درخشش با بازدهی بیش از ۵۰۰ درصد

پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴، فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری در بستری قانونی، تحت عنوان یک نهاد مالی، آغاز شد.

به گزارش صدای بورس، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر هم از ابتدای شهریور ۱۳۹۰ با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را به عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان آغاز کرد. در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند که  مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

رشد خالص ارزش دارایی و بازدهی
نخستین صندوق این شرکت در خردادماه ۱۳۹۳ و با نام «سرمایه‌گذاری  نیکی گستران»، فعالیت خود را ابتدا در گروه صندوق‌های سهامی آغاز کرد و سپس در آبان‌ماه ۱۳۹۴، با دریافت مجوزهای لازم، از سهامی به مختلط، تغییر نوع داد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق با رشدی ۲۸۳ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون از مرز ۲۷۰ میلیارد ریال نیز فراتر رفته است. بازار سهام با ۵۵ درصد و بازار اوراق بدهی با ۴۳ درصد، بیشترین سهم را از پرتفوی این صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به خود اختصاص داده‌اند. در بازار سهام نیز بیشترین تمرکز و توجه مدیران صندوق بر روی «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «مخابرات» بوده است. گرچه همسو با اصلاح قیمتی سنگین بازار سهام در یکی دو ماه گذشته، بازدهی ماهانه این صندوق هم، همانند بسیاری از صندوق‌های دیگر منفی بوده اما کارنامه بازدهی محقق‌شده آن طی یک‌سال اخیر، با ثبت عدد ۱۶۸ درصد موجب کسب رضایت سرمایه‌گذاران شده است.  همچنین در افق بلندمدت نیز این صندوق مختلط، از ابتدای تأسیس تاکنون، بیش از ۵۰۰ درصد بازدهی محقق ساخته است.

تمرکز بر بازار گردانی 
مردادماه ۱۳۹۴، دومین صندوق این شرکت با نام «صندوق اختصاصی بازارگردانی صبانیک»، فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های آن در یک‌سال گذشته، رشدی معادل ۸۹ درصد را تجربه کرده است. با توجه به نوع و رسالت صندوق‌های بازارگردانی، بازار سهام سهمی ۸۳ درصدی در پرتفوی آن دارد و حاصل عملکرد یک‌سال اخیر آن، کسب بازدهی ۱۱۱ درصدی بوده است. 

روند صعودی پرشتاب جذب سرمایه‌گذاران
خالص ارزش دارایی‌های «صندوق توسعه سرمایه نیکی»، که در فروردین‌ماه ۱۳۹۵ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، آغاز به کار کرد، در یک‌سال گذشته روند صعودی پرشتابی داشته و با جهش ۵۲۱ درصدی، اکنون از سطح ۳۴۱ میلیارد ریال نیز فراتر رفت. گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «مخابرات» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» همواره مورد اعتمادترین صنایع بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌اند،‌ اما ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا تنها ۱۳ درصد از دارایی صندوق، به این صنایع و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و حدود ۸۲ درصد از دارایی‌های صندوق، در بازار بدهی، اوراق مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق با درآمد ثابت در یک‌سال اخیر بیش از ۶۱ درصد بازدهی داشته که این نرخ در مقایسه با نرخ سود سپرده‌ بانکی و همچنین عملکرد سایر صندوق‌های با درآمد ثابت، بسیار مطلوب و جذاب ارزیابی می‌شود. مطابق با آخرین داده‌های سامانه «رسام»، صندوق سرمایه‌گذاری توسعه سرمایه نیکی، بر اساس عملکرد خود در یک‌سال اخیر، در جایگاه چهارمین صندوق بادرآمد ثابت پربازده کشور قرار گرفته است.
در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر را مشاهده می‌کنید.

سجاد یزدانی ، کارشناس سامانه رسام(اطلاعات مالی پارت)
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۱

کد خبر 418781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =