مهمترین اخبار اقتصادی بورسی امروز (۹۹/۶/۲۲)

«مهمترین اخبار اقتصادی بورسی»، جدیدترین خط خبری امروز ۲۲شهریور ۹۹ را در کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جملات بیان می‌کند.

به گزارش صدای بورس، امروز ۲۲شهریور ۹۹  شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۲۷هزار و ۴۸۳واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۸۳هزار و ۷۶۴واحد قرار گرفت؛ برجسته‌ترین اخبار امروز سبزپوشی بورس، تردید در خرید دارا دوم، تحلیل‌های متفاوت از آینده بازار سرمایه بود.  از جمله خبرهای با اهمیت‌ حوزه بین‌الملل نیز میل به خرید خودرو دسته دوم در جنوب شرق آسیا و ادامه دار بودن رقابت ترامپ و بایدن بود. مهمترین اخبار بورسی و اقتصادی امروز را در زیر می‌خوانیم:

۱- قیمت دلار و یورو ( ۹۹/۶/۲۲)

۲ایران مال به بورس می‌آید
ایران مال در راه بورس با انتشار گزارش جدید شرکت «توسعه بین‌الملل ایران مال» با نماد «وآیند۳» احتمال عرضه اولیه «ایران مال» جدی‌تر شد. با انتشار گزارش جدید شرکت «توسعه بین‌الملل ایران مال» با نماد «وآیند۳» احتمال عرضه اولیه «ایران مال» جدی‌تر شد.

۳- ارزش دارایکم چقدر شد؟
قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افزایشی ۹.۵۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲۱ هزار و ۳۵۹ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با ۱۰ درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل به ۲۱ هزار و۴۴۰ تومان افزایش یافت.

 در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از ۶میلیارد و ۷۸۸میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۸هزار و ۸۳۷میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و ۱۲۴هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۲۷هزار و ۴۸۳واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۸۳هزار و ۷۶۴واحد قرار گرفت.

۴- بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام
بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حفاری شمال با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

۵- سهام‌هایی که بیشترین تاثیر مثبت را بر فرابورس داشتند
در بازارهای فرابورس ایران  با معامله یک میلیارد و ۷۳۴میلیون ورقه به‌ارزش ۳هزار و ۳۵۹میلیارد تومان در ۴۸۷هزار و ۲۳۱نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۷۹واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۶هزار و ۷۶۹واحد قرار گرفت.
در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و سنگ‌آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های صنایع ماشین‌های اداری ایران، بیمه سامان و جنرال مکانیک بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

۶-  خودروهای داخلی ۵ تا ۱۲ میلیون ارزان شدند
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو  با اشاره به اینکه با آغاز مرحله جدید فروش فوری خودروها توسط شرکت‌های خودروساز روند افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: از سه شنبه هفته گذشته تا امروز قیمت انواع خودروهای داخلی ۵ تا ۱۲ میلیون کاهش پیدا کرده است.

۷- سهامداران در ابهام؛ بانک‌ها منتفع از مصوبه
مصوبه جدید شورای عالی بورس از نگاه کارشناسان برای بانک‌ها منفعت زیادی ایجاد می کند و دست آن‌ها را در بازار سرمایه باز می‌گذارد در حالی‌که سهامداران به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این بازار شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند.

۸-  دارا دوم بخریم یا نه
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: صندو ق دارا دوم همچون هندوانه سر بسته است. پتروشیمی‌ها از جمله سهام‌های کم ریسک بازار سرمایه است و سرمایه‌گذاری در آن می‌توانست با روند بهتری پیش گرفته شود. شفافیت از اهمیت بسیاری در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار است. وزارت نفت باید در یک برنامه‌ریزی دقیق با ارائه شفافی از عملکردها و برنامه‌های اجرا شده، ذهن سهامداران را نسبت به تصمیم خرید دارا دوم را هدایت کند. اگر حمایت‌های دولت از شرکت‌های پالایشی ادامه یابد، خرید دارا دوم برای سهامداران توصیه می‌شود.بسته بودن پالایشی‌های امروز ابهام زاست و باعث سردرگمی سهامداران می‌شود. 

۹- ارزش سهام عدالت من (۲۲ شهریورماه)
در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت با کاهش ۱/۱ درصدی به ۱۵ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان و ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش از سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۹ میلیون و ۸۷ هزار تومان رسیده است.

۱۰- عرضه اولیه‌های این هفته چیست؟
محتمل‌ترین گزینه عرضه اولیه هفته آینده، عرضه اولیه نماد غکورش است که چهار هفته قبل لغو شده بود و علاوه بر این، عرضه اولیه اوپال پارسیان سنگان، توسعه عمران‌امید که در بخش املاک و مستغلات در فرابورس درج نماد شده، شرکت تامین‌سرمایه تمدن و همچنین شرکت صنایع غذایی کورش است.

11- تاثیر کرونا بر بازار خودرو جهان
کل فروش خودروهای سواری در سراسر جهان حدود هفت درصد در ماه جولای نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که اصلی ترین دلیل آن تأثیرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کروناست. افزایش نرخ بیکاری در جهان باعث کاهش قابل توجه هزینه کرد مصرف کنندگان شده است. نظرسنجی ها نشان می دهد ۵۴ درصد از مردم در بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا خودروهای دست دوم را به خودروهای نو ترجیح می‌دهند.  فروش خودروهای دست دوم در آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا پایین آمده ولی کاهش فروش خودروهای جدید بسیار بیشتر بوده است.

منبع: صدای بورس، اطلاعات بورس، تسنیم، صرافی بانک ملی، صراط‌نیوز،اویل پرایس، اقتصاد آنلاین

کد خبر 416427

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =