تحلیل هفتگی صنایع بورسی پس از 5 هفته نزولی بودن

بورس تهران پس از ۵ هفته پیاپی نزولی، سرانجام معاملات هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه را با رشد ۹.۵ درصدی به پایان رساند که بیشترین درصد رشد این نماگر در ۱۰ هفته اخیر نیز به شمار می‌رود.

به گزارش صدای بورس، بورس تهران چند هفته ای را نزولی سیر کرد تا اینکه بالاخره هفته گذشته شرایط تغییر کرد.

این مهم در حالی رقم خورد که شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد به رشد ۰.۷۵ درصدی بسنده کرد. در این میان نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی در هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه حکایت از رشد ۱۷ گروه در مقابل کاهش میانگین قیمت‌ها در ۲۱ صنعت بورسی دارد.

بزرگان کالایی‌ها اما همانطورکه انتظار می‌رود صدرنشین جدول بازده هفتگی هستند. در این خصوص گروه کانه‌های فلزی با رشد ۲۰.۴ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شد. پس از آن پتروشیمی‌ها شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی شاخص صنعت خود بودند. فلزات اساسی نیز در هفته گذشته با افزایش ۱۸.۳ درصدی میانگین سهام روبرو شدند.

در میان گروه‌های بزرگ از منظر ارزش بازار، گروه چندرشته‌ای صنعتی در هفته گذشته با افزایش ۶.۶ درصدی شاخص صنعت خود همراه شد. کمترین میزان بازده هفتگی در میان کامودیتی‌محورها از آن گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۰.۵ درصدی شد.

در این گروه همچنان نماد پالایشگاه‌ها متوقف است. در این گروه همچنین واگذاری باقیمانده سهام دولتی در قالب صندوق پالایش یکم در نماد «پالایش» که قرار بود در آخرین روز معاملاتی هفته کذشته پایان یابد، تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه تمدید شد.

گروه خودرو و ساخت قطعات را شاید بتوان یکی از پرخبرترین گروه‌های بورس تهران در هفته گذشته نامید. جایی که لیدرهای خودرویی یعنی نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو و سایپا پس از وقفه یک هفته‌ای بار دیگر به گردونه معاملات سهام بازگشتند. «خگستر» از دیگر بازگشایی‌های هفته گذشته گروه خودرو بود. در این میان «خودرو» که مقرر شده بود بدون محدودیت دامنه نوسان بازگردد، در محدوده منفی بازگشایی شد در نهایت با صف خرید معاملات روز سه‌شنبه را به پایان رساند. «خساپا» اما با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و در همان ابتدا با صف خرید میلیونی همراه شد. شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات اما معاملات هفته گذشته را با افت ۲.۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به پایان رساند و از منظر حجم دادوستدها رتبه دوم را در اختیار گرفت. در این گروه حواشی نیز در خصوص  بازگشایی «خودرو» مطرح شد که نار بازار عنوان کرد ۸۹ درصد از کل حجم معاملات این شرکت توسط اشخاص حقوقی عرضه و ۸۹.۷ درصد توسط ۱۲۸۳۳ شخص حقوقی خریداری و به صورت گسترده توزیع شد. از این رو با توجه به اینکه بیش از یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون سهم در فرآیند حراج معامله شده، هیچگونه کد به کدی صورت نگرفته است.

هفته گذشته گروه استخراج نفت و گاز در قعر جدول بازدهی قرار گرفت و شاهد کاهش ۲۴ درصدی قیمت تک سهم خود یعنی «حفاری» بود. نماد معاملاتی شرکت حفاری شمال روز شنبه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت به گردونه معاملات سهام بازگشت و افت بیش از ۱۹ درصدی را ثبت کرد. «حفاری» در مجمع سالانه خود ۹ تومان سود (معادل ۱۰ درصد) میان سهامداران خود تقسیم کرد.

گروه حمل و نقل دیگر صنعت منفی بورس تهران در هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه بود که با افت ۱۱ درصدی مواجه شد.

منبع:(سنا)

کد خبر 416850

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =