کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بورس گزارش می‌دهد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: گزارش نظارتی کمیسیون درباره بورس در حال جمع بندی است و برای فعالان این عرصه ارسال کرده ایم تا با دریافت نظرهایشان، گزارش به صحن ارسال و خوانده شود.

به گزارش صدای بورس، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تشریح محتوا و نتایج نشست دو کمیته تخصصی مالیات و بورس کمیسیون خود گفت کمیته مالیات، طرح مالیات بر عایدی سرمایه را بررسی کرد که البته با توجه به ابعاد مختلف طرح مذکور، درباره بخش‌های مختصری بحث و تبادل نظر صورت گرفت و ادامه بررسی‌ها به جلسات بعدی موکول شد.

او درباره فعالیت کمیته بورس توضیح داد: در این نشست نمایندگان کمیته به همراه جمعی از فعالان بورس به بررسی وضعیت بازار و پیشنهادها. پرداختند. بر اساس جمع بندی انجام شده، نمایندگان تأکید کردند که به بورس باید جدا از نگاه‌های سیاسی و غیر علمی نگاه کرد و کمیسیون در همین رابطه تلاش می‌کند.

طغیانی یادآور شد: برخی اظهار نظرها از سوی افراد مختلف، دقیق نیست و برای بورس آسیب زاست. نمونه‌های این مسئله را در هفته‌های گذشته شاهد بودیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی ادامه داد: کمیته بورس در جمع بندی خود تأیید کرده که تهدید و فرصت در بورس توأمان است. یعنی فضای بازار سرمایه برای اقتصاد کشور در وضعیت کنونی، یک فرصت برای استفاده از دارایی‌های دولت، شرکت‌ها و مردم در بورس است تا منابع آزاد شده سرمایه گذاری جدید رخ دهد. اضافه بر این، بازار بورس می‌تواند تهدیدی برای ناآشنایان باشد.

او با بیان اینکه جلسات کمیته بورس با فعالان بازار سرمایه و تشکل‌های حقوقی تداوم دارد، یادآوری کرد: بازار سرمایه دارای ریسک و نوسان ذاتی است که متأسفانه بعضاً موارد غیر طبیعی در آن شنیده می‌شود. در پی این موارد، تذکرهای مختلفی از سوی مجلس به مدیران داده شده که ادامه خواهد داشت.

طغیانی گفت: در نشست نمایندگان کمیته مذکور، مقرر شد قانون بازار سرمایه مصوب سال ۸۴ و اصلاح شده ۱۳۸۸ مجدد پیگیری شود.

او اضافه کرد: نگاه کمیسیون، حمایت از بازار سرمایه به وسیله پیگیری مباحث قانوگذاری و ابزارهای نظارتی اش است. پیشتر و در حال حاضر هم از ابزارهای نظارتی استفاده کرده ایم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی خبر داد: گزارش نظارتی کمیسیون درباره بورس در حال جمع بندی است و برای فعالان این عرصه ارسال کرده ایم تا با دریافت نظرهایشان، گزارش به صحن ارسال و خوانده شود.

او افزود: در گزارش‌های نظارتی می‌توانیم پیشنهادهای تقنینی هم ارائه کنیم. مجموعه‌ای از داده‌ها در بازار داریم که با تحلیلشان می‌توان نوع راهبری عملکرد بازار را رصد کرد. در این باره جمع بندی و اقدام لازم انجام شد که جمع بندی‌های مذکور را به مسئولان بازار سرمایه منتقل می‌کنیم تا از داده‌های موجود در مورد عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی بهره ببرند. به این وسیله اگر عملکردها به تضییع حقوق سهام داران خرد منجر شد، به مجلس گزارش داده شود و نمایندگان به احقاق حقوق برآیند.

طغیانی اظهار کرد: با وجود اینکه بارها گفته شد افراد تمام سرمایه خود را در این بازار سرمایه قرار ندهند، اما موضوع حمایت از سهام داران خرد در کمیته مطرح شد.

او گفت: تأسیس کانون سهام داران حقیقی از مباحث دیگر نمایندگان کمیته بود؛ چراکه اشخاص حقیقی هم می‌توانند مطالبه داشته باشند و ما هم به عنوان نماینده باید حمایت کنیم. در نتیجه این کانون نیاز به احیا دارد تا دغدغه‌ها مطرح شود.

طغیانی را بیان اینکه جمع بندی‌هایی درباره تقویت نهادهای منجر به تثبیت بازار صورت گرفت، یادآور شد که تمام مسائل مطرح شده در کمیته‌های تخصصی باید به کمیسیون آورده شود.

کد خبر 416200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =