۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
دیجی‌کالا چرا عرضه اولیه نشد؟

قرار بود دیجی‌کالا در هفته نخست مرداد وارد بازار سرمایه شود، اما هنوز در انتظار پاسخ سازمان فرابورس است؛ به اعتقاد دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، دیگر اشتیاق اولیه برای ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه میان مسئولان وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس در میان تردیدهایی که برخی کارشناسان برای ورود استارتاپ‌ها به بورس دارند، مقامات دولتی از ابتدای امسال بر این امر تاکید داشته‌اند. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نخستین ماه تابستان، از عرضه سهام دی‌جی‌کالا در هفته نخست مرداد خبر داد.

دیجی‌کالا: آماده ورود به بورس هستیم

دیجی‌کالا که خود را بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران می‌داند به گفته بنیان‌گذارانش سه سال است که برای ورود به بورس برنامه‌ریزی می‌کند. برادران محمدی در نشست خبری خود در تیر ماه اعلام کردند که می‌خواهند بر اساس قوانین فرابورس، با یک درصد حداقلی وارد بازار سرمایه شوند (پیوست).

آنها اخیرا در گفت‌وگو با ماهنامه عصر تراکنش نیز، دیجی‌کالا را کسب‌وکاری سودآور معرفی کردند که قیمت سهام آن حباب نخواهد داشت. به گفته مدیران این فروشگاه اینترنتی، ارزش‌گذاری آن بر اساس تایید سازمان و به‌صورت شفاف انجام می‌شود. آنها همچنین به رشد ۱۰ درصدی کسب و کار خود در سه یا چهار سال اخیر و چشم‌انداز مثبت آن اشاره کردند.

برادران محمدی مدعی شده‌اند که ارزش ریالی دیجی‌کالا امسال نسبت به سال گذشته، به ویژه به دلیل عملکرد این مجموعه در دوران کرونا، رشد ۱۴۰ یا ۱۵۰ درصدی داشته اما در ارزش‌گذاری‌ها فقط ۲۰ یا ۳۰ درصد بالاتر از پارسال ارزیابی شده است. آنها همچنین این موضوع را که این استارتاپ قصد دارد با تکیه بر دارایی‌های نامشهود خود به بازار سرمایه بیاید رد کرده‌اند و گفته‌اند که‌ در میان دارایی‌های ثبت شده دیجی‌کالا، حجم موارد نامشهود اندک است.

دلیل تاخیر؛ نامشخص

چندی پیش امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس نیز آماده‌ترین شرکت‌های‌ استارتاپی برای ورود به بازار سرمایه را دیجی‌کالا و کافه‌بازار دانسته بود؛ اما هنوز عرضه اولیه‌ای در این حوزه رخ نداده است (پیوست).

امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در مورد تاخیر رخ داده به تجارت‌نیوز گفت که این مجموعه، مدارک لازم را ارائه کرده و منتظر اعلام نظر هیات پذیرش است اما نظری در مورد دلیل این تاخیر ندارد.

طالبی: مقامات دیگر تمایل گذشته را ندارند

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در مورد دلیل تاخیر در عرضه اولیه دیجی‌کالا به گفت: به نظر می‌رسد مشکلاتی در روند این موضوع ایجاد شده باشد؛ در واقع تمایلی که در ماه‌های گذشته در لایه‌های بالای تصمیم‌گیر برای ورود استارتاپ‌ها به بورس وجود داشت، کمرنگ‌تر شده است.

وی افزود: متاسفانه بورس ایران، نهادی دستوری است و مانند بسیاری کشورهای دیگر بازار آزاد در کشور وجود ندارد. ممکن است هر مقام مسئولی، به یکباره تصمیمی‌ را بگیرد و دستوری را صادر کند که شرایط را به طور ناگهانی تغییر دهد.

با ورود دستوری استارتاپ‌ها به بورس مخالفم

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرد: البته من با ورود دستوری و همراه با فشار استارتاپ‌ها به بورس مخالف بودم، تعدادی از کسب‌وکارهایی که نام آنها اعلام شده است، آمادگی لازم را برای حضور در بازار سرمایه ندارند و باید به آنها فرصت داده شود که رشد کنند و روی پای خود بایستند.

طالبی افزود: در این صورت هر کسب و کاری می‌تواند بدون نیاز به هیچ فشار و دستوری، به شخصه تقاضای ورود به بورس را داشته باشد و با رعایت قوانین و مقررات موجود وارد بازار شود.

نه تابلوی مستقل، نه توقف با تصمیمات پشت پرده

وی بیان کرد: اکنون قرار است برای استارتاپ‌ها تابلوی جدیدی ایجاد و در مورد برخی از مقررات نیز سهل‌گیری انجام شود، این مدل صحیح نیست و من با آن موافق نبودم.

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرد: با وجود ایرادات موجود، این حالت هم که یک روز تصمیم‌ می‌گیرند فعالان استارتاپی را دعوت کنند، با آنها عکس بگیرند و خبر بدهند که قرار است برخی تیم‌ها وارد بورس شوند، اما روز بعد در پشت پرده تصمیم بگیرند که موضوع مسکوت بماند، قابل قبول نیست.

دیجی‌کالا آماده است؟

طالبی در مورد میزان آمادگی دیجی‌کالا برای ورود به بورس، با اشاره به اینکه صورت‌های مالی این شرکت را بررسی نکرده است و از آن اطلاع ندارد، گفت: اما اگر دیجی‌کالا برای ورود به بازار سرمایه آماده بود، نیازی به ایجاد تابلوی مستقل و تسهیل‌گری برای ورود آن نبود و به حمایت هیچ مقام دولتی هم نیازی نداشت.

وی گفت: دیجی‌کالا در صورت آمادگی کامل برای ورود به بازار سرمایه می‌تواند مانند برخی دیگر از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات، با رعایت الزامات سازمان بورس، سهام خود را عرضه کند.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 416705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =