منابع صندوق توسعه ملی غیر قابل استفاده در بورس

یک استاد دانشگاه در تحلیلی با اشاره به پست‌های اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این اقدام را غیر مناسب عنوان کرد و باعث رشد نقدینگی و پایه پولی دانست.  

به گزارش صدای بورس،‌ کامران ندری استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بورس گفت: صندوق توسعه ملی منابع قابل دسترسی ندارد که بتوان از آن برای حمایت از تحولات بازار سرمایه استفاده کنیم.

وی افزود: در پست‌های اینستاگرامی همتی،‌ رئیس کل بانک مرکزی هم این موضوع مطرح است که استفاده دولت از منابع باعث رشد پایه پولی می‌َشود.

صندوق منابع قابل دسترسی ندارد
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: صندوق منابع قابل دسترسی ندارد اگر دولت به شیوه‌ای بخواهد عمل کند که کسری بودجه‌اش را بخواهد از صندوق توسعه ملی تأمین کند باعث افزایش پایه پولی می‌شود. این افزایش پایه پولی،‌ افزایش نقدینگی را هم در پی دارد.

این استاد دانشگاه با تأکید مجدد براینکه صندوق توسعه ملی منابع قابل دسترسی ندارد،‌ افزود: اگر منابع قابل دسترسی هم داشت باید ارز آن در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گرفت و به ازای آن ریال در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار بگیرد. اگر در چنین شرایطی بانک مرکزی خنثی سازی نکند منجر به افزایش نقدینگی می‌شود.

بازار سرمایه احتیاجی به منابع ندارد
ندری گفت:‌ استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای بازار سرمایه روش مناسبی نیست.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: به نظر نمی‌رسد بازار سرمایه در شرایط کنونی احتیاجی به حمایت داشته باشد. البته ممکن است در آینده وضعیت وخیم‌تر شود و دولت بخواهد با ابزارهایی حمایت کند. اما بازاری که از یک‌سال قبل رشد کرده است و 5 الی 6 برابر بزرگ‌تر شده است احتیاجی به حمایت ندارد.

ندری با اشاره به افزایش لجام‌گسیخته قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه در چند ماه اخیر و مشخص بودن ریزش بازار افزود: این ریزش در مقایسه با رشد بازار قابل اعتنا نیست. این شرایط مشابه وضعیتی است که به مردم بگویند وارد بازار مسکن شوند و طی یکسال بازدهی 500 الی 600 درصدی حالا چند ماه افراد کسب سود نکرده‌اند.

جای نگرانی برای تازه واردها
وی گفت: در شرایط کنونی بازار سرمایه، نگرانی برای کسانی است که طی یک الی دو ماه اخیر وارد بازار شده‌اند.  البته آنها هم در این مدت ضرر را پذیرفته‌اند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار صدای بورس مبنی براینکه با وجود در دسترس نبودن منابع صندوق توسعه ملی،‌ شاهد هستیم از سوی هیأت عامل این صندوق خبری اعلام شد که برای تخصیص 1 درصد منابع صندوق توسعه ملی اعلام آمادگی کرد،‌ ارزیابی‌تان چیست،‌ این طور پاسخ داد: مقامات صندوق توسعه ملی از سوی دولت منصوب می‌شوند بنابراین با پیشنهاداتی که در هیأت دولت مطرح می‌شود مخالفتی نمی‌کنند.

وی در نتیجه‌گیری صحبت‌های خودش گفت: مسأله اصلی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را می‌توان در پست‌های اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی دید که وی تأکید دارد منابع این صندوق در حال حاضر در دسترس نیست و این به مثابه استفاده از پایه پولی است.

محمد فیروزی

کد خبر 417011

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ابهامات استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه/ پایه پولی بالا می‌رود

    از زبان یک استاد دانشگاه مطرح شد:

    ابهامات استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه/ پایه پولی بالا می‌رود

    یک استاد دانشگاه استفاده از منابع صندوق ملی توسعه در صندوق تثبیت بازار سرمایه را دارای ابهام عنوان و چند سوال جدی در این خصوص مطرح کرد.

  • افزایش نرخ سود سپرده های بانکی

    افزایش نرخ سود سپرده های بانکی

    یک تحلیلگر اقتصادی ضمن بررسی دلایل رشد نقدینگی و پایه پولی، گفت: مردم با افزایش چمشگیر بازدهی بازار سرمایه و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به سال‌های گذشته، دیگر تمایلی به نگهداری ریال ندارند و آن را در بازارهای سرمایه، خودرو، مسکن و... به دارایی تبدیل می‌کنند؛ بنابراین در این شرایط بهتر است نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند تا ناجی نقدینگی باشد.

  • صندوق توسعه از بورس حمایت می کند

    صندوق توسعه از بورس حمایت می کند

    هفته گذشته خبر تصویب تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس بعد از مدت‌ها حرف و حدیث منتشر شد در حالی که بعد از اعلام آمادگی مقامات صندوق توسعه ملی باز اختلاف نظر در این مورد زیاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =