عرضه هر روز ۵۰ میلیون دلار  چه بر سر بازار سرمایه می آورد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قیمت دلار زیر ۳۰ هزار تومان تثبیت شود، پیروزی محسوب می شود. بالا رفتن قیمت دلار به ضرر صنایع مختلف کشور است.

به گزارش صدای بورس، از جمله آخرین تصمیمات بانک مرکزی افزایش میزان خرید بانک ها در بازار متشکل ارزی به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار است. این تصمیم از ۲۱ مهر ۹۹ ابلاغ شد. یکی دیگر از اخبار مهم بانک مرکزی عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار برابر با یک هزار ۵۰۰ میلیارد تومان دلار به بازار است.

نظر سنجی خبرنگار صدای بورس از کارشناسان بازار ارز نشان از سه دسته موضع گیری نسبت به اقدام رئیس بانک مرکزی دارد. برخی کارشناسان معتقدند تصمیم ورود این میزان ارز به بازار در آینده نزدیک تقاضای تورمی را بالا می برد و تصمیمی موقتی برای کاهش قیمت ارز است. در مقابل برخی کارشناسان ارزی معتقدند ورود روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار هرچند کوتاه مدت اما باعث کاهش قیمت ارز و مدیرت بازار ارز و بازارهای موازی آن می شود. سومین دسته از کارشناسان ارزی به کمبود اسکناس دلاری به عنوان عامل گرانی دلار اشاره می کنند و معتقدند روانه شدن اسکناس در بازار مشکلات اقتصادی را تا حدی کاهش می دهد. برای نتیجه بهتر این تصمیم باید به همراه سیاست‌های تکمیلی انجام شود.چرا که افزایش قیمت ارز به دلیل کمیابی اسکناس دلار است.

این تصمیم بانک مرکزی با هدف تنظیم و مدیریت بازار ارز و دلار گرفته شده است وبه نظر می رسد برای کاهش اثرات احتمالی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

در جریان سفر رئیس بانک مرکزی ایران به عراق گفته می شود هدف اصلی این سفر انتقال دلار به ایران بوده است و این تصمیم برای عرضه دلار به بازار برآمده از این سفر است.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با ورود روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار به صدای بورس اظهار کرد:عرضه میزان زیادی اسکناس دلار در بازار می‌تواند در روند بازار تاثیر مثبت بگذارد.

وی با اشاره به اهمیت عملیاتی شدن تصمیم بانک مرکزی برای عرضه اسکناس دلار بیان کرد: اگر این میزان عرضه ( روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس) در حد حرف نباشد و متداوم عملیاتی شود، قیمت دلار کاهش می‌یابند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امروز قیمت دلار ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: گرانی قیمت ارز، تورم زاست و انتظارات تورمی را بالا می برد، اگر قیمت ارز واقعی گردد مشکلات ناشی از نوسانات ارزی که گرایبان تولیدکننده و صادرکننده را گرفته است، مرتفع می شود.

وی افزود: اگر قیمت دلار زیر ۳۰ هزار تومان تثبیت شود، پیروزی محسوب می شود. بالا رفتن قیمت دلار به ضرر صنایع مختلف کشور است.

ثابت در ارتباط با تاثیر تصمیم بانک مرکزی (مبنی بر عرضه دلار به صورت اسکناس در بازار) بر بازار سرمایه گفت: تاثیر روانی این خبر بسیار زیاد است و درصورت اجرایی شدن آن بر بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی افزود: امیدواریم ارز به صنایع نیازمند تزریق شود. در حال حاضر متاسفانه کمتر می بینیم صندوق توسعه ملی چقدر پول دارد اما قرار بود هدف مندی رایانه ها به سمت تولید برود مشکل اصلی ما این است که پول ها به سمت تولید نمی رود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهیمت مقابله با دلال بازی گفت: حمایت‌های مالی لازم از ریرساخت ها انجام نمی شود. شرکت ها با تمام توان تلاش می کنند اما مشکل تامین منابع ارزی دارند و باید برای حمایت از آن برنامه ای در نظر گرفته شود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 418838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =