ابطال معاملات الگوریتمی شفاف‌سازی شود

از جمله اتفاقاتی که این هفته بازار سرمایه با آن رو به رو شد ابطال معاملات الگوریتمی بود که با این جریان شاخص بازار باز هم روند منفی داشت و افت ۲ و ۷ درصدی را رقم زد.

به گزارش صدای بورس، مهران فتحی، مدیرعامل شرکت مدیریت بازار سرمایه جویش در خصوص اتفاقات بازارسرمایه و ممنوع شدن معاملات الگوریتمی به صدای بورس گفت: تمام تصمیماتی که سازمان می‌گیرد اطلاعیه‌هایی که می‌دهد و قوانینی که صادر می کند همه برای این است که بتواند یک تعادلی را به بازار برگرداند و این جو استرسی را تمام کند.

فتحی افزود: داستان این تعادل هم از جاهای دیگری نشات می گیرد و از بستن کدهایی حقوقی و باطل کردن معاملاتشان شروع شد و حالا به ابطال رسیده است. همچنین دستورالعمل های مختلفی وجود دارد که به صورت میزی یا زیرمیزی انجام می شود که الان به معاملات الگوریتمی رسیدیم.

وی اظهار کرد: در خصوص معاملات الگوریتمی دستورالعمل سازمان را بد نیست، زیرا دست و پای الگوریتم را نبسته بلکه گفته بازارگردانی‌ها می‌تواند انجام بشود.

به گفته وی؛ این مساله بر می‌گردد به معاملات الگوریتم که در حال انجام است زیرا الگوریتم یک چاقوی دو لبه است. برای بازار ما بسیار خوب و عالی هست زیرا بسیاری از معاملاتی که در جهان انجام می‌شود براساس الگوریتم است.

مدیرعامل شرکت مدیریت بازار سرمایه جویش تاکید کرد: باید ببینیم زیر ساخت های ما چه مشکلی داشته است که معاملات الگوریتمی در بورس کنسل شده است. زیرا سازمان خودش با برگزاری مسابقات الگوریتمی و اهدای جایزه‌های نفیس، از آدم های بزرگ و دانشجویان دعوت می‌کند، حالا چه اتفاقی افتاده که می گوید معاملات الگوریتمی نباشد.

فتحی تصریح کرد: متاسفانه سازمان در این حوزه شفاف سازی انجام نمی‌دهد و دقیق نمی گوید که چرا معاملات الگوریتمی را استاپ می کنیم. در واقع کلیت معاملات الگوریتمی استاپ نشده بلکه تمامش استاپ شده ان‌هم به دلیل رنج هایی منفی هستش که این ماشین می کشند.

وی تاکید کرد: اگر کسی تخلف می کند صاف و مستقیم بگویم چه کسی تخلف می کند و به چه دلیلی اینکار را می کند و ما هم به چه دلیلی جلوی اینکار را گرفته ایم. بهتر است فقط جلوی متخلف ها گرفته شود نه کلیت بازار.

فتحی گفت: اگر الگوریتم بازار را منفی کرده، یعنی این که پشت آن یک شخص نشسته که توسط آن کار کند بنابراین باید تفکر منفی را که پشت این ماشین نشسته را شناسایی کنیم.

وی تصریح کرد: ایراد از این ماشین نیست بلکه ایراد این جوی است که در بازار، اعتماد از بین رفته و ما هر روز انگشت اتهام خودمان را به سمتی می گیریم و می بینیم ته آن چیزی نیست. بنابراین باید به مردم صبر را یاد بدهیم و این که به این بازار اعتماد داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مدیریت بازار سرمایه جویش عنوان کرد: بر اساس بررسی های که انجام داده ایم بازار دو روز مثبت و دو روز دیگر منفی است و این یعنی درجا زدن، و این در جا زدن تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟ اتفاقات را فقط یک بار می توانیم به یک موضوعی نسبت دهیم ولی باید در سازمان یک فکر اساسی کنیم تا بازار را از این وضعیت خارج کنیم.

فتحی افزود: شاپور محمدی در سخنان اخیر خود از دستکاری بازار حرف زد و این که دولت می خواسته به این سمت و سو کشیده شود برای همین آقای محمدی استعفاء داده است. بنابراین باید جلوی این کارهای عمدی را گرفت چرا که در بورس ناامنی ایجاد می کنند مردم به دعوت دولت وارد بورس شده اند و حالا بورس در چنین وضعیتی به سر می برد. باید تصمیمات صادقانه گرفت و با مردم شفاف صحبت کرد همچنین باید این را بدانیم که حقوقی ها لیدر روانی بازار هستند و لیدر عملیاتی نیستند.

وی گفت: باید شرایطی ایجاد شود که بازار در کنار نهادهای بزرگ کشور و ریاست جمهوری به مسیر درست خودش کشیده شود. منظور مثبت شدن نیست ما نیاز داریم بازار سرمایه مان در مسیر درست خودش قرار بگیرد. بعضی سهم ها کمتر از ارزش واقعی خودشان و برخی بیشتر از ارزش خودشان معامله می شوند که این بازار درستی نیست.

به گفته فتحی؛ مردم به خاطر شرایط بورس با ۵۰ درصد زیان از بازار خارج می شوند و به بازار ارز روی می آورند و مجددا به خاطر شرایط بازاراز آنجا هم با ۳۰ درصد زیان مجددا خارج می شوند که در این شرایط بسیاری از نقدینگی ها از بین می رود. در حالی که بازار ارز نقد شوندگی ندارد.

وی در خصوص این که با توجه به ارزش دلار چرا روی بورس هیچ تاثیری نداشت است پاسخ داد: جو استرسی که الان در بورس وجود دارد موجب شده که تاثیری روی بورس ما نداشته باشد و چون مردم سهم های بنیادی گیرشان نمی آمد هر چیزی را خریداری می کردند و هیچ نظارتی هم روی این مساله وجود نداشته است.

بهناز صفری

کد خبر 417559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =