استقبال از پالایش یکم در مقایسه با دارا یکم

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره استقبال پالایش یکم گفت: استقبال از صندوق پالایش یکم به دلایلی همچون ارزندگی نمادهای پالایشی مقبول بوده است به گونه‌ای که بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد.

به گزارش صدای بورس، راضیه صباغیان در خصوص صندوق‌های قابل معامله دولتی گفت: استقبال از صندوق پالایش یکم به دلایلی همچون ارزندگی نمادهای پالایشی مقبول بوده است؛ به گونه‌ای که بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد. این رقم اگرچه به طور دقیق در دست نیست اما بیش از ۲ برابر مبلغ پذیره‌نویسی دارا یکم بوده است.

وی با اشاره به استقبال عموم مردم در کنار محدودیت ۵ میلیون تومانی در پذیره‌نویسی افزود: مدیر این صندوق به مدت یک ماه جهت اخذ مجوز فعالیت فرصت دارد و پس از تجمیع پذیره‌نویسی‌های انجام شده، اطلاعات تجمیع شده سرمایه‌گذاران از سیستم بانکی و سیستم معاملات، را جهت ثبت اطلاعات دارندگان واحدها در اختیار شرکت سپرده‌گذاری قرار خواهد داد.

۱۰ هزار تومان ارزش هر واحد صندوق پالایش یکم

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: پس از مدت مذکور، نماد بازگشایی می‌شود و سهامداران امکان معامله واحدهای این صندوق را دارند. علاوه بر این سایر سهامداران حقیقی و حقوقی بدون هیچ محدودیت، امکان خرید واحدهای عرضه شده در سامانه بورس را خواهند داشت.

صباغیان یادآوری کرد: باتوجه به اینکه در زمان پذیره‌نویسی تنها اشخاص حقیقی با محدودیت ۵ میلیون تومانی می‌توانستند واحدهای این صندوق را خریداری کنند، در زمان بازگشایی این محدودیت رفع و امکان معامله برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی وجود خواهد داشت.

وی در خصوص ارزش واحدهای این صندوق توضیح داد: صندوق پالایش یکم با ارزش هر واحد ۱۰ هزار تومان پذیره‌نویسی شد که پس از بازگشایی بر اساس NAV هر یونیت و عرضه و تقاضای موجود در بازار با یک قیمت تعادلی معامله خواهد شد. بنابراین عرضه واحدهای جدیدی از این صندوق توسط مدیر صورت نمی‌گیرد بلکه واحدهای پذیره‌نویسی‌ شده قبلی، قابل معامله خواهند بود.

ذاتی بودن نوسان قیمتی در مبادلات اوراق بهادار

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازده کسب شده سرمایه‌گذاران دارا یکم گفت: پس از بازگشایی نماد دارا یکم شاهد یک بازده ۷۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران این صندوق بودیم. البته نوسانات قیمتی که این صندوق در ادامه با آن مواجه بود، جزو بدیهیات هر سهم و ورقه بهادار در بازار سرمایه است.

صباغیان افزود: باید توجه کرد که حضور بازار گردان این نوسانات را کاهش می‌دهد. در حال حاضر نیز صندوق دارا یکم با توجه به عرضه و تقاضا در بازار سرمایه مبادله می‌شود. صندوق پالایش یکم نیز همچون دارا یکم با یک تخفیف عرضه می‌شود که هیئت‌وزیران تخفیف ۲۰ درصدی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: احتمال اینکه درصد تخفیف پالایش یکم از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش یابد وجود دارد که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سب بازدهی بالاتر امیدوارتر کند. باید تأکید کرد که به‌هرحال این سهام از ارزندگی بالایی برخوردار است.

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: درصورتی‌که بازار سرمایه یک ثباتی را به دست آورد و این صندوق پس از بازگشایی جایگاه خود را پیدا کند، پتانسیل رشد خوبی دارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران آن نیز از این مزیت بهره‌مند خواهند شد. البته باتوجه به ارزندگی سهام موجود در پرتفوی صندوق و تخفیفی که احتمالاً ۳۰ درصدی باشد، بدون توجه به شرایط کوتاه‌مدت این صندوق ارزندگی بسیاری در بلندمدت دارد.

منبع: بورس امروز

کد خبر 417225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =