سهام عدالت بازار بورس را آشفته کرد؟

در طی ۱۴۰ روز گذشته حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان از سهام عدالت فروخته شده، برخی از فعالان بازار سرمایه علت افت بازار را فروش این سهام می‌دانند اما مدیر فنی سهام عدالت با این گروه مخالف است و می‌گوید: افسوس می‌خورم که چرا چنین حرفی زده می‌شود.

به گزارش صدای بورس، در روزهای اخیر فروش سهام عدالت در بازار سرمایه موجب شده که بسیاری از فعالان این بازار علت افت شاخص را فروش این سهام عنوان کنند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که حقوقی‌ها سهام عدالت را که عمدتا سهام‌های با ارزشی هستند از کارگزاری‌ها می‌خرند و چند روز بعد با مثبت شدن بازار می‌فروشند که همین کار موجب منفی شدن بازار شده است. عمده این حقوقی‌ها خود کارگزاری‌ها هستند که با کدهای حقوقی خودشان سهام عدالت را می‌خرند تا بتوانند در زمان عادی بازار بفروشند.

اما مدیر فنی سهام عدالت می‌گوید: خیلی‌ها ادعا می‌کنند که سهام عدالت باعث شده بازار خراب شود، اما کسانی که چنین حرفی می‌زنند اطلاعاتی ندارند و ادعایشان کارشناسی نیست.

محمود حسنلو میزان فروش سهام عدالت را در طی ۲.۵ ماهه اول را حدود شش هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: شاخص کل بورس در روز ۱۰ خرداد ماه که برای اولین بار سهام عدالت فروخته شد ۹۷۳ هزار واحد بوده و تا روز ۱۹ مرداد ماه که به اوج خود رسید به سطح حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسید که در این مدت ۲.۵ ماهه ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت فروخته شد.

او با اشاره به این که، این میزان از فروش سهام عدالت در کل دوره ۲.۵ ماهه اول در مقایسه با ارزش معاملات در این مدت، خیلی ناچیز و قابل چشم‌پوشی است، ادامه داد: در عرضه دارایکم حدود ۳.۵ میلیون نفر ثبت نام کردند که به هر نفر دو میلیون تومان تخفیف دادند که فقط هفت هزار میلیارد تومان فروخته شد، یعنی یک روز عرضه اولیه دارایکم خیلی بیشتر از مبلغ کل فروش سهام عدالت در ۲.۵ ماه بوده، در مورد شستا نیز این موضوع وجود دارد.

چقدر سهام عدالت فروخته شده است؟

از روز ۱۰ خرداد ماه تا روز ۲۲ مهر ماه حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت در بازار فروخته شده که بیشتر آن به صورت بلوکی به فروش رفته است. این میزان از سهام عدالت در بازار به صورت خرد فروخته نشده بلکه حقوقی‌ها خریده‌اند و با آن سهامداری می‌کنند.

طبق آمارهایی که حسنلو اعلام کرده، در مجموع از ابتدا تا روز ۲۲ مهر ماه حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت در بازار فروخته شده که بیشتر آن این اواخر به صورت بلوکی به فروش رفته است. آنطور که این مقام مسئول می‌گوید: این میزان از سهام عدالت در بازار به صورت خرد فروخته نشده بلکه حقوقی‌ها خریده‌اند و با آن سهامداری می‌کنند. بر فرض محال حتی اگر همه این سهام عدالت را در بازار عادی می‌فروختیم انگار عرضه اولیه مثل شستا انجام می‌دهیم.

به گفته وی، این مقدار از فروش سهام عدالت اصلا نمی‌تواند در بازاری به این بزرگی تاثیرگذار باشد. حتی برفرض این که همه‌ی این ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را در روز ۲۲ مهر ماه فروخته شده معادل ۱۰ درصد از ارزش معاملات دیروز بازار است.

مدیر فنی سهام عدالت معتقد است: افت جز اصول بازار سرمایه در کل دنیا است، وقتی بازار تا حدی رشد می‌کند یک دوره هم اصلاح می‌خورد که این اصلاح بورس خیلی زیاد نبوده است. شاخص بورس در کشور ما از دو میلیون تومان به ۱.۵ میلیون رسیده که اصلاح ۲۵ درصدی در مقابل رشد سه برابری داشته که خیلی زیاد نیست. بورس طی ۲.۵ ماه بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده و در دو ماه بعد ۲۵ درصد اصلاح کرده که خیلی خوب است.

حسنلو در خصوص دور زدن روش فروش بلوکی سهام عدالت اینطور استدلال کرد که، از نظر حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در جایگاهی نیست که در این مورد اظهارنظر کند، بلکه باید ناظر بازار پاسخ دهد.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 418950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =