۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
شیطنت برخی از بانک ها در بورس

قاسم صادقی، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه ورود بانک‌ها به بورس با مدیریت می‌تواند مفید باشد، گفت: بانک حجم زیادی پول دارد، اما این حجم زیاد پول نباید از سهم ها نوسان بگیرد.

به گزارش صدای بورس، قاسم صادقی درباره لغو ممنوعیت ورود بانک‌ها به بورس افزود: با برداشته شدن این ممنوعیت قاعدتاً خیلی از بانک ها شروع می‌کنند در کف های حمایتی در سهم‌ هایی که قیمت‌ آنها جذاب شده و به نظر میرسد ارزش دارند خرید میکنند که باعث افزایش تقاضا میشود، اما نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که خیلی از بانک ها به صورت بلندمدت خرید می کنند اما برخی از آنها مقداری شیطنت دارند. بانک حجم زیادی پول دارد اما این حجم زیاد پول نباید از سهم ها نوسان بگیرد.

وی افزود: اگر قرار است این فرآیند نوسان بگیرد هم باید مانند بازارگردان ها عمل کند و زمانی که تعادل و هیجان در بازار نیست به کمک بازارگردان ها بیاید و سهم را متعادل کند. به طور مثال اگر صف فروش بسیار سنگین است کمک کند صف فروش حذف شود و سهم به تعادل برسد وقتی صف خریدها سنگین می‌شود می‌تواند کم‌کم سهامش را بفروشد.

اما به گفته این کارشناس برخی از بانک ها به شیوه گفته شده عمل نمی کنند و مثل حقوقی هایی که در این روزها مردم را اذیت کردند و باعث ادامه اصلاح شدند عمل می‌کنند. بنابراین باید عملکرد بانک‌ها کنترل شود که حتما عملکرد آنها روی سهم ها عملکرد مثبت باشد و نوسان گیری نکنند.

صادقی با بیان اینکه نوسان گیری سهامداران خرد را متضرر می‌کند، تصریح کرد: سهامداران خرد که تازه وارد بازار بورس شدند به محض منفی شدن بازار از آن خارج میشود و زیان های زیادی میبینند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بانک ها بتوانند برای تعادل بازار روی سهم های ارزشمند کار کنند و گفت که ورود بانک‌ها به بورس با مدیریت می‌تواند مفید باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی بانک ها و رانت و در سطوح بالای مدیریتی نفوذ دارند و قدرت آن‌ها زیاد است و  ممکن است در آینده زور کوچکترها و حتی ناظر بازار به آنها نرسد که بخواهد به آنها تذکر دهد، بنابراین نهاد مدیریتی باید به این مسئله رسیدگی کند.

منبع: رشد و توسعه

کد خبر 418967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =