۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

عرضه مسکن از طریق بورس؟

روزبه ظهیری، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن
عرضه مسکن از طریق بورس؟

امروز دو چالش بزرگ در حوزه مسکن وجود دارد که متاسفانه دلیل بروز این چالش‌ها به خارج از این حوزه و در واقع به بخش اقتصاد کلان باز می‌گردد.

امروز دو چالش بزرگ در حوزه مسکن وجود دارد که متاسفانه دلیل بروز این چالش‌ها به خارج از این حوزه و در واقع به بخش اقتصاد کلان باز می‌گردد. متاسفانه در کشور به علت افزایش قابل توجه نقدینگی که عدد تقریبی آن حدود 3000 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و به دلیل نگرانی مردم از کاهش ارزش این نقدینگی با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاضر و به علاوه نبود مسیرهای صحیح برای سرمایه‌گذاری، باعث شده این حجم عظیم نقدینگی بتواند سر از هر بازار یا کالایی در بیاورد و خروج ار تعادل عرضه و تقاضا و متعاقب آن افزایش قیمت را به دنبال داشته که نمونه این امر را در یکی دو سال اخیر در بازارهای مختلف به عینه شاهد بوده‌ایم.

این نقدینگی با ورود به بازار ارز، سکه، خودرو و غیره، افزایش جهشی قیمت‌ها را باعث می‌شود؛ به‌طور مشابه، این نقدینگی وارد بازار مسکن نیز می‌شود که به‌دلیل نبود کانال‌های مناسب برای سوق دادن این نقدینگی به سمت مسیر صحیح سرمایه‌گذاری و تولید، در نهایت باعث ایجاد سفته‌بازی خواهد شد.

چالش دوم که متاثر از چالش اول می‌باشد، عبارتست از این‌که قدرت خرید تقاضای مصرفی به علت افزایش قیمتی که در مسکن شاهد آن هستیم به شدت کاهش پیدا کرده است.

در این بین و با توجه به شرایط امروز کشور و استقبال مردم و سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه، دولت نیز با توجه به سیاست‌های افزایش شفافیت و البته کنترل بازار و اصلاح قیمت‌ها، از ورود مسکن به بازار سرمایه حمایت کرده است و برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی بورس مسکن و همچنین فروش و واگذاری املاک در بورس از آن جمله است.

در این مسیر و در تازه‌ترین اقدام، وزیر راه و شهرسازی در جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گزارشی از پیشرفت کار عرضه املاک در بورس و همچنین راه‌های تامین مالی پروژه‌های انبوه تولید مسکن از طریق بازار سرمایه ارایه داد که بعد از ارایه این گزارش، رییس‌جمهوری محترم ضمن تاکید بر حمایت و تقویت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به عنوان پیشران رونق تولید و اشتغال کشور، بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف مشارکت مردم در تامین مالی پروژه‌های تولید مسکن از طریق بورس را مورد حمایت و تاکید قرار داد. از این رو، می‌توان انتظار داشت که ورود مسکن به بازار سرمایه به‌طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه و مسکن خواهد داشت.

در این میان، یکی از روش‌هایی که تحت عنوان ورود مسکن به بورس قلمداد می‌شود، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن و یا خرید متری مسکن در بورس کالا است که مزیتی عمده و قابل توجه در مرتفع نمودن چالش‌های موجود در حوزه مسکن را دارد؛ چراکه احتمال ورود سرمایه در شرایط فعلی از بازار سرمایه به سمت مسکن وجود دارد که این امر تحت تاثیر افرادی است که به دنبال تقاضای سرمایه‌ای و سوداگری هستند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد باعث افزایش مجدد قیمت بازار مسکن خواهد شد و در نهایت موجب فشار بیشتر به خریدار می‌شود.

با این حساب، توجه به این موضوع که بتوانیم در بازار بورس پروژه‌های مسکونی داشته باشیم که مانع خارج شدن سرمایه از بازار شود و این سرمایه به سمت تولید و عرضه مسکن سوق داده شود، می‌تواند یک اقدام بسیار مثبت و یکی از راه‌کارهای کانالیزه کردن سرمایه برای ایجاد تولید و رونق باشد.

کد خبر 416413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =