۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
روزهای خوش بورس در راه است؟

به نظر می‌رسد سهام‌دارانی که در دو ماه اخیر از بازار خارج شدند در حال بازگشت به بورس هستند.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه نخستین روز کاری هفته ای که گذشت را با افزایش تقاضا آغاز کرد و شاخص کل با رشد نزدیک به ۴۳ هزار واحد تا ارتفاع یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحد رسید اما با کاهش 19 درصدی ارزش معاملات ۱۹ درصد روبرو بود. این رشد تقاضا در دومین روز هفته با افزایش نسبی در شروع معاملات آغاز شد اما این رشد دیری نپایید که رو به منفی گذاشت و در نهایت شاخص کل روز یکشنبه با 23 هزار واحد کاهش به کار خود پایان داد. در این روز شاخص به محدوده یک میلیون و 522 هزار واحد رسید.

این روند منفی بر بازار معاملات روز دوشنبه نیز ادامه داشت و 14 مهر شاخص کل از محدوده یک میلیون و 500 عقب نشینی کرد و با کاهش 32 هزار واحدی به نقطه یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد رسید.

بازار روز دوشنبه شرایط ضعیف و منفی داشت به طوری که شاخص کل به پایین‌ترین نقطه خود در ۷۲ روز کاری گذشته رسیده است. ارزش صف‌های فروش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود.

در دو روز پایانی کاری هفته بازار روندی صعودی داشت، به طوری که در مجموع این دو روز شاهد رشد ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بودیم.

بورس-1

رشد تقاضا در بورس

پس از سقوط شاخص کل در روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد، در دو روز آخر معاملاتی هفته به ترتیب ۱.۶۵ و ۱.۷۲ درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد بالا آمد.

اتفاق مهم دو روز آخر معاملاتی هفته پیشی گرفتن صف‌های خرید از صف‌های فروش پس از ۳۸ روز بود. از ۱۴ مهر صف‌های خرید رو به رشد بوده است و در سه روز آخر کاری این صف ها رشد قابل توجهی را شاهد بود. در روز دوشنبه حجم صف های خرید نسبت به روز قبل ۷۱ درصد رشد کرد در روز سه شنبه این رشد با رکورد ۴۳ درصدی همراه بود و در نهایت در روز آخر هم صف های خرید با انبساط ۲۳ درصدی همراه بود.

بورس-2

در مقابل انبساط صف های خرید، صف فروش ها در مقایسه با روزهای کاری قبل با انقباض شدیدی روبرو بود. در روز دوشنبه میزان صف فروش کاهش دو درصدی را تجربه کرد اما هر چه زمان جلوتر رفت صف های فروش بیشتر عقب نشست. در روز سه شنبه از ارزش صف های فروش ۵۵ درصد کاسته شد تا علامت مهم برای فعالان بازار سرمایه باشد. در آخرین روز کاری نیز ۵ درصد دیگر از میزان صف های فروش در بازار کم شد تا بازاری که با صف فروش۳ هزار ۳۰۰ میلیارد تومانی شروع کرده بود با صف فروش ۱۵۸۸ میلیارد تومانی به کار خود خاتمه دهد.

در نهایت آخرین علامت امیدوار کننده بورس ورود پول حقیقی به بازار بود.در دو روز آخر معاملاتی هفته خالص پول حقیقی ورودی به بازار مثبت شد تا برخی این را به منزله آشتی دوباره سرمایه گذاران با تالار توصیف کنند..

پیش از این در تمام روزهایی که شاخص رشد می‌کرد ارزش صف‌های فروش بیشتر از صف‌های خرید بود و بازار با خروج پول حقیقی از بازار همراه بود. اما در دو روز آخر بیشتر شدن صف‌های خرید با ورود پول حقیقی همراه شد، به همین جهت امیدواری‌ها برای تغییر روند بازار بیشتر شده است.

بورس-3

خروج بورس از بخش مراقبت های ویژه

هفته کاری گذشته برای سهامداران نماد بازگشت بورس از بخش های مراقبت های ویژه بود، از دیدگاه آنان بورس هم اکنون در بخش عمومی است تا پس از اتمام دوره نقاهت شرایط عادی را پیدا کند. برخی روز شنبه را پایان دوره نقاهت می دانند و برخی دیگر می گویند با توجه به مجموعه ریسک های حاکم بر اقتصاد باید تا نیمه آبان صبر کرد.

منبع: اقتصاد نیوز

کد خبر 418371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =