رفاقت صندوق‌های خطر پذیر و محدوده‌های طلایی تا کجا؟ / بازار سرمایه طلا استخراج کند

ورود صندوق‌های خطر پذیر در فاز اکتشاف معادن طلا می‌تواند سرمایه لازم برای برای استخراج طلا را فراهم کند. 

به گزارش صدای بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از کم ریسک تا پرریسک تقسیم بندی می‌شوند و به ترتیب صندوق درآمد ثابت کم ریسک ترین و بعد از آن به ترتیب، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های سهامی و شاخص؛ صندوق‌های جسورانه یا خطر پذیر پذیر رتبه دوم تا چهارم ریسک پذیری را در بازار سرمایه  دارند.

سید سهراب حسینی، نائب رئیس کمیسیون صنعت معدن و تجارت انجمن جوانان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: در ایران بیش از ۲۴ معدن طلا وجود دارد که از معروف ترین آن می‌توان به معدن طلای زرشوران اشاره کرد. چین با ۴۴۰ تن طلا بزرگترین تولید کننده طلا و ایران با ۵ تن طلا رتبه ۴۳ معادن طلا ی جهان را دارد.

وی درارتباط با تفاوت اکتشاف در سنگ های معدنی همچون سنگ آهن و طلا گفت: سنگ آهن به شکل توده‌ای و قابل مشاهده و اغلب در سطح زمین است. اما طلا همراه با کانی های دیگر است و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. به طور متوسط موجودی معادن  طلا استخراج یک گرم طلا در یک تن است و معادنی صرفه اقتصادی دارند که ذخیره طلای آن‌ها بین یک یا دو گرم و بیشتر در تن باشد و معادنی که زیریک گرم در تن موجودی طلای آنها باشد بای پروداکت ( محصول جانبی) هستند و از دو گرم به بالا نیز بهترین و اقتصادی ترین معادن طلا محسوب می شوند.


بیشتر بخوانید
بورس خودرو؛ سهم خواهی از بازار خودرو است/ دوئل در بورس کالا به نفع کیست؟
تله‌ای به نام پالایشی یکم/ تخفیف خوراک؛ پاشنه آشیل سهام پالایشی‌ها
بورس مسکن راه چاره است؟/ بانک‌ها پیشتاز حضور در بورس مسکن
بورس خودرو از چاله به چاه افتادن است/ منتفع اصلی این طرح کیست؟


وی با بیان اینکه اکتشاف طلا علاوه بر هزینه سنگین زمان بر نیز است، گفت: با توجه به ورود و رشد تکنولوژی به معدن و صنایع معدنی توجه بیشتری به اکتشاف طلا شده است اما این اکتشاف نیازمند زیرساخت‌ها و حمایت‌های بسیاری است.

حسینی با بیان اینکه در ایران محدوده‌های طلایی بسیاری وجود دارد، بیان کرد: بزرگترین مشکل محدوده‌های طلا،  تا رسیدن به طلا، سرمایه اولیه است ت. یکی از بهترین راه‌های تامین سرمایه برای اکتشاف صندوق‌های جسورانه  است. این صندوق‌ها پول قرض نمی‌دهند بلکه در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. درواقع پر ریسک ترین نوع صندوق ها، صندوق‌های جسورانه هستند که خطر پذیر نیز خوانده می‌شوند، دلیل ریسک زیاد این صندوق‌ها این است که دارایی خود را به امید سود، در کسب و کارهای نوظهور سرمایه گذاری می‌کنند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این که صندوق های ریسک پذیر می‌توانند در معادن طلا ورود پیدا کنند، گفت: معادن طلایی که به بهره برداری رسیده اند نیازی به حمایت ندارند و خود سودده هستند. بورس می‌تواند در سرمایه‌گذاری بر معادن جدید ورود پیدا کند. صندوق‌های ریسک پذیر با حمایت از معادن جدید، می‌توانند هزینه اکتشافات اولیه برای اثبات معادن طلا را تامین کنند و علاوه بر اشتغال زایی، افزایش ذخایر طلای کشور، برای سهامداران این صندوق‌ها نیز سود به همراه بیاورند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 417404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =