مهمترین اخبار اقتصادی بورسی امروز در ۵ مهرماه

«مهمترین اخبار اقتصادی بورسی»، جدیدترین خط خبری امروز ۵ مهر ۹۹ را در کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جملات بیان می‌کند.

به گزارش صدای بورس،‌ امروز شاخص کل بورس رشد اندکی داشت،‌ در حالی که تصمیم مهم ممنوع شدن نوسان‌گیری از معاملات روزانه هم حسابی در فضای رسانه‌ای داغ شد. به غیر از این اخبار دیگری هم در فضای اقتصادی رقم خورد که اهم بعضیاز آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

۱- قیمت دلار و یورو
امروز در بازار هر دلار آمریکا ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری و با ۱۰۰ تومان اختلاف بیشتر به فروش رسید. یورو در بازار ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.

۲- انتشار اوراق بیمه در بورس تا پایان مهر ماه
غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی با اشاره به  مصوبه  افزایش سطح سرمایه بیمه در بازار سرمایه، گفت: ما برای آنکه شرکت های بیمه در بازار سرمایه فعال تر باشند و فقط پول هایی که برای صدور اوراق بیمه اخذ کرده اند در بانک ها سرمایه گذاری نکنند، آیین نامه ۹۷  سرمایه گذاری را در سال گذشته اصلاح و ابلاغ کردیم. او افزود: تقاضای افزایش سرمایه شرکت های بیمه ای هفته گذشته در شورای عالی بیمه مرکزی به تصویب رسید و امیدواریم که این اقدام سبب حضور فعال تر شرکت ها در بازار سرمایه شود.

۳- با یک قانون نوسان‌گیری در معاملات روزانه ممنوع شد!
بر اساس اطلاعیه مدیریت عملیات شرکت بورس اوراق بهادار تهران از امروز تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+۰ به t+۱ تغییر می‌کند. لذا انجام معامله روز مجاز نیست. بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان‌پذیر نیست.

۴- پنج نماد لیدر بورس امروز
در معاملات امروز بازار سهام روز جاری در مجموع حدود هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سهام خرید و فروش شد. پنج نماد «فملی»، «فولاد»، «وبملت»، «ومللح» و «شبندر» به ترتیب در رتبه اول تا پنجم لیست بیشترین ارزش معاملات سهام قرار گرفتند. امروز معامله‌گرها ۶۰۰ میلیارد تومان سهام ملی صنایع مس ایران خرید و فروش کردند، بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه فلزات اساسی تعلق داشت و ۱.۶ درصد از کل سهام توسعه و عمران امید معامله شد. در اولین روز هفته معادل ۶۰۰ میلیارد تومان سهام ملی صنایع مس ایران دست به دست شد، فولاد مبارکه اصفهان پس از معاملاتی به ارزش ۵۱۰ میلیارد تومان دوم شد و سهام بانک ملت نیز به جایگاه سوم معاملات رسید.

۵- نگاهی به معاملات در بورس کالا
برپایه گزارش بورس کالا، در این تالار ۴۰ هزار تن وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر و نفت کوره است)، ۷۵ هزار و ۳۳۲ تن قیر، ۷۸ هزار و ۷۶۶ تن مواد پلیمری، ۵۰ هزار و ۳۶۸ تن مواد شیمیایی، ۱۷ هزار تن لوب کات (جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور)، یک هزار و ۷۹۵ تن عایق رطوبتی، ۲ هزار و ۳۶۵ تن روغن پایه، ۱۵۰ تن آرگون و ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن گوگرد معامله شد. علاوه براین ۶ هزار و ۴۷۶ تن انواع کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران دادوستد شد.

۶- ارزش سهام عدالت و دارا یکم
امروز مورخه ۵ مهرماه ۱۳۹۹ شاخص کل با رشد ۴۰۷۶ واحدی معادل ۰.۲۵ درصدی به یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۵۹ واحد افزایش یافت.  با این افزایش شاخص کل، امروز ارزش سبد سهام عدالت نیز افزایش یافت. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سبد سهام عدالت حدود ۰.۴ درصد معادل ۶۸ هزار و ۱۷۷ تومان رشد کرد و به ۱۶ میلیون و ۶۶ هزار و ۲۴۷ تومان رسید. بر این  اساس ارزش ۶۰ درصد از سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۹ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۴۸ تومان رسید. همچنین قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افتی ۰.۸۶ درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۲۱ هزار و ۶۳۰ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با ۳.۰۳ درصد افت نسبت به روز معاملاتی قبل به ۲۱ هزار و ۱۵۶ تومان کاهش یافت.

منایع: گسترش نیوز، اقتصادآنلاین،‌ صدای بورس و...

کد خبر 417418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =