مدیریت هوشمند هزینه‌ها

صندوق اضطراری نوعی دارایی است که به سرعت کمتر از 3 روز قابل نقد شدن است و به اندازه 3 تا 9 ماه هزینه خود و خانواده در آن پول قرار دارد. این رقم بسیار وسوسه‌انگیز است. به خصوص اگر نگران خواب پول باشید و تصور کنید نگه‌داشتن این پول کار بیهوده‌ای است که چرا باید این مبلغ آنجا بماند و شما اینجا از خواسته‌ها و علایق‌تان بگذرید.

به گزارش صدای بورس، اما سوال اصلی اینجاست که آن روز مبادا چه روزی است و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟ حتما قبل از این تصمیم، این چند پرسش را از خودتان بپرسید.

* این هزینه واقعا «غیرمنتظره» است؟
فصل‌ها از پی یکدیگر می‌آیند و می‌روند. عید نوروز می‌آید، لباس نو، دید و بازدید، مسافرت و موارد دیگری را با خود به همراه دارد. سال‌روز تولد شما یا اعضای خانواده‌تان می‌رسد، هزینه‌هایی مثل کیک و شمع و کادو برایتان می‌تراشد. فیلم‌های خوب در سینما اکران می‌شوند، حراج‌های فصلی اعلام می‌شوند و موارد فراوان دیگری که هر یک هزینه‌هایی جداگانه ایجاد می‌کنند. بیاید با خودمان صادق باشیم. آیا این‌ها واقعا هزینه‌هایی غیرمنتظره هستند؟ واقعا نمی‌شد برای عید برنامه‌ریزی کرد؟ نمی‌شد برای فیلم‌های سینمایی، بودجه‌ای را از قبل کنار گذاشت؟ تاریخ تولد اعضای خانواده و دوستان را نمی‌شد جایی یادداشت کرد و برای آن آماده بود؟

* این هزینه واقعا «مهم» است؟
دسته‌بندی هزینه‌ها در گروه‌های نیاز و خواسته کمک بزرگی در تصمیم‌گیری است. شاید به نظر ساده بیاید اما در عمل تشخیص مرز این دو به‌راستی سخت می‌شود. حتی مهمانی دادن هم گاهی خود را به شکل یک نیاز نشان می‌دهد. گویی اگر آن مهمانی را برگزار نکنید، چه می‌شود و چه نمی‌شود. تعویض مبلمان، رفتن به رستوران و بسیاری از این موارد را در طول روز می‌بینیم که چنان با ذهن و احساسات ما بازی می‌کنند که متوجه نمی‌شویم چطور در دام خواسته‌هایمان افتاده‌ایم و به خاطرشان، لقمه را از دهن نیازهایمان بیرون کشیده‌ایم.

کافی است در این مواقع با خود خلوت کنیم، حتی در حد چند دقیقه با خود فکر کنیم که در مقایسه با زحمتی که برای ایجاد صندوق اضطراری کشیده‌شده است آیا این هزینه ارزشِ دست‌زدن به این صندوق را دارد؟

* این هزینه واقعا «فوری» است؟
گاهی بعضی از هزینه‌ها مهم هستند، اما فوری نیستند. این‌گونه هزینه‌ها را می‌توان عقب انداخت و در ماه‌های بعد برای آن بودجه‌ای در نظر گرفت. اما گاهی هزینه‌هایی وجود دارند که واقعا فوری هستند و فقط زمانی معنی پیدا می‌کنند که همان موقع پرداخت شوند. تشخیص این مورد بسیار مهم و در مدیریت بودجه بسیار اثرگذار است. در مواجهه با هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی کمی به آن فکر کنید که آیا می‌توان آن هزینه را به عقب انداخت؟ اگر جواب مثبت بود، آن هزینه فوری نیست و نباید تأمین آن را از صندوق اضطراری انجام دهید.

هادی نجف، کارشناس آکادمی هوش مالی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 370

کد خبر 418228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =