پیش بینی روند مثبت بورس در نیمه دوم سال

کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در نیمه دوم امسال روندی مثبت ولی به دور از هیجان را سپری خواهد کرد.

به گزارش صدای بورس، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در رابطه با علل و عوامل جذابیت بورس و ورود قشرهای مختلف به آن گفت: قضیه از اینجا شروع شد که بازارهای موازی در انتهای سال گذشته و همچنین در شروع سال ۱۳۹۹ چندان جذابیتی برخوردار نبودند. با توجه به انتظارات تورمی که پس از گران شدن نرخ بنزین در آبان ماه اتفاق افتاد، فضا به این سمت رفت که احتمالا جامعه شاهد گرانی های بیشتری باشد. در این شرایط بسیاری از مردم ترجیح دادند در بازاری فعالیت کنند که احتمال رشد بیشتری داشته باشد.

از دیدگاه عظیم ثابت، به‌خاطر مکانیسم‌ و زیرساخت‌های مناسبی که در بازار سرمایه فراهم شده بود، خصوصا از نظر معاملات آنلاین یا برخط که اجازه می‌داد خود سرمایه‌گذاران به صورت مستقیم وارد بازار شده و سهام خود را خرید و فروش کنند، شاهد سرمایه گذاری گسترده مردم به بازار سرمایه بودیم.

نقدشوندگی سهم، جذب منابع با هر سطح از سلیقه و نقدینگی و همچنین آزادسازی سهام عدالت از دیگر مواردی بود که مدیرعامل کارگزاری بانک سپه برای جذابیت بازار سرمایه برشمرد. او در ارتباط با آزادسازی سهام عدالت و داراها عرضه شده از سوی دولت، اظهار داشت: نقطه نظر تاریخی مقام معظم رهبری مطرح شد که موضوع آزادسازی سهام عدالت بود. این سال‌ها جزو آرزوهای مردم بود سهامی که سال‌ها پیش گرفته‌بودند بتوانند به نوعی نقد کنند. از طرفی ETF هایی که دولت ایجاد و عرضه کرد همه دست به دست یکدیگر دادند تا بورس محور توجه سپرده‌گذاران قرار گیرد.

ثابت چند توصیه به سهامدارانی کرد که تازه وارد بورس و متضرر شده‌اند و گفت: دیدگاه افراد برای ورود به بازار سرمایه باید بلندمدت تعریف شود. نباید انتظار داشت که در مدت کوتاه همچون دو یا سه ماه به بازدهی مورد نظر رسید به ویژه  وقتی که در زمان استراحت یا افت شاخص قرار داریم. هر بازاری با نوسان همراه است و این نوسان جزیی از ماهیت و ذات بازار سرمایه است. نمی‌توان انتظار داشت که سهم‌ها همیشه با رشد همراه باشند. 

در نهایت پیشنهادی که برای سهامداران خرد وجود دارد اینکه نخست بازار را بشناسند و با اطلاعات کافی وارد شوند. دوم اینکه مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی به بازار سرمایه ورود کنند و سوم اینکه دید خود را از کوتاه‌مدت به سمت میان‌مدت یا بلندمدت ارتقا دهند چرا که در غیر این صورت اسیر نوسانات و هیجانات بازار خواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در بخشی از اظهارات خود به امکان‌سنجی تشکیل مجمع سهامداران خرد نیز اشاره کرد که قرار بود با هدف حمایت از سهامداران خرد تشکیل شود و بیان داشت: گام‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته‌شد اما متاسفانه به دلیل چالش‌هایی که در  مسیر راه‌اندازی این کانون وجود دارد، نهاد ناظر هنوز نتوانسته فضای مناسب برای آغاز به کار آن را فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با چشم‌انداز بازار سرمایه در نیمسال دوم، تاکید کرد: برای شش ماهه دوم به دلیل رشد بیش از حد برخی سهم‌ها طی ماه‌های گذشته و همچنین محذورات و شرایط دولت‌ها در ماه‌های پایانی، بازار خیلی مثبت و هیجانی نخواهیم داشت.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار بورس موضوع دیگری بود که در این میزگرد مطرح شد و ثابت در این باره اظهار کرد: در صورت انتخاب ترامپ دوباره شاهد افزایش قیمت دلار خواهیم بود که این امر به طور طبیعی روی بورس به ویژه صادرات‌ محورها اثر مثبت خواهد گذاشت. در صورت پیروی بایدن به لحاظ روانی در کوتاه‌مدت امکان ریزش دلار و به تبع آن ریزش بورس وجود دارد اما از آنجایی که بحث بازگشت به برجام و ایجاد شفافیت بیشتر در فضای واقعی اقتصاد و افق‌های سرمایه‌گذاری مطرح می شود در بلندمدت خیلی بیشتر به نفع بورس خواهد بود.

محمودی به عنوان کارشناس بورس، این دیدگاه را که مردم بالاجبار وارد بازار بورس شده‌اند رد کرد و گفت: افراد با دیدن مثبت‌های روزانه و بالا رفتن ارزش سهام عدالت خود و همچنین دیدن سودهای کلانی که سهامداران بزرگ در این بازار کسب می‌کردند با میل خود وارد بازار شدند. اشتباه این افراد اما ورود به بازار سرمایه بدون پشتوانه علمی بود. برخی نیز با وارد کردن پول حاصل از فروش خانه، ماشین، طلا و به عبارت تبدیل دارایی خود به پول نقد وارد بازار شدن که این اقدامی بسیار اشتباه بود.

از نگاه او، امروزه نبود یک پشتوانه علمی برای بازار باعث شده‌است که نتوان مانع فروش سهامداران خرد شد. این افراد از آگاهی لازم در زمینه بازار بورس برخوردار نیستند و این عدم‌اطلاع موجب می‌شود که سهامداران رفتار خود را بر اساس اقدام‌های دیگر سهامداران تغییر دهند.

محمودی ارزیابی مثبتی از بورس در نیمه دوم سال داشت و تصریح کرد: بازار در نیمه دوم سال مثبت است. از آن جا که در کشور تورم وجود دارد و همواره شاهد افزایش نرخ ارز هستیم، بی‌تردید آنها محرکی برای بازار سرمایه خواهند شد و در نتیجه این بازار نیز به رشد و سوددهی خواهد نشست.

این کارشناس بورس در رابطه با اثرگذاری انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه اظهار داشت: ریزش‌هایی که بعد از انتخابات آمریکا قرار بود اتفاق بیافتد در حال حاضر پیشخور شده‌است. بنابراین با وضعیتی که امروز بورس در آن قرار دارد، انتخابات آمریکا تاثیری چشمگیری بر ریزش بورس نخواهد داشت.

او با بیان اینکه در هر دو صورت ورود ترامپ یا بایدن به کاخ سفید، بورس رونق می گیرد، افزود: در ایران نباید از انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر بورس بزرگنمایی شود. بورس ایران چه در دولت اوباما و چه در دولت ترامپ در مسیر خود حرکت کرده و پس از این نیز همان راه را خواهد رفت.

محمودی در پایان به چند توصیه به سهامداران تازه وارد داشت و گفت: مردم به جای خرید دلار و خارج کردن پول از چرخه اقتصاد کشور بهتر است آن را در بورس سرمایه‌گذاری کنند. بورس جدا از سوددهی به تولید داخل و اشتغال نیز کمک می کند. اما در این میان سهامداران برای کسب سود بیشتر و کاهش ریسک از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند و از معاملات مستقیم اجتناب ورزند.

منبع: ایرنا

کد خبر 418215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =