۴۵۰ هستیم که برای کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین است و کم کم دنیا به سمت این‌ها حرکت می‌کند.

 سودآوری محصولات چگونه است؟ 
 در روزهای آینده روی قیمت تایر تجدید نظرمی شود و کارخانجات تایرسازی که طی دو ماه گذشته دچار مشکل شده بودند مجدد به حالت طبیعی خودشان باز می‌گردند.

 اگر افزایش نرخ اعلام شود چقدر خواهد بود؟
در سایزهای مختلف پیشنهادات متفاوتی داده‌ایم و در حال مذاکره هستیم.

 سامان بارز و لاستیک سیرجان در چه زمینه‌ای فعالیت دارند؟ 
شرکت سامان بارز؛ یک شرکت بازرگانی است ودر زمانی تاسیس شد که می‌خواستیم وضعیت تایر که فروش آن سخت شده بود را بین مصرف کننده‌ها عرضه کنیم. الان هم از طریق سامان بارز عرضه مستقیم و از طریق فروش اینترنتی عرضه لاستیک داریم. لاستیک سیرجان، دو کار عمده برایمان انجام می‌دهد؛ یکی این که لاستیک‌های
«تی بی آری» تولید می‌کنیم. یک واحد دیگر در سیرجان زدیم که سیم داخل تایر را خودمان تولید کنیم و اندازه نیازهای خودمان تولید داریم.به نظر می‌آید با افزایش تولیدات در بخش‌های مختلف از خروج ارز در کشورمان جلوگیری کنیم.

 راه‌اندازی استیل کرد به کجا رسید؟
یک واحد الان در حال تولید است و ما نیز در حال اجرای یک واحد استیل کرد در سیرجان هستیم. اما مصرف کشورمان بیش از میزان تولیدات ماست. 

 در زمینه مواد اولیه این محصول مشکلی ندارید؟ 
مواد اولیه این محصول در ایران قابل تأمین است و با تولیدکنندگان ایرانی صحبت کرده ایم که نسبت به افزایش تولید آن اقدام شود. شرکت بارز ترابر یک شرکت حمل و نقل است و با توجه به این که حجم تایر ما زیاد و وزنش کم است هزینه‌های حمل و نقلش به نسبت وزن آن بالاست. به همین دلیل در قیمت تمام شده تاثیر زیادی می‌گذارد و برای این که بتوانیم با شرکت‌های دیگر رقابت کنیم باید هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهیم. بارز ترابر را هم خودمان تاسیس کردیم تا بتوانیم نیازهای حمل و نقلی خودمان را با کمترین قیمت انجام دهیم.

 وضعیت تولید و فروش بارز کردستان و بازدهی ارزی آن به چه صورت است؟
اگرچه تولید و تنوع این کارخانه بسیار خوب است، اما این شرکت چیزی حدود ۱۰۷ میلیون یورو بدهی ارزی دارد و صادرات هم در لاستیک ممنوع است وعملا امکان تأمین دلار وجود ندارد. خرید دلار هم از بازار آزاد بالای ۱۰ هزار دلار غیر ممکن است و جرم محسوب می‌شود. تأمین ارز این‌ها نیز الان به یک مسئله مهم تبدیل شده است. اما گویا مصوبه‌ای آمده برای شرکت‌هایی که نمی‌توانند صادرات داشته باشند به صورت ریالی بدهی‌های خودشان را پرداخت کنند. این گام بسیار بزرگی برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود. 

 قیمت کائوچوی طبیعی و قیمت جهانی آن چقدر است و هزینه تولید هر هزار تن لاستیک چقدر بر آورد می‌شود؟ 
قیمت کائوچوی طبیعی مانند نفت است و در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند. قرار است کائوچوی طبیعی را به قیمت نیمایی به ما تخصیص دهند.
 صادرات محصولاتتان چه وضعیتی دارد؟ 
صادرات نداریم ولی بازار بسیار خوبی داریم و هر زمان که اجازه داشتیم وارد صادرات شویم بسیار موفق بودیم. در زمان رونق بازاربه کشورهای اروپایی و همسایه صادرات داشتیم که رضایت بخش هم بود ولی الان اجازه 
صادرات نداریم.

 چه برنامه‌ای برای کاهش خط تولید بایاس و تبدیل آن به رادیال دارید؟
لاستیک بایاس خیلی زود از رده خارج می‌شود و در دنیا جایگاهی ندارد و همه رادیال تولید می‌کنند. ناحیه دو کارخانه کرمان که به بایاس تعلق داشت در آینده تایرهای کشاورزی، راه سازی و تایرهای وانتی تولید می‌کند که الان هم در طرح و توسعه ما پیش بینی شده است.تا زمانی که تایری در بازار نیاز باشد تولید می‌کنیم. اما به تدریج با کاهش تولید این محصول، محصولات دیگر 
جایگزین می‌شود.

 برای این که حاشیه سود تایر مناسب باشد میانگین قیمت‌ها چقدر باید تغییر کند؟
در سایزهای مختلف اعداد مختلفی وجود دارد ولی نیاز نیست قیمت‌ها خیلی بالا برود،افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی سودآوری به همراه دارد. البته با افزایش قیمت تولیدات افزایش پیدا می‌کند.

بهناز صفری
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۲

کد خبر 419128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =