راه اندازی بورس خودرو، آزمونی بدون تجربه

عرضه خودرو در بورس چندین مرتبه مطرح شد، آخرین بار در هفته آخر شهریور بورسی شدن خودرو دوباره مطرح و همچنان پیشنهاد روی میز است.

به گزارش صدای بورس، عرضه خودرو در بورس چندین مرتبه مطرح شد، آخرین بار در هفته آخر شهریور بورسی شدن خودرو  دوباره مطرح و همچنان پیشنهاد روی میز است.  

از چاله به چاه افتادن
سعید صبوری، عضو هیات ریئسه انجمن همگن قطعه سازان در ارتباط با بورسی شدن خودرو گفت: در تمام دنیا کالاهایی همچون مس، فولاد، مصالح ساختمانی، پتروشیمی‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود و سهام صنایعی همچون خودروسازی در بورس عرضه می شود. در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی شود. عرضه خودرو در بورس از چاله به چاه افتادن است.

وی افزود: اصولی ترین کاری است که می توان در شرایط فعلی انجام داد  آزاد سازی قیمت خودور است. ورود خودرو در بورس همچون آشی است که هرکسی آن را هم می زند و می رود، بدون مطالعه و در نظر گرفتن عواقب و نتایج حضور خودرو در بورس نباید وارد اقدام عملیاتی شد.

بهترین راهکار
وی با اعتراض به شیوه قیمت گذاری خودرو گفت: قیمت گذاری دستوری خودرو تقاضای کاذب در بازار ایجاد می کند،  بیش از ۷ میلیون متقاضی برای  قرعه کشی طرح پیش فروش خودرو ثبت نام کردند در حالی که نیاز واقعی خودرو در حدود یک میلیون است.

این کارشناس بازار خودرو  با بیان اینکه مهمترین راهکار برای سامان دهی نوسانات بازار خودرو آزاد سازی قیمت هاست. تصریح کرد: خودرو ساز باید با برآورد هزینه ها به اضافه سود معقول، قیمت نهایی محصول خود را به بازار اعلام کند. با این روش خودرو از کالای سرمایه ای تبدیل به کالایی مصرفی می شود و دلال ها و سودجوها از این بازار خارج می شوند.

موافقان چه می گویند؟
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در خصوص وضیعت بورسی خودروسازان و قیمت‌گذاری خودرو در بورس نظر موافقی دارد و بورسی شدن خودرو را مثبت ارزیابی می‌کند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: با بورسی شدن خودرو، قیمت  محصولات خودرویی شفاف خواهد شد. البته هم اکنون قیمت بسیاری از نهاده‌های تولیدی خودرو مانند فولاد، مس وغیره در بورس ارائه می‌شود و اینگونه کشف قیمت شده‌اند. همچنین برای قیمت خودرو در بورس پیشنهاد داده‌ایم که ۱۰ درصد از محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه شود تا به قیمت واقعی برسد.

بیگلو با بیان اینکه تقاضای واقعی دربورس مشخص خواهد شد،افزود: قرعه کشی یکی از راهکارها برای کاهش دست دلالان و کاهش قیمت خودرو بود، اما اینگونه حاشیه سود افزایش یافته و هم چنان متقاضیان واقعی مشخص نمی‌شوند. معتقدم باید راهی را برویم که قیمت خودرو تک نرخی شود چرا که هر کالای دو نرخی منشاء رانت و فساد در بازار است.البته بر اساس اظهارات  دبیر انجمن قطعه سازان ایران میزان تقاضای واقعی خودرو در کشور یک میلیون خودرو است .البته خودرو یک کالای سرمایه ای محسوب می شود،  همچنین عرضه خودرو در بورس راهکاری است که جای بررسی دارد.

سود دولت ،حذف دلالان
روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌ شده باشد، از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.

او گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذشده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروی آنها بالا بود به‌ تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.

بی تاثیری محل عرضه
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر تقاضای کاذب بازار خودرو حذف شده و تاثیر نرخ ارز بر بهای تمام شده تولید آن مشخص شود، بازار خودرو ساماندهی می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه در طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از ظرفیت های بورس کالا استفاده می شود گفت: قیمت‌گذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد.
 

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 369

کد خبر 417655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =