عصبانیت آمریکا از حکم سازمان جهانی تجارت

سازمان جهانی تجارت اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با وضع تعرفه‌های چند میلیارد دلاری در جریان جنگ تجاری دولت ترامپ با چین، قوانین تجارت جهانی را نقض کرده است. این رای موجب خشم واشنگتن شده است.

به گزارش صدای بورس، دولت ترامپ می‌گوید تعرفه‌هایی که دو سال قبل بر واردات بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع شدند، کاملا درست و منصفانه بوده‌اند برای اینکه چین مشغول سرقت مالکیت معنوی بوده و شرکت‌های آمریکایی را واداشته تا در قبال دسترسی به بازارهای چین، فناوری خود را به این کشور منتقل کنند.

در مقابل این ادعا، کمیته بررسی سازمان جهانی تجارت (متشکل از سه عضو) اعلام کردند که تعرفه‌ها و عوارض واردات آمریکا ناقض قوانین تجارت بوده چون تنها برای واردات از چین وضع شده‌اند و نرخ آنها بالاتر از حد معمول بوده است. واشنگتن هم در این باره توضیح کافی ارائه نکرده است.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا در WTO در این باره گفت: این گزارش، گفته‌های دولت ترامپ در ۴ سال گذشته را تایید می‌کند. ما گفته‌ایم که WTO نمی‌تواند اقدامات زیانبار چین در زمینه سرقت مالکیت معنوی را متوقف کند.

در مقابل، وزیر تجارت چین گفت که پکن از سیستم تجارت چندجانبه جهانی حمایت می‌کند و به قوانین و مقررات WTO احترام می‌گذارد و امیدوار است که واشنگتن هم رفتار مشابهی را در پیش بگیرد.

منبع: رویترز

کد خبر 416740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =