۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
پایان اصلاح بازار

غفارپور، کارشناس بازار سرمایه تصمیمات اخیر مسوولان سازمان بورس را در صیانت از بازار اثرگذار ارزیابی کرد و گفت: اکنون هیجان در بورس فروکش کرده و اصلاح بازار به نقطه پایانی خود رسیده است.

 به گزارش صدای بورس،غفارپور، کارشناس بازار سرمایه تصمیمات اخیر مسوولان سازمان بورس را در صیانت از بازار اثرگذار ارزیابی کرد و گفت: اکنون هیجان در بورس فروکش کرده و اصلاح بازار به نقطه پایانی خود رسیده است. 

محمد غفارپور، افزود: عزم عمومی و جمعی برای بهبود وضعیت بازار ایجاد شده و تصمیمات متعددی که سازمان بورس و دیگر متولیان در خصوص الزام ناشران و شرکت ها به بازارگردانی، تقویت هسته معاملات، بهبود طرف تقاضا، تصویب ورود بانک ها به خرید سهام و افزایش سقف خرید سهام توسط صندوق ها به اجرا گذاشتند، در حال به ثمر نشستن است.

وی با بیان اینکه این اقدامات منجر به یک تغییر روند خواهد شد، بیان کرد: البته انتظار این نیست که قیمت ها مجدداً به آن اوجی که در ماه های قبل داشته اند برسند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اصلاح بازار هم اظهارکرد:  واقعیت این است که قیمت ها در بازار به حدی تند شده بود که به یک اصلاح و تغییر جدی نیاز داشت؛ ضمن اینکه بازار در ماهیت خود افت و خیز همیشگی را دارد.

مدیرعامل سابق کارگزاری بانک ملت، با اشاره به اینکه رونق هیچگاه به معنی رشد دائمی قیمت ها نیست، افزود: رونق یعنی بازاری داشته باشیم که قیمت ها در طول سال رشد سینوسی داشته باشد؛ یعنی هم دوره رشد و هم اصلاح داشته باشیم و نقدشوندگی در بازار همیشه میسر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به برخی اقدامات که به روان سازی بازار کمک می کند، اشاره و تاکید کرد: امروز، هرگونه اقدامی که به روان سازی بازار و نقدشوندگی آن کمک کند، قابل دفاع است.

وی افزود: حتی معتقدم ممنوعیت مدیران و کارکنان ارکان بورس در خرید و فروش سهام با شرایطی قابل رفع است. مثلا می توان مجوز این کار را به خرید یونیت صندوق ها داد تا افراد، مستقیم هم درگیر خرید و فروش نشوند و به  وظیفه اجرا و نظارت خللی وارد نشود. یا در موضوع نوسان گیری، اگر این نوسان گیری، کنترل شده باشد، می تواند نقدشوندگی بازار را بالاتر ببرد؛ چراکه گاهی لازمه یک انتقال مالکیت بزرگ در طول هفته این است که هر روز سهام در حد کوچک در بورس معامله شوند.

غفارپور تصریح کرد: در این دوره اقبال خوبی به بازار سرمایه شده و اگر پول ها از این بازار خارج شود، به سمت بازار هایی خواهد رفت که سفره مردم را نشانه خواهد گرفت؛ در حالی که بازار سرمایه بازاری بسیار شفاف و به روز است و اگر بایدها و نبایدهای ورود به آن - تحت مشاوره های صحیح - رعایت شود، به هیچ کس ضرر و زیانی نخواهد رساند.

منبع: سنا

کد خبر 417982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =