نگاهی به صنایع مورد توجه معامله گران

بازدهی حدود ۲.۵درصدی شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۶ مهر ماه در حالی رخ داد که در این هفته حقوقی ها همچنان به خریدها و حمایت های خود از بازار ادامه دادند و خالص خرید ۴۵۰ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این میان بیشترین میزان خرید سهامداران عمده در نمادهای گروه فلزی و شیمیایی بود.

به گزارش صدای بورس، بررسی روند جابجایی ها در هفته ای که گذشته نشان می دهد که هر چند سهامداران عمده تنها در دو روز معاملاتی در نقش خریدار ظاهر شده و در سه روز مابقی به عرضه سهم پرداختند، ولی میزان خرید آنها در این دو روز به حدی بود که خالص خرید مثبتی در کارنامه آنها ثبت شد و موفق شدند نقدینگی را در زمین خود حفظ کنند.

معاملات روز شنبه ۱۲ مهرماه در حالی با رشد ۲.۸ درصدی شاخص کل بورس آغاز شد که در این روز سهامداران خرد توانستند حدود ۷۴۰میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. در این میان بخش عمده ای از خریدها به سهام گروه فلزات اساسی تعلق داشت که با خالص خریدی در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دنبال شد. روند مزبور در جریان معاملات روز یکشنبه و همزمان با ریزش بیش از ۲۳ هزار واحدی شاخص کل بورس، تغییر مسیر داد و به سمت زمین بازی حقوقی ها چرخید. در این روز خریدهای سنگینی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت و در نهایت ۱۲۲۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد. همچنان گروه فلزی در کانون توجه معامله گران حقوقی بود و این دسته از معامله گران حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به خرید سهام مزبور اختصاص دادند. جابجایی ها در روز دوشنبه نیز همچنان در زمین حقوقی ها بود و در این روز ۶۶۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه از معامله گران منتقل شد.

این در حالی است که از روز سه شنبه و همزمان با جو مثبت ایجاد شده در بورس و بازگشت شاخص کل به مدار مثبت، خریدهای سهامداران خرد افزایش یافت و این گروه از معامله گران بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. در نهایت خالص خرید ۴۷۰ میلیارد تومانی در کارنامه روز سه شنبه و ۲۲۹میلیارد تومانی در کارنامه روز چهارشنبه آنها ثبت شد. به این ترتیب برآیند جابجایی ها در طول هفته، انتقال ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی را به دنبال داشت.

نگاهی به صنایع مورد توجه معامله گران

رصد صنایع مورد توجه بازیگران بازار سهام نشان می دهد که در هفته گذشته گروه فلزات اساسی، بیشترین توجه را از سوی معامله گران حقوقی کسب کرد. به طوریکه در مجموع ۴۸۵ میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور، به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام فولاد مبارکه قرار داشت. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در نماد «فولاد» به ۳۲۴میلیارد تومان رسید. ملی مس ایران نیز با اختصاص خالص خرید بیش از ۱۳۳ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای فلزی مورد توجه حقوقی ها در این هفته بود.

در ادامه این روند خرید سهام گروه شیمیایی قرار داشت، به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در این گروه به ۳۲۶ میلیارد تومان رسید که ۱۱۵میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید ثبت شده در نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس تعلق داشت. در همین راستا «تاپیکو» نیز خالص خرید بیش از ۱۱۰ میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد.

در میان نمادهای بانکی، بیشترین خرید معامله گران حقوقی در نماد بانک صادرات بود. به طوریکه حقوقی های «وبصادر» حدود ۱۸۵ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. این در حالی است که خرید سهام بانک تجارت و ملت در کانون توجه سهامداران خرد بود. بر این اساس حقیقی ها خالص خرید ۱۳۳ میلیارد تومانی در سهام «وتجارت» و ۷۹.۳میلیارد تومانی در سهام «وبملت» را ثبت کردند.

بررسی خریدهای سهامداران خرد در این هفته نیز نشان می دهد که گروه خودرو در کانون توجه این معامله گران بوده است. بر این اساس معامله گران حقیقی، خالص خرید بیش از ۲۲۲ میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند که ۱۳۳ میلیارد تومان آن به خالص خرید سهام ایران خودرو تعلق داشت. در همین راستا بیشترین خرید سهامداران خرد در نماد باما بود که با انتقال حدود ۱۳۸ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دنبال شد.

منبع: سنا

کد خبر 418437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =