حمایت از بورس با صندوق توسعه ملی کارگشا نخواهد بود!

یک استاد دانشگاه تأکید کرد: حمایت از بورس توسط صندوق توسعه ملی کارگشا نخواهد بود.

به گزارش صدای بورس،‌ چند وقتی است که صحبت از تخصیص یک‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای بورس است. موضوعی که حرف‌وحدیث‌های فراوانی را تاامروز برجای گذاشته است.

آلبرت بغازیان استاد دانشگاه و اقتصاددان در مصاحبه خبرنگار صدای بورس درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گفت: هنوز جای سوال است که استفاده از منابع مالی برای تقویت بورس به چه معناست. آیا قرار است به این دلیل که صف خرید و فروش در بورس تشکیل شده است به صندوق توسعه ملی بگوییم – با استفاده از منابعش- صف‌ فروش را جمع کند.

وی ادامه داد: در همین رابطه بازهم سوالات دیگری قابل طرح کردن است،‌ اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای کدام‌ نمادهای بورسی قرار است استفاده شود. اگر قرار است منابع ریالی صندوق استفاده شود،‌ عدد آن چقدر است. هدف از استفاده این منابع چیست،‌ آیا قرار است به صورت موقت تامین کنیم تا هیجان فروش بخوابد.

بغازیان بعد از طرح این سوالات گفت: به جای این طرح‌ها باید عارضه‌یابی کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت نداشتن نقش‌آفرینی‌های حمایتی دولت در بورس همچون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تاکید کرد: حضور دولت باعث می‌َشود تا عده‌ای هنوز در صف فروش باشند.

این اقتصاددان مجدد بیان کرد: برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای بورس جای سوال است که ارز آن با چه نرخی قرار است به ریال تبدیل شود. اگر افزایش نرخ ارزی برای این تبدیل در نظرگرفته شود،‌ می‌تواند باعث حرف‌وحدیث‌ها فراوانی در بازار شود.

وی اظهار کرد: طرح استفاده از منابع صندوق توسعه ملی کارگشا نخواهد بود.

در بخش دیگری بغازیان با اشاره به ممنوع شدن معاملات الگوریتمی گفت: این ریزشی که در بازار صورت گرفته است غیرطبیعی است. در بازار عده‌ای هستند که سازوکارهای معاملات این چنین را می‌دانند و مسیر چند نماد را عوض می‌کنند. [اشاره به سودجویی‌ها در این نوع معاملات]

این اقتصاددان با انتقاد از جلوگیری نشدن در سودجویی‌ها در این بخش گفت: در چنین معاملاتی داریم،‌ که در آن ربات طراحی صف خریدوفروش را انجام می‌دهد هدف تخریب بازار سرمایه است. در این نوع معاملات صف صوری درست می‌کنند.

بغازیان افزود: دولت به جای دخالت در برداشتن صف فروش‌ها،‌ به سراغ این برود که کدام کارگزاری‌ها،‌ سهام‌داران حقوقی و حقیقی در بازار سوء استفاده می‌کنند.

محمد فیروزی

کد خبر 417416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =