خواب بخش تولید و بازار سرمایه‌ بلاتکلیف!

یک اقتصاددان با اشاره به شرایط نامناسب بخش تولید زیر سایه تحریم‌ها به طرح این موضوع پرداخت که وضعیت بازار سرمایه هم متاثر از همین شرایط است.

به گزارش صدای بورس، این روزهای شاخص کل بورس در وضعیت نوسانی به‌سر می‌برد و این ویژگی بعد از اوج بازار در مردادماه و شهریور شروع شد. برخی از صاحبنظران بازار سرمایه شرایط را مربوط به تاثیرات روانی انتخابات آمریکا به‌ویژه تداوم پیدا کردن تحریم‌ها در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ و رفع احتمالی تحریم‌ها با انتخاب جوبایدن مربوط می‌دانند.

مرتضی افقه، اقتصاددان درباره شرایط کنونی اقتصاد معتقد است هنوز نشانه‌های مثبتی دال بر رفع تحریم‌ها وجود ندارد. وی در مصاحبه با خبرنگار صدای بورس گفت: الان شاخص‌های اقتصادی و متغیرهای اقتصاد تماما تحت تاثیر متغیرهای سیاسی به‌ویژه تحریم‌ها قرارگرفته است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: تحریم‌های آمریکا هم تحت تاثیر انتخابات این کشور قرار دارد و اینکه درباره موضوع تحریم‌ها چه صحبت‌هایی در داخل و خارج از کشور انجام می‌َشود.

افقه سپس گفت: درباره ادامه پیدا کردن تحریم‌ها یا رفع آن هنوز نشانه مثبتی دال بر اینکه تحریم‌ها رفع شود دیده نمی‌َشود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی هم رو به وخیم‌تر شدن است، تصریح کرد: شرایط تولید خوب نیست. البته بخش‌های تولید مواد غذایی و بهداشتی که محصولات‌شان مرتبط با کروناست وضعیت بهتری دارند اما بخش‌های تولیدی که در گذشته صادرات داشتند یا  دیگر بخش‌های تولیدی که فعالیت‌َشان داخلی است با مشکل مواجه هستند.

افقه با اشاره به اینکه با توجه به شرایط نامناسب بخش‌های تولیدی وضعیت بازار سرمایه هم مناسب نیست تاکید کرد: تا الان خوش‌بینی نسبت به بهبود شاخص‌های وجود ندارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه نوسان قیمت طلا و ارز تحت تاثیر متغیرهای سیاسی است، و همچنین اینکه نظرسنجی‌ها نسبت به ترامپ و رقیبش هم در شرایط اقتصادی تاثیر می‌گذارد. تا آن وقت تولید کشور تغییر چندانی نمی‌کند.

افقه گفت:‌ نسبت به بهبود شرایط بازار سرمایه خوش‌بین کمی دارم.

وی با اشاره به اهمیت چگونگی سیاست ایران و رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به تداوم تحریم‌ها تصریح کرد: تا وقتی تداوم تحریم‌ها حل نشود مشکلات وجود دارد.

این اقتصاددان گفت: تا وقتی تحریم‌ها حل نشود و یا با گرایش به شرق نتوانیم مسائل‌مان را حل‌وفصل کنیم تا نیازهای تولید و مصرف‌مان را به کشور وارد کنیم گشایشی به‌وجود نخواهد آمد.

افقه تاکید کرد: نسبت به تاثیر مراودات با شرق خوش‌بینی کمی دارم.

کد خبر 418684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =