جدیدترین خبرها "شاخص فرابورس" ایران در صدای بورس

واژه ایندکس یا همان شاخص در بازار فرابورس چیست ؟

واژه ایندکس یا همان شاخص، در معنی به عنوان نشانگر شناخته می‌شود؛ بطور کلی شاخص بیان کننده عددی است که به واسطه آن می.توان تغییرات یک یا چند متغیر را در یک بازه زمانی مشخص، مشاهده کرد. امروزه تحلیلگران به واسطه شاخص تغییرات متغیرهای بازار بورس را بررسی می‌کنند؛ ضمن اینکه با استفاده از شاخص‌های پیشین می‌توان پیش بینی، از آینده یک سهم داشت!

اما زمانی که صحبت از شاخص فرابورس یا همان OTC می‌شود؛ منظور بازار مجزایی است که در تعریف جهانی، سهام‌هایی که در میان مردم وضعیت سودآوری مشخصی ندارند، میان افراد به صورت توافقی خرید و فروش می‌شوند.

میزان نظارت سازمان در بازار فرابورس چه میزان می باشد ؟

همچنین لازم است بدانید در شاخص کل فرابورس، سازمان نظارت کمتری بر خرید و فروش‌ها نسبت به شاخص کل بورس دارد؛ در واقع به زبان ساده فرابورس محیطی است، برای شرکت‌هایی که شرایط مناسب برای ورود به بورس را ندارند! اما باید در نظر داشته باشید که این تعریف، مختص به بورس و بازارهای خارجی است.

آنچه در ایران از فرابورس تعریف می‌شود، با نمونه خارجی کاملا در مغایرت است؛ امروزه فرابورس ایران به شکل کاملا متفاوتی به فعالیت می‌پردازد، به صورتی که به تنهایی تبدیل به یک بازار بورسی شده است که دارای حجم معاملات مشخصی نیز می باشد در واقع باید بدانید در فرابورس ایران خرید و فروش توافقی سهام معنای چندانی ندارد و بسیاری از شرکت‌ها در این بازار به راحتی فعالیت می‌کنند؛ ضمن اینکه در فرابورس ایران، معامله اوراق بدهی نیز امری عادی به حساب می‌آید.

انواع بازار فرابورس به چند دسته تقسیم می شود ؟

بطور کلی فرابورس دارای 5 بازار است که عبارتند از: "بازار اول، دوم، سوم و ابزارهای نوین و پایه" در این میان شرکت‌ها با توجه به شرایط پذیرش و نقل و انتقالات در یکی از این 5 بازار قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که شرکت.های سهامی عام، نسبت به میزان سرمایه، بزرگی، سهام شناور و… در بازار اول و دوم قرار می‌گیرند؛ بازار سوم نیز به جهت پذیره نویسی و عرضه یکجا اوراق بهادار می‌باشد و سایر اوراق بهادار در بازار "ابزارهای نوین" معامله می‌شوند.

و اما بازار پایه به عنوان پنجمین بازار فرابورس شناخته می‌شود؛ در این میان شرکت‌ها نسبت به ریسک سرمایه گذاری در 3 تابلو (زرد، به معنی دامنه نوسان %3)، (نارنجی، به معنای دامنه نوسان %2) و قرمز (دامنه نوسان %1) دسته بندی می.شوند.

در واقع این بازار مختص به شرکت‌هایی است که در هیچ کدام از بازارهای اول، دوم و فرابورس پذیرفته نمی‌شوند؛ بطور معمول، شرکت‌های ورشکسته یا در معرض ورشکستگی در این بازار قرار می گیرند.