بازار سرمایه مستعد جذب نقدینگی ها

وجود صندوق‌های بازارگردانی و صندوق تثبیت برای دوری از هیجان و ایجاد تعادل (در سمت‌های خرید و نیز فروش) در بازارسرمایه امری ضروری است.

به گزارش صدای بورس، احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در پاسخ به این پرسش که با توجه به ثبات تقریبی در قیمت سکه و دلار، کدام بازارها مستعد جذب نقدینگی موجود هستند، گفت: در شرایط کنونی، بازار مسکن به سقف قیمتی خود رسیده است و همچنین بازارهای سکه، خودرو و دلار هم به نظر من در شرایط مشابهی هستند؛ بنابراین جذابیتی برای جذب نقدینگی در این بازارها وجود ندارد، در حالیکه این جذابیت در بازار سرمایه کماکان باقی است و می توان گفت در شرایط حاضر، بازارسرمایه بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

بیشتر بخوانید:

دستورالعملی در راستای بازار حرفه‌ای

اشتیاقی در خصوص آینده بازار سهام افزود: به نظر من بازارسرمایه اکنون و از لحاظ قیمت‌های ذاتی در شرایط خوبی به سر می‌برد، البته انتظارات تورمی نقش زیادی در اقبال بازارها دارند، بنابراین سهامداران در شرایط تورمی حاضر به دنبال محلی امن برای سرمایه‌گذاری و کنترل ریسک های خود برای حفاظت از تورم هستند. این خاصیت در بازارسرمایه وجود دارد به طوریکه با جذب تورم توسط قیمت سهم، ریسک احتمالی از این بابت را پوشش می دهد؛ بنابراین برای پیش‌ بینی بازارسرمایه در شش ماهه دوم سال، ابتدا باید ریسک های سیستماتیک و انتظار تورمی که به آن اشاره شد را در نظر داشته باشیم.  

وی بیان کرد: اتفاقات سیاسی وزن بیشتری نسبت به عوامل اقتصادی دارند. در خصوص عوامل نقدینگی موجود نیز می‌توان گفت که با توجه به حجم نقدینگی که در ۶ ماه اخیر و بنابر اعلام بانک مرکزی به ۱۵ درصد رسیده و اگر تا پایان سال به همین سیاق پیش برویم و ۱۵ درصد دیگر هم در این مدت زمان با رشد نقدینگی رو به رو باشیم (اگر در مجموع ۳۰ درصد برای رشد نقدینگی سال جاری محاسبه شود)، در مقایسه با متوسط حجم نقدینگی در ۳۰ سال گذشته (۲۶ درصد) با روند خوبی مواجه هستیم؛ به این معنی که انتظار جهش اقتصادی خاصی نداشته و در شرایط کلی خوبی از نظر عوامل اقتصادی به سر میبریم.

وی ادامه داد: با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا و در صورت اتخاذ سیاست جدید، ممکن است روند قیمت دلار کاهشی شود و همچنین به دنبال آن بازارهای موازی با بازارسرمایه نیز با روندی نزولی همراه شوند.

اشتیاقی در خصوص اثرات احتمالی انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرد: به واسطه انتقال وجوهی که صندوق توسعه و صندوق تثبیت می دهد، تقاضای خوبی به طور بالقوه به بازار داده می‌شود؛  بنابراین عملی شدن این دستورالعمل سبب می شود تا بازارسرمایه ارزش ذاتی خود را حفظ کند که البته اگر میزان آن هم افزایش پیدا کند بهتر است.

وی افزود: ممکن است سرمایه گذاران در شرایط هیجانی و به دلیل ترس از دست دادن دارایی خود، اقدام به فروش سهام خود کنند، در چنین شرایطی وجود پول در بازار سرمایه سبب می شود تا نگرانی سرمایه‌گذاران برطرف شود؛  بنابراین اقدام حاضر به طور بالقوه در شرایط کنونی اطمینان خاطری به عموم سرمایه‌گذاران می دهد تا احیانا اگر بازار بخواهد از روند ارزش ذاتی خود خارج شود به نقدشوندگی سهم ها کمک شده و بازار را به تعادل برساند.

کد خبر 418380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =