افزایش ۸۷ درصدی سود خالص «غشاذر»

سود خالص شرکت شیرپاستوریزه پگاه آذربایجان غربی طی سال های ۹۴ تا ۹۸ روند صعودی داشته به طوری که سود خالص شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ مبلغ ۱۰۳,۳۱۴ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۷ درصدی داشته است.

به گزارش صدای بورس، شرکت شیرپاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در سال ۱۳۵۳ توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۷۹ به صنایع شیر ایران منتقل شد. کارخانه جدید این شرکت در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار با زیر بنای ۳۰ هزار متر مربع و با سرمایه ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۴ احداث شده که یکی از مجهزترین کارخانه های لبنی در سطح کشور محسوب می شود.
شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۳به عنوان سیصد وهشتادوهفتمین شرکت در گروه «ساخت محصولات غذایی وانواع آشامیدنی» سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و در حال حاضر سهام شرکت در تالار اصلی بورس اوراق بهادار تهران عرضه می شود.


 

 جدول زیر ذره بین :
- باتوجه به جدول فوق P/E سهم ۱۰۰.۵۸ می باشد که در مقایسه با P/E صنعت بالاتر است که از این نظر ریسک خرید این سهم افزایش پیدا می کند.
- سود خالص شرکت طی سال های ۹۴ تا ۹۸ روند صعودی داشته است.سود خالص شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ مبلغ ۱۰۳,۳۱۴ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۷ درصدی داشته است.
- میانگین ۵ ساله سود هر سهم پس از کسر مالیات مبلغ ۹۱ ریال می باشد. سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۸ مبلغ ۱۷۲ ریال می باشد که از میانگین ۵ ساله بیشتر است. سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد افزایش یافته است.
- سود نقدی شرکت در سال ۹۹ مبلغ ۱۴ ریال می باشد.
- بازدهی یک ماهه و سه ماهه سهم منفی است ولی بازده یک ساله سهم مثبت است که در مقایسه با سایر شرکت های بورسی رشد مطلوبی نداشته است.
✅مقدار EPS برآوردی برای سال ۹۹ مبلغ ۲۱۹ ریال می باشد که با EPS سال ۹۸  برابر می باشد.
✅برآورد P/E شرکت برای سال ۹۹ برابر ۱۰۶.۰۳ می باشد که ازP/E گروه بالاتر است.


نسبت های سودآوری:
حاشیه سود عملیاتی که بیانگر عملکرد عملیاتی شرکت است در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته کاهش ۱.۱۷ درصدی داشته است. نسبت حاشیه سود خالص شرکت طی سال های ۹۵ تا ۹۸ روند صعودی داسته است. نسبت حاشیه سود خالص شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته رشد ۰.۴۹ درصدی داشته است که به علت رشد سود خالص شرکت می باشد.

نسبت های اهرمی:
جمع بدهی ها به جمع دارایی های شرکت طی سال های ۹۵ تا ۹۷ روند نزولی داشته است. جمع بدهی ها به جمع دارایی های شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۳.۲۱ درصد افزایش یافته است که بیانگراین است که شرکت نسبت به سال ۹۷ میزان بیشتری از دارایی هایش از بدهی ها تامین می کند. نسبت سود انباشته به دارایی های شرکت طی سال های ۹۵ تا ۹۸ روند صعودی داشته است. نسبت سود انباشته به دارایی های شرکت طی سال های ۹۵ تا ۹۷ منفی بوده که نشان از زیان انباشته می باشد. نسبت سود انباشته به دارایی های شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.

تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت:
بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ برابر ۱۸.۵۱ درصد می باشد در حالی که در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۷ برابر ۱۴.۵۴ درصد می باشد. این بازده در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته افزایش ۳.۹۷ درصدی داشته است که علت آن رشد ۸.۰۳ درصدی نرخ اهرم مالی، رشد ۰.۴۹ درصدی حاشیه سود خالص و رشد ۱۸.۳۶ درصدی گردش دارایی های شرکت نسبت به سال ۹۷ می باشد.
ROE شرکت از صنعت بیشتر است که نشان می دهد بازدهی شرکت نسبت به میانگین همگروهی های خود بالاتر است

 اطلاعات مالی بر اساس صورت‌های مالی  ۱۲ ماهه منتهی به  ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ (حسابرسی شده)
سرمایه: ۶۰۰,۰۰۰ میلیون‌ ریال
تعداد برگه سهم: ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

ترکیب سهامداران:
شرکت صنایع شیرایران ۷۹.۸۴درصدی
شخص حقیقی ۱.۳۵ درصد

طرح های توسعه:
-پنیر کوزه
-شیر خشک
-سرشیر

تعداد کارکنان:
تعداد پرسنل تولیدی شرکت: ۱۱۸
تعداد پرسنل غیر تولیدی شرکت: ۷۷

 ترکیب درآمدی شرکت:
درآمدهای عملیاتی شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ مبلغ ۳,۰۵۵,۲۴۵ میلیون ریال و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی مبلغ ۲,۷۳۹,۹۶۶ میلیون ریال می باشد.
برآورد فروش در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ میزان ۵۳,۹۰۰ تن می باشد و کاهش ۱۶ درصد فروش پیش بینی شده است.

 نکات با اهمیت گزارش در مقایسه با دوره ۱۲ ماهه سال گذشته :
افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای عملیاتی
 افزایش ۱۰۲ درصدی سود عملیاتی
افزایش ۸۸ درصدی سود خالص
 افزایش ۷۳ درصدی دارایی‌ها
 افزایش ۱۳۷ درصدی حقوق مالکانه 
 افزایش حاشیه سود خالص از۲.۸۹ درصد به ۳.۳۸ درصد
 افزایش حاشیه سود ناخالص از ۹.۶۷ درصد به ۱۰.۳۲ درصد
 افزایش بازده دارایی از۵.۶۷درصد به۷.۸۵ درصد
 افزایش بازده حقوق صاحبان سهام ۱۴.۵۴ درصد به۱۸.۵۱ درصد

 نکته با اهمیت: تولید محصولات سالم و بهداشتی و متنوع حداکثر تا سطح فروش برآوردی یکساله در بودجه ۲-۲-فروش و صادرات محصولات لبنی تا سطح بر آوردی برای یک دوره یک ساله حسب بودجه سالانه ۳-۲-تامین سود مورد انتظار سهامداران ۴-۲-سرعت بخشیدن به موضوع معرفی محصولات جدید در بازار و توسعه واحد تحقیقات ۵-۲-بازنگری و بهینه سازی جریان اطلاعات ،برای ارتقاء سیستم قیمت تمام شده محصولات ،جهت پیشتازی در کاهش قیمت تمام شده و مدیریت هزینه ها ۶-۲-ارتقاء سطح دانش ،آگاهی و مهارتهای نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه های شرکت ۷-۲-مدیریت تقلیل ضایعات و استقرارسیستم کنترل های داخلی .

کد خبر 417320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =