۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
اوراق اختیار فروش، کاهنده ریسک

یک کارشناس بازار سرمایه اوراق اختیار فروش کاهنده ریسک را ابزاری برای کاهش ریسک عنوان کرد و انتشار آن را به عنوان یک ابزار مالی لازم دانست.

به گزارش صدای بورس،‌ چند روز پیش بود که از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار اخباری درباره اوراق اختیار فروش تبعی منتشر شد. بر این اساس این اوراق که بعد از تدوین آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران قرار شد با جدیت بیشتری بعد ۵ سال منتشر شوند که در واقع نوعی مکانیسم حمایتی در بازار محسوب می‌شوند.

وحید واشقانی فراهانی کارشناس حقوقی بازار سرمایه انتشار این اوراق را قدمی مثبت در بازار سرمایه در همین رابطه عنوان کرد: این آئین نامه و موضوع اوراق تبعی که در آن طرح شده در نهایت باعث جلب اعتماد و اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران حقیقی به این بازار خواهد شد.

وی تأکید کرده بود که انتشار این اوراق و سایر مکانیسم‌های پیش‌بینی شده آئین‌نامه فوق موضوع تازه‌ای نیست اما براساس آئین‌نامه جدید قرار است به اجرای این روش‌ها نظم و ترتیب داده شود.

ابزاری برای جلوگیری از ریسک

علی حیدری از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگویی با خبرنگار صدای بورس درباره اینکه انتشار اوراق اختیار فروش تبعی آیا می‌تواند تضمین‌کننده شرایط بازار بورس در جلوگیری از ریزش‌ها باشد،‌ گفت: این اوراق برای مشتری تضمین‌ کننده نیست اما مانع از ریسک‌های بیشتر در بازار می‌شود.

وی افزود: براساس قوانین این اوراق لازم است فرد دارای اوراق سهامدار آن مجموعه هم باشد. در چنین صورتی اگر در زمان سررسید اوراق نرخ سود پایین‌تر از نرخ سود بانکی باشد با دارنده آن به اندازه سود مصوب حساب می‌کنند و اگر سود بالاتر باشد فرد می‌تواند با همان نرخ سود بالاتر اوراق را به فروش برساند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: افزوده شدن روش‌ها و مشتقات مالی یک اقدام لازم برای بورس است.

عملکرد خوب بانک مرکزی

حیدری در بخش دیگری اظهارکرد: اقدامات بانک‌ مرکزی برای افزودن روش‌های مالی علمی و قابل تقدیر بوده و در ادامه هم لازم است مسئولان نهادهای مالی این سیاست‌های مالی را دنبال کنند. روش‌هایی مثل انتشار اوراق اختیار فروش تبعی،‌ پایان‌دادن به نرخ‌گذاری دستوری برای کالاهایی همچون خودرو،‌ فولاد و لاستیک از سیاست‌های لازم است.

وی برداشته شدن محدودیت سقف برگرداندن ارز به سامانه نیما را از جمله حرکت‌های خوب بانک مرکزی عنوان کرد و تأکید کرد: برای ایجاد شفافیت در بازار سرمایه نیازمند مطبوعات آزاد هستیم.

حیدری با بیان اینکه سال گذشته بانک مرکزی می‌توانست موضوع تک نرخی کردن ارز را دنبال کند و به نظرم این توانایی را داشت،‌ تصریح کرد: بانک مرکزی در حال انجام دادن حرکت‌های علمی است. انتظار می‌رود نهادهای مالی با این سیاست‌ها همسویی نشان دهند. مانند کشورهای عضو گروه G۲۰ که این چنین عمل می‌کنند و تغییرات را از خودشان شروع کرده‌اند.

لازم است برای استقلال بانک مرکزی کار شود

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی امکان مذاکره به سازمان تجارت جهانی را دارد،‌ همسویی نشان دادن نهاده‌های مالی با بانک مرکزی را از این جهت ضروری دانست و گفت: مجلس به جای برگزاری دورهمی با مسئولان کشور کمک کند تا استقلال بانک مرکزی بالا برود.

در پایان این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: تیم عبدالناصر همتی،‌ رئیس کل بانک مرکزی درست و علمی حرکت می‌کند و این موضوع از سال ۱۳۵۰ به بعد اتفاق نیفتاده است که البته قابل اثبات هم هست. این تیم به اقتصاد کلان و آشفته درحال نظم دادن است برای همین یکسری مقاومت برای کار آنها دیده می‌شود.

محمد فیروزی

کد خبر 416754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =