اصلاح معاملات و کاهش محدودیت‌ها

کانون کارگزاران پیشنهاداتی درباره اصلاح ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی معاملات و محدودیت سرمایه‌گذاری در اوراق بدون ریسک در کارگروه مطرح کرد تا در صورت تایید اعضا به سازمان منتقل شود.

به گزارش صدای بورس، جلسه کارگروه تخصصی بیمه و مالیاتی، امور بانکی و اعتباری کانون کارگزاران با حضور مدیران کارگزاری‌ها و نیز نمایندگان سازمان بورس، فرابورس و شرکت بورس برگزار شد و میزان سقف سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های کارگزاری و انواع تامین منابع مالی توسط کارگزاران به منظور اعطای اعتبار به مشتریان مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش کانون کارگزاران با توجه به شرایط فعلی بازارسرمایه، پیشنهادات جدیدی در خصوص اصلاح ماده 31 آیین نامه اجرایی معاملات مطرح کرد که در حضور منوچهر میرزایی رئیس اداره بازرسی کارگزاران سازمان بورس عنوان شد و از تهیه برخی تغییرات در این خصوص در سازمان بورس خبر داد که البته هنوز تصویب نشده است.

پیشنهاد کانون منوط به برداشته شدن کلی محدودیت معاملاتی نیروهای کارگزاری‌ها و ایجاد ابزارهای نظارتی قوی‌تر برای رصد معاملات آنها است. کانون در پیشنهادی دیگر درخواست کرد محدودیت سرمایه‌گذاری کارگزاران در اوراق بدون ریسک مانند سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت برداشته شود تا آنها بتوانند بطور نامحدود سرمایه‌گذاری کنند اما محدودیت درخصوص سرمایه گذاری در حوزه سهام به قوت مانند قبل باقی بماند یعنی آنها بتوانند تا 70 درصد در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند تا به این ترتیب ریسک کنترل شود.

در پایان این جلسه مقرر شد ابتدا پیشنهادات مطرح شده در کارگروه کانون کارگزاران مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت تایید اعضا به سازمان منتقل شود.

بنابراین گزارش در حال حاضر بنابر بند ب ماده 31 آیین نامه معاملات در شرکت بورس تهران مصوب سال 85 شورای عالی بورس، شرکت های کارگزاری تا سقف 100 درصد سرمایه ثبت و پرداخت شده و یا 70 درصد ارزش ویژه حقوق صاحبان سهام شرکت کارگزاری، هر کدام که کمتر باشد می توانند نسبت به خرید سهام و سرمایه گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اقدام کند.

کد خبر 417929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =