۵۰ میلیون دلار عرضه، از بلوف تا واقعیت!

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس در بازار عرضه شود و این رویه ادامه داشته باشد باید بانک مرکزی در  ۲۰ روز باید برابر با ۱ میلیارد دلار، اسکناس در بازار عرضه کند. 

به گزارش صدای بورس،از جمله آخرین تصمیمات بانک مرکزی عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس به بازار است.  
صدای بورس طی یک بررسی عرضه این میزان اسکناس دلار در بازار را ارزیابی کرد. بازار  افزایش عرضه اسکناس دلار را پیش خور کرد و قبل از اجرایی شدن این عرضه  دلار در بازار آزاد  از مرز ۳۲ هزار تومان به عقب کشید و در بازه قیمتی ۳۱ هزار  و ۵۰۰ تومان برای آخر هفته گذشته تثبیت شد.

از میزان دلار عرضه شده تنها در حدود یک میلیون و ۵۰۰  هزار دلار  آن خریداری شده است و برای بقیه آن متقاضی وجود ندارد. پرسش اینجاست که چرا با وجود اینکه اسکناس دلار به بازار عرضه شده متقاضی آن وجود ندارد. پرسش دوم این است که چرا با وجود این عرضه قیمت دلار پایین نیامده است؟

نظر سنجی خبرنگار صدای بورس از کارشناسان بازار ارز نشان از سه دسته موضع گیری نسبت به اقدام رئیس بانک مرکزی دارد. برخی کارشناسان معتقدند تصمیم ورود این میزان ارز به بازار در آینده نزدیک تقاضای تورمی را بالا می برد و تصمیمی موقتی برای کاهش قیمت ارز است. در مقابل برخی کارشناسان ارزی معتقدند ورود روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار هرچند کوتاه مدت اما باعث کاهش قیمت ارز و مدیرت بازار ارز و بازارهای موازی آن می شود. سومین دسته از کارشناسان ارزی به کمبود اسکناس دلاری به عنوان عامل گرانی دلار اشاره می کنند و معتقدند روانه شدن اسکناس در بازار مشکلات اقتصادی را تا حدی کاهش می دهد. برای نتیجه بهتر این تصمیم باید به همراه سیاست‌های تکمیلی انجام شود.چرا که افزایش قیمت ارز به دلیل کمیابی اسکناس دلار است.

بیشتر بخوانید:
عرضه هر روز ۵۰ میلیون دلار چه بر سر بازار سرمایه می آورد؟


برخی از کارشناسان بازار پولی با بلوف دانستن این خبر، بیان کردند:  این احتمال برای خبر ۵۰ میلیارد دلار نیز می رود که برای جلوگیری از افزایش بی رویه دلار این خبر رسانه ای شد و در واقع خبری از تزریق اسکناس در بازار نیست.

سینا سلیمانی فر، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: عرضه این میزان دلار در بازا رقابلیت عملیاتی شدن ندارد،
وی افزود: اگر روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس در بازار عرضه شود و این رویه ادامه داشته باشد باید بانک مرکزی در  ۲۰ روز باید برابر با ۱ میلیارد دلار، اسکناس در بازار عرضه کند. 
سلیمانی‌فر با بیان اینکه این میزان منابع ارزی قابل دسترس نیست، گفت: بانک مرکزی این میزان ذخایر در دسترس که قابل عرضه در بازار ارز باشد را  ندارد. 
وی افزود: بانک مرکزی منابع ارزی دارد اما ردیف تخصیص آن نیز بسیار زیاد است، نمی تواند حجم زیاد اسکناس دلار را وارد بازار ارز کند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: بانک مرکزی از نبود متقاضی برای خرید اسکناس دلار سخن گفته است و میزان تقاضا را کمتر از یک و نیم میلیون دلار عنوان کرده است. اگر میزان تقاضا برای اسکناس دلار وجود ندارد چرا قیمت دلار پایین نمی‌آید؟
وی با انتقاد از روش سرکوب قیمتی دلار برای مدیریت بازار ارز به تجربه زمستان سال ۹۷ اشاره کرد و تصریح کرد: در این برهه تاریخی دلاربا شتاب بالا رفت، بانک مرکزی در اقدامی دلار به بازار تزریق کرد و قیمت دلار را تا مرز ۹ هزار تومان پایین آورد. اما این کاهش چندان پایدار نبود و دوباره به کانال ۱۱ هزار تومان بازگشت.
سلیمانی‌فر بیان کرد: خبر عرضه دلار در بازار به صورت اسکناس، بیشتر تاثیر روانی دارد و مسکنی کوتاه برای مدیریت بازار ارز است. 
محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 419084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =