Defi، آینده بازارهای مالی

تامین مالی غیرمتمرکز یا Defi (Decentralized Finance) ایده‌ای است که بر اساس آن، محصولات ارائه شده از سوی بخش خدمات مالی سنتی (همچون بانک‌ها، بازارهای و خدمات سرمایه‌گذاری)، می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های تولید شده بر بستر بلاک‌چین، بازتولید شوند یا بهبود و توسعه پیدا کنند.

به گزارش صدای بورس، در واقع Defi اکوسیستمی از ابزارهای مالی مبتنی بر بلاک‌چین است که به روش غیرمتمرکز ازجمله  «خارج از مقررات شرکت‌ها و دولت‌ها "و "اجرا بر اساس قراردادهای هوشمند» طراحی شده است .

در این روش هیچ اتکا یا وابستگی به نهادهای متمرز وجود ندارد و ذینفعان گرد هم می‌آیند تا اکوسیستمی بی‌نیاز از مجوز را ایجاد کنند. ایده اصلی محرک اکثریت بازیگران این صنعت، گشودن درهای خدمات مالی به روی همگان است که این امر از طریق ایجاد یک اکوسیستم بی‌نیاز از مجوز امکان‌پذیر می‌شود.

در این اکوسیستم، Defi خدمات مالی سنتی (یعنی وام دادن، استقراض، تجارت و حتی بیمه) را متناسب با نیاز به نگهداری، کسب درآمد یا انتقال دارایی‌های دیجیتال بازآفرینی می‌کند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) با درجات متفاوتی از تمرکززدایی، سادگی و امنیت می‌توانند امکانات قابل انعطاف و متعددی در اختیار کاربران قرار دهند.

مشخصات عمومی
به دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌های بی‌مانند، Defi به پدیده‌ای خاص در تامین مالی تبدیل شده است. بسیاری از پلتفرم‌های Defi دارای همه یا بخشی از مشخصات زیر هستند:

* نبود شخص ثالث: DApps به جای وابستگی به انسان‌ها برای انجام عملیات مالی، به قراردادهای هوشمند تکیه می‌کنند. محصولات Defi به هیچ واسطه‌ای برای انجام تراکنش‌ها نیاز ندارند. در عین حال، هیچ واسطه‌ای حق اعمال کنترل یا دسترسی به دارایی‌های شما را ندارد.

* اداره کارها در دست کاربران است: وقتی موضوع حاکمیت و اداره کردن امور به میان می‌آید، باز هم Defi خاص است چون به سمت فعالیت غیرمتمرکز پیش می‌رود و بر مبنای خرد جمعی شکل می‌گیرد. با در اختیار داشتن "توکن‌های حاکمیتی" کاربران می‌توانند در پلتفرم تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی، در رای‌گیری شرکت کنند.

* ورود آسان: با توجه به ماهیت غیرمجوزی Defi، هر شخصی بدون نیاز به افشاء اطلاعات شخصی و تکمیل فرم و پرسشنامه می‌تواند از این پلتفرم‌ها استفاده کند. تمام چیزی که شما نیاز دارید، برقراری ارتباط بین کیف پول شما و پلتفرم است. پس از آن می‌توانید به وام دادن، وام گرفتن یا دادوستد بپردازید. حساب کاربری شما مستقیما به هویت واقعی‌تان وابسته نیست چون پلتفرم و دیگر کاربران تنها شماره کیف پولتان را می‌دانند (اسم، سن یا کشور ذکر نمی‌شود). با این حال، برخی کیف‌های پول حاوی چنین اطلاعاتی هستند. بنابراین اگر از چنین کیف پولی استفاده شود، Defi تضمینی برای ناشناس بودن ارائه نمی‌کند.

* فعالیت مشترک: در فضای Defi، انجمن‌ها و اجتماعات از جمله ویژگی‌های حیاتی هر پروژه به شمار می‌روند چون به خلق ارزش از طریق به‌کارگیری بازاریابی منظم، بنیادی و ارگانیک کمک می‌کنند. با توجه به اینکه بیشتر اپلیکیشن‌های Defi از نوع "کد یا منبع باز" هستند، هر کسی می‌تواند با افزودن چند خصوصیت و امکانات تازه، اپلیکیشن‌های جدیدی بسازد.

* جهانی بودن واقعی: محصولات ارائه شده به کشور خاصی تعلق ندارد و به گونه‌ای طراحی شده است که یک اروپایی و یک آسیایی به طور یکسان قادرند به امکانات آن دسترسی داشته باشند و در واقع تجربه مشابهی در استفاده از این اپلیکیشن‌ها خواهند داشت.

ساختار Defi
صنعت Defi را اغلب به لایه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کنند که با لایه‌های زیربنایی (زیرساخت و پروتکل‌های بلاک‌چین) آغاز می‌شود و با خود دارایی‌ها و چارچوب‌های دیگر ادامه می‌یابد و به لایه بالایی یعنی مصرف‌کننده می‌رسد. در اینجا، بیشتر کاربران در تعامل با این ساختار حضور دارند.

ریسک و امنیت
صنعت Defi به سرعت در حال گسترش است اما این بدان معنا نیست که همه پروژه‌های وارد شده به این فضا از ارزیابی‌های جامع امنیتی سربلند بیرون آمده باشند. بنابراین همه کاربران باید آگاه باشند که ریسک‌های مرتبط با Defi همچون باگ‌ها، سوءاستفاده‌ها، سرقت و از دست رفتن پول بر اثر اشتباه کاربران در این فضا اجتناب‌ناپذیر است.

تاکنون صنعت Defi در اختیار پروژه‌های شبکه بلاک‌چین اتریوم قرار داشته است چون این شبکه با ارزها، کیف‌های پول و دیگر ابزارها سازگاری بیشتری دارد. کارشناسان این صنعت معتقدند که Defi به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، آینده صنعت مالی را دگرگون خواهد کرد.

علی دانیال 

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 370

کد خبر 417952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =