۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

نوسهامداران توان حضور در بازارهای جانبی را ندارند

چشم‌انداز بورس در نیمه دوم

فراهم سازی جلب اعتماد، در اولویت امور ناظر قرار گیرد
چشم‌انداز بورس در نیمه دوم

بیش از دوماه است که از ریزش‌های متوالی بازار سرمایه می‌گذرد، شاید این ریزش‌ها برای اهالی بازار سرمایه طبیعی به نظر برسد، اما مردمی که صرفا با تبلیغ‌های جذاب برخی مسئولان به بازار سرمایه روی آورده‌اند و گاهی برخلاف گفته کارشناسان عمل کرده و اندک سرمایه خود را به این بازار آورده بودند چنین نظری ندارند.

به گزارش صدای بورس، البته به نظر می‌آید که بحران مذکور در بازار منجر شد تا برخی از سرمایه‌گذاران از بازار خارج شوند، اما طبق آمار نقدینگی بسیاری در این مدت از بازار سرمایه خارج نشده است. اگرچه از سرمایه‌های خارج شده می‌توان به اسم پول‌های پارک‌شده نام برد اما موضوع فقط همین مسئله نیست زیرا در کنار این مسئله، تصمیمات خلق‌الساعه دست به دست هم دادند تا روزبه‌روز اعتماد سهامداران نسبت به بازار سرمایه کاهش یابد، حتی در این روند برخی عطای بازار را به لقایش بخشیدند. 
در همین راستا نظرات حدود ۵۰ نفر از کارشناسان بازار را جویا شدیم تا بدانیم در شرایط پیش رو (نیمه دوم سال ۱۳۹۹)، جذابیت و بازدهی کدام بازار نسبت به سایر بازارها بیشتر خواهد بود؟ 
همچنین ارزیابی کنیم که با وجودتمام این اتفاقاتی که بازارسرمایه پشت سر گذاشته است، آیا مردم باز هم به بورس روی خواهند آورد یا خیر؟

بورس

*بخش عظیمی از نقدینگی در بورس می ماند و مقادیری هم که پارک شده است دوباره برمیگردد .

 *مازاد و سود حاصل از سرمایه گذاری ها از بورس خارج میشود و عمدتا برای مصرف (نه سرمایه گذاری) صرف خرید خودرو و مسکن خواهد شد.

*باید توجه داشت با قیمت دلار فعلی سهم های بزرگ و اصلی بازار ارزنده تر هستند.

*بر اساس تحلیل های تکنیکال، بورس در بازه ۶ ماه پیش رو بازدهی بهتر خواهد داشت. 

*افزایش قیمت دلار و فشرده شدن فنر بازدهی به رونق بورس کمک خواهد کرد .

*با توجه به اصلاح سنگین بازار سهام در این مدت، همزمان با سقف‌شکنی‌های ارز و طلا، قیمت بیشتر سهم  ها برای رالی صعودی دیگری در نیمه دوم سال آماده می‌شوند. همچنین گزارش‌های خوب، تعدیل درآمد ،سودهای ناشی از افزایش فروش و رشد قیمت دلار در شرکت‌های صادرات‌محور، محرک اصلی این صعود خواهد بود.

*بخشی از سرمایه‌های ترسیده هم پس از گذشت مدتی از آغاز موج صعودی جدید، مجدداً به سمت بورس روانه خواهند شد.

*همیشه بازار سرمایه ثابت کرده که در نهایت از مابقی بازار ها پیشی می گیرد.

* شاید در بلند مدت پول خارج شده از بورس به سمت بازار هایی نظیر مسکن و طلا برود اما با توجه به رشد های اخیر بازارهای جانبی  پس از مدتی شاهد رکود در این بازار ها خواهیم بود و بورس محل جذب سرمایه ها خواهد شد .

*ریزش و اصلاح بازار چند وقت اخیر به خاطر انتظارات تورمی و غیره بود. بر این اساس  با توجه به نرخ تورم، اصلاح عمیق بازار و افزایش قیمت دلار، رشد قابل توجه در قیمت سهام شرکت ها و به تبع آن افزایش بازدهی بازار سهام حداقل شرایط مورد انتظار است.

*بورس نسبت به دیگر بازار ها بازدهی بالاتری خواهد داشت به دلیل اینکه شرکتهایی که قیمت فروش محصولاتشان وابسته به دلار است چشم انداز سوداوری مناسبی خواهند داشت.  همچنین گزارشات ماهانه شرکت ها نیز نشان از روند رو به رشد فروش شرکتها و در نتیجه سوداوری آنها دارد.

*به دلیل حد نهایت اصلاح قیمتی فعلی بازار ، سرمایه های مردم پس از مدتی مجدد  به بورس برمی گردد.

*از عوامل برتری بورس نسبت به سایر بازار ها می توان به این مواردی نظیر ،کاهش ابهامات و ریسکها پس از انتخابات امریکا،کاهش اثرات کرونا بر عملکرد شرکتها در نیمه دوم سال ودر نهایت تاثیر قابل ملاحظه رشد قیمت دلار بر فروش شرکتها در نیمه دوم سال اشاره داشت .

*رشد بیش از حد و پر شتاب بازارهای رقیب و کاهش جذابیت قیمتی کوتاه مدت آنها برای سرمایه گذاری با دلار ۳۰ هزار تومانی در کنار افت بازار سرمایه و ارزش سهام شرکت ها، در حالی که خود از همین دارایی های رشد یافته تشکیل شده و تاثیر پذیرفته است، انتظار می رود با جهش هایی در ارقام فروش خود مواجه باشد که خودباعث جذابیت بیشتر بورس خواهد شد .

*در مقابل دغدغه های ناشی از وضعیت اقتصاد کلان کشور و چشم انداز اوضاع سیاسی - اجتماعی ،  که مهمترین محرک منفی در مقابل بورس محسوب می شود نمی توان چشم پوشی کرد و احتیاط در معاملات را ضروری می سازد.

*به جز بورس سایر بازارهای موازی در سقف هستند و امکان بازدهی منفی ۶ ماهه را هم ممکن است داشته باشند.

*عمده پولی که از بازار خارج می شود در بازار اوراق بدهی و صندوق‌های درآمد ثابت ورود می کند .

*وجود سهم های دلاری و صادراتی که دارای وضعیت فروش مناسبی هستند از جمله صنعت پتروشمی و فلزات می تواند به بازدهی بهتر بازار سرمایه کمک کند

*سرمایه های خارج شده بورس، بخشی در کنار بازار در قالب سپرده های بانکی و صندوقهای درآمدثابت و اوراق بدهی پارک شده اند تا سر فرصت به بازار برگردند.

*اصلاح قیمتی  و نسبت  p/e فوروارد مناسب  نسبت  به دیگر بازار ها ، رشد نرخ ارز  و تولید شرکت های صادرات محور ، رشد تورم نقطه به نقطه ،ارزان بودن بهتر دارایی سهمی نسبت به دیگر دارایی ها و نداشتن مالیات بر عایدی سرمایه بر خلاف دیگر بازار ها، می تواند منجر به استقبال هر چه بیشتر مردم از بازار سرمایه شود .

* اگر اهداف بالایی برای دلار مدنظر باشد ،در این صورت بورس از تمام گزینه ها نقد شونده تر و شفاف تر خواهد بود.

طلا 

*ترس و عدم اعتماد مردم به بازار سرمایه آنان را به روش ستی و قدیمی سرمایه گذاری مطمئن در طلا خواهد کشید .

*امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی (حتی اندک) در بازار طلا وجود دارد.

 *مردم  طبق تجربه چندین ساله خود از روند صعودی طلا اطمینان دارند و به خاطر شرایط نه چندان جالب اقتصاد که در صورت اوج گرفتن پاندمی کرونا در شش ماه پیش رو،  تشدید هم خواهد شد ، شاید مردم بازار بدون ریسک طلا را انتخاب کنند ، هرچند این بازار صرفا مناسب سرمایه گذاران نمادی است .

* باید توجه داشت که بازار سکه کمتر امکان ردگیری دارد هر چند خرید و فروش و نگهداری طلا راحت نیست اما طلا با توجه به نرخ رشد ارز افزایش خواهد داشت .

* باتوجه به وضعیت اقتصاد امریکا و کاهش تقاضای جهانی دلار، به نظر می‌رسد در دو سال آینده طلا در مقابل دلار گران تر شود. پس طلا بازدهی بیشتری نسبت به دلار خواهد داشت.

مسکن 

*با توجه به محدودیت های کمتر معاملاتی و پتانسیل گران شدن نهاده های تولید مانند سیمان و کمبود زمین ،به خصوص در شهرهای غیر از تهران و همچنین مقایسه هر متر مربع مسکن با قیمت دلار شاید دسته ای از مردم به بازار مسکن روی بیاورند زیرا معتقدند زمین همواره در جهان رو به رشد است.

*چند ماه آتی وضعیت بورس چندان جالب نخواهد بود و اگر ترامپ شکست بخورد احتمال حتی کاهش نرخ دلار هست.بنابراین مسکن ، گزینه مطلوبی خواهد بود .

*ملک کالای سرمایه ای با دوام است و به مرور زمان طلا و ارز بدلیل اثر تورمی و کاهش ارزش ریال طبعا افزایش یافته و نهایتا تاثیر خودش را در مسکن خواهد گذاشت.

* با توجه رشد نجومی مسکن در چند ماهه اخیر این بازار برای مدتی در رکود تورمی خواهد بود و افزایش نرخ مسکن با توجه به نبود تقاضا کمی بعید به نظر می رسد.

خودرو

*در حال حاضر خودرو های خارجی با دلار بالای ۳۰ هزار تومان قیمت خورده اند به دلیل ممنوعیت واردات، و به اصطلاح حباب قیمتی دارند.

*خودرو داخلی در بازار آزاد با نرخ دلار  آزاد قیمت خورده و ریسک نقدشوندگی دارد  و افزایش قیمت بالاتر در این حوزه به واسطه عدم رشد تقاضا خیلی قابل تصور نیست.

ارز

* بازار های دیگر تابع ارز هستند و بیشترین رشد به دلیل تنش های سیاسی و انتخابات امریکا از آن بازار ارز خواهد بود .

*برای سرمایه گذاری در بازار ارز ، برخلاف خودرو و مسکن احتیاجی به سرمایه هنگفتی ندارید ، همچنین قدرت نقد شوندگی بازار ارز بالاتر از دیگر بازار ها است و بقیه بازار ها با جهت دلار حرکت خواهند کرد .

*با توجه سیال بودن و کوتاه مدت بودن نقدینگی در بورس، اگر مردم قصد خروج از بازار سرمایه را داشته باشند به بازار ارز روی خواهند آورد.

* سرمایه گذاری در بازار ارز غیر قانونی بوده ، همچنین  به دلیل جرم و قاچاق بودن خرید و فروش ارز، سرمایه گذاری در این بازار ، جز رده بندی ها نخواهد بود.  

* همواره دولت بازیگر اصلی نرخ ارز است.  البته نوسان آن به  اثرات روانی سطح جامعه بستگی دارد .البته گروهی به صورت مقطعی وارد این بازار می شوند اما باتوجه به عدم برخی پیش بینی ها ، سرمایه گذاری در بحث ارز بسیار محدود خواهد بود . 

سایر بازار ها 

* بیت کوین شاید در بازار های خارجی بازدهی خوبی داشته باشد اما نمی تواند نقش اساسی در پرتفوی سرمایه گذاری افراد فعال کشور داشته باشد و برخی همچنان آشنایی لازم از این بازار را ندارند.

*بیت کوین بازار خوبی است اما ریسک بسیاری هم دارد .

*هربیت کوین نوسان زیادی دارد و باید کاملا بر روند آن آگاه باشید تا بدانید چه زمانی وارد بازار بیت کوین شوید و سود مناسبی کسب کنید .

*افرادی که قصد سرمایه گذاری در بیت کوین را دارند باید  بدانند در بازار دنیا چه عواملی منجر به کاهش و یا افزایش سهم خواهد شد.

آنچه حاصل شد

درخصوص بازدهی سایر فرصت های سرمایه گذاری بعد از بورس   موارد دیگر  نظیر طلا، ارز، خودرو و مسکن در رتبه های بعدی قرار دارند . البته با افزایش نرخ دلار و قیمت هر انس طلای جهانی قیمت سکه که از هر دو عامل اشاره شده اثر می گیرد، امکان افزایش بیشترجذب سرمایه های پارک شده در آن وجود دارد . آنچه از  حاصل این نظر سنجی محدود به دست آمد . خودرو و مسکن در رده های بعد از بورس  برای جذب سرمایه قرار دارند . البته باید در نظر داشت  که در بورس قوانین نظارتی و کنترلی نسبت  به سایر بازار ها بیشتر است .همچنبن حجم نقدینگی زیادی هم برای سرمایه گذاری در این حوزه نیاز نیست .  

فاطمه مشایخی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۱

کد خبر 418770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =