۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
سبزپوشی بازار در پاییز

کارشناسان بورسی معتقدند، از نیمه پاییز به بعد اوضاع بورس بهتر خواهد شد، ریسک‌های سیاسی و بر سر کار آمدن هر یک از کاندیداها در انتخابات آمریکا و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران و گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها، نوسانات نرخ ارز و اصلاح بازار سرمایه هر کدام به صورت جداگانه می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته، با کاهش ۳۲ هزار و ۸۲۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۱۵۴ واحد رسید و حمایت ۱،۵ میلیون واحد را از دست داد.

بازار بورس تهران در ماه‌های ابتدایی سال جاری، به عنوان سودآورترین بازار اقتصادی کشور حجم قابل توجهی از نقدینگی در اختیار اشخاص حقیقی را جذب کرد و رکوردشکنی‌های پی در پی باعث شد، چند میلیون سهامدار جدید در مدتی کوتاه شانس خود را در بورس آزمایش کنند.

هر چند رشد سریع بورس در آن زمان نیز زمزمه‌هایی را در بین سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که از آن جمله می‌توان به ایجاد حباب در بورس و حمایت مقطعی دولت از این بازار به منظور تامین کسری بودجه اشاره کرد و بسیاری از کارشناسان بورسی از ابتدای این استقبال از بورس هشدار ‌داده بودند که افت و خیز شاخص‌ها، جزو جدانشدنی بازار سرمایه است و اگر بازار کاهشی شود، بسیاری از سهامداران با توجه به شناخت محدود از بازار زیان خواهند کرد؛ اتفاقی که در هفته‌های گذشته رخ داد و با کاهش جدی شاخص‌ها نگرانی زیادی در میان سهامداران ایجاد کرد.

با توجه به ریزش‌های بورس و افت قیمت سهم‌ها، سهامداران خرد بازار سرمایه انتظار داشتند تا حقوقی‌های سهم‌های بزرگ برای حمایت از این سهم‌ها وارد بازار شوند و از این سهم‌ها حمایت کنند که این اتفاق نیفتاد این در حالی است که بسیاری از سهامداران تازه وارد توقع داشتند که بازار در بازه زمانی کوتاه‌مدت نسبت به تصمیمات اخیر شورای عالی بورس واکنش نشان دهد در حالی که این گونه نبود.

حسین فهیمی‌راد، معاون سابق بورس اوراق بهادار تهران در این باره و وضعیت بازار بورس در نیمه دوم سال می‌گوید: به نظر می‌رسد در پاییز روند بازار با ثبات و همراه با نوسانات محدود باشد و آرامش به بازار بازگردد البته دولت می‌تواند با بسترسازی مناسب در جهت ورود اقشار کم‌درآمد به بورس زمینه بهره‌مندی آنها از بازار سرمایه‌را فراهم کند.او می‌گوید: متاسفانه در این مدت دولت به تعهدات خود عمل نکرد و همین موضوع باعث ریزش‌های مکرر شاخص‌ها شد، این در حالی است که این توقع از دولت می‌رفت زمانی که سهمی می‌فروشد یک دستش سهم و دست دیگرش منابع مالی باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در بازار بورس ادامه می‌دهد: «دولت در حالی که می‌توانست بازار را کنترل و مدیریت کند نه تنها این کار را نکرد بلکه زمانی که نیاز روزمره خود را تامین کرد به گونه‌ای بازار را رها کرد.»

معاون سابق بورس اوراق بهادار تهران با ابراز تاسف از ناامیدی مردم و وضعیت پیش آمده در بورس می‌گوید: «مردم به بورس اعتماد کردند و قصدشان هم سهامداری در این بازار بود و می‌خواستند سهم‌ها را نگه دارند اما به یک‌باره ترسیدند و در حال حاضر برای بازگشت این اعتماد به بورس نیاز به زمان بیشتری است.»

فهیمی‌راد با اشاره به انتخابات امریکا و تاثیر آن بر بورس نیز می‌گوید: «در صورتی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا شود سیگنال‌های خوبی به اقتصاد ایران وارد می‌شود زیرا او قول‌هایی در خصوص بازگشت به برجام داده که همین موضوع باعث گشودن راه‌هایی در اقتصاد کشور خواهد شد و ایران در این صورت اجازه فروش نفت را نیز خواهد داشت و نه تنها بورس بلکه کل اقتصاد به روال عادی گذشته بازخواهد گشت.»

وی به ارائه گزارش‌های ۶ ماهه از سوی شرکت‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:« اکثر قیمت‌ها تاکنون بالا بوده‌اند و مساله اصلی این است که اگر شرکتی مانند مخابرات و یا تامین اجتماعی سهمی می‌فروشد باید آن را مدیریت کند و در زمان صعود عرضه کند و در زمان نزول بخرد و بسیار متاسفم که بگویم بدبین کردن مردم در این شرایط کار درستی نبود و باید جو اعتماد گذشته را به بازار بازگرداند.»

بر اساس این گزارش کارشناسان بورسی معتقدند، از نیمه پاییز به بعد اوضاع بورس بهتر خواهد شد، ریسک‌های سیاسی و بر سر کار آمدن هر یک از کاندیداها در انتخابات امریکا و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران و گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها، نوسانات نرخ ارز و اصلاح بازار سرمایه هر کدام به صورت جداگانه می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

به اعتقاد تعدادی از کارشناسان بورسی، ابتلای ترامپ به کرونا و افزایش شانس بایدن برای ریاست‌جمهوری امریکا چشم‌انداز روشنی را برای بورس به همراه دارد در صورتی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا شود شرایط تحریم‌ها برای ایران سبک‌تر خواهد شد و این موضوع خبری مثبت برای کل بازار سرمایه محسوب می‌شود و در کوتاه‌مدت اثر روانی مثبتی نیز به همراه خواهد داشت.

با توجه به شرایط مناظره نخست و ابتلای ترامپ به کرونا چنانچه شاهد اتفاقاتی مثبت در انتخابات ماه آتی ریاست‌جمهوری امریکا باشیم، سرمایه‌گذاران و سهامداران نمی‌توانند چندان دلخوش به ادامه روند رشد نرخ‌های فروش شرکت‌های داخلی و صادرات محور باشند و بنابراین بسیاری از این کارشناسان عدم ورود جدی به بازار بورس را در چنین شرایط پر ریسکی به صلاح نمی‌دانند.

البته عده دیگری از کارشناسان این حوزه معتقدند نمی‌توان گفت که نتیجه انتخابات امریکا تاثیر زیادی روی بورس ایران می‌گذارد زیرا تفاوتی بین انتخاب شدن بایدن و ترامپ وجود ندارد. به اعتقاد این دسته از تحلیلگران، سود ۶ ماهه و پیش‌بینی سود امسال هنوز در دست نیست و همچنان شاهد فروش‌های هیجانی در بورس هستیم، مطمئنا با شفاف شدن این گزارش‌ها روند بازار تغییر خواهد کرد ضمن آنکه شرایط تورمی اقتصاد کلان بورس را تقویت می‌کند و خلأ اطلاعات باعث این ریزش‌های اخیر شده و دلار ۳۰ هزار تومانی باعث سود شرکت‌ها می‌شود.

سال ۹۲ هم مردم تصور می‌کردند با امضای برجام بازار سرمایه رشد می‌کند اما نه تنها بازار رشد نکرد بلکه به مدت یک سال و نیم با رکود همراه بود. برخی کارشناسان با اشاره به تجربه سال ۹۲ و فضای سیاسی ایجاد شده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، معتقدند علاوه بر بهبود چشم‌انداز سیاسی موجود که ممکن است در ماه‌های آینده ایجاد شود شرط مهم برای بازگشت بورس به شرایط گذشته، ارایه تسهیلاتی است که اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به بازار را دوباره برگرداند.

در غیر این صورت، وضعیت بازار سرمایه نوسانی خواهد بود. در اولین قدم بهتر است فکری به حال سهم‌های کوچک بازار که تقریبا همه آنها منفی معامله می‌شوند، کرد. تقریبا اکثر این سهم‌ها هنوز جای اصلاح داشته و با حباب قیمتی روبرو هستند؛ ‌بنابراین اصلاح قیمت سهام برخی شرکت‌ها جزو نخستین اقداماتی است که در راستای بهبود بازار سرمایه توصیه شده است.

منبع: روزنامه اعتماد 

کد خبر 418239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =