سیمان دست پر نخرید!/ سیمان هنوز گران نشده است

برخی سودجویان سیمان فله را با اقلامی همچون ماسه ترکیب می‌کنند و در بازار عرضه می‌کنند، این نوع معامله را به اصطلاح می‌گویند.

به گزارش  صدای بورس، سیمان یکی از مواد اولیه ساختمان سازی امروز با چالش‌های زیادی روبروست. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخواست جلسه ای با سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت برای حل مشکلات صنعت سیمان کشور را ارائه داده است. هر پاکت ۵۰ کیلیویی سیمان درِ کارخانه با قیمت مصوب ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری می‌شود. ۹ درصد ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود. اگر کارخانه مقیم باشد در نهایت سیمان با قیمت ۱۷ هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد. 

تعرفه قیمت سیمان تغییری نکرده است

یکی از مصالح فروشی‌های تهران قیمت یک پاکت ۵۰ کیلویی سیمان شاهرود را ۲۰ هزار تومان و سیمان تهران را ۱۷ هزار و ۸۰۰ تا ۱۹ هزار تومان عنوان کرد و به صدای بورس گفت: تعرفه قیمت سیمان نسبت به سال پیش تغییری نکرده است. 

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: در کارخانجات سیمان ایران یکی از با کیفیت‌ترین سیمان‌های جهان تولید می‌شود.  انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هر ماه کیفیت‌های تولیدات این کارخانجات را بررسی می‌کند. تولیدات بسته بندی شده شده که آرم شرکت‌های سیمانی را دارند هیچ گونه مشکل کیفیتی ندارند.

قیمت سیمان سرکوب می‌شود

وی در پاسخ به اعتراض پیمانکاران و مشتریان به وجود سیمان بی کیفیت در بازار گفت: سیمان به دو شکل پاکتی و فله‌ای از کارخانجات سیمان خارج می‌شود. برخی سودجویان سیمان فله را با اقلامی همچون ماسه ترکیب می‌کنند و در بازار عرضه می‌کنند، این نوع معامله را به اصطلاح می‌گویند سیمان  کیسه دست پر، این سیمان‌ها شاید قیمت پایین‌تری داشته باشند اما متقاضیان خرید سیمان باید درنظر داشته باشند که انجمن صنعت سیمان تنها کیفیت سیمان پاکتی استاندارد را تضمین می‌کند.  

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با قیمت سیمان در بازار مصالح گفت: علیرغم افزایش قیمت‌هایی که در بازارهای مختلف وجود دارد قیمت سیمان همچنان سرکوب می‌شود و فرمایشی تعیین می‌شود، هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان درب کارخانه بدون ۹ درصد ارزش افزوده به فروش می‌رسد.

سیمان را از کارخانجات مقیم بخرید

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت قیمت سیمان در بخش‌های مختلف کشور چیست، به مولفه کارخانه‌های مقیم اشاره کرد و گفت: قیمت سیمان در تمام کارخانه‌های  سیمان یکی است اما با توجه به اینکه هزینه‌های جابجایی بر روی قیمت تمام شده سیمان محاسبه می‌شود، خرید سیمان از کارخانه‌های غیر مقیم گران‌تر تمام می‌شود.

شیخیان افزود: هر تن سیمان ۲۰ کیسه است. کرایه حمل و سود عامل را باید در نظر بگیریم. انجمن هیچ دخالتی در قیمت‌های بعد از کارخانه ندارد. قیمت حمل توسط پایانه وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود. خوشبختان میزان تولید سیمان نسبت به ۵ ماهه مشابه سال پیش ۱۸ درصد افزایش داشته است.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 416983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =